• Anonym (Jag)
    Sun 20 Sep 2020 22:25
    472 visningar
    23 svar
    23
    472

    När blir man sjukskriven?

    Jag har haft flera jobbiga år där en jobbig period avlöst den andra. Droppen blev i somras när jag fick missfall och höll på att förblöda på kuppen då kändes det som att jag klev in i en vägg, det gick inte mer. Jag är nu deprimerad vilket gör att jag inte orkar något alls typ, inget känns kul och vill helst ligga i soffan dagarna i enda. Jag pluggar med och jag hamnar mer och mer efter för jag orkar inte ens tänka på studierna. Får sådan fruktansvärd ångest bara över tanken på att öppna mejlen för att jag vet att den är fylld med påminnelsemeddelande. Jag är så stressad över detta att jag slutat sova på nätterna, har legat inne i veckan på sjukhus pga misstänkt stroke, som dock "bara" var migrän men som mest troligt utlösts av stress.

    Jag går hos en psykolog som tjatar sönder mig att jag måste gå på promenader och jag vet att det är bra men för mig som känner att jag inte ens hinner med att sköta vardagen typ blir detta ett extra stressmoment att jag måste hinna det också. Men han har aldrig nämnt sjukskrivning. Hur långt nere behöver man vara innan man får bli sjukskriven? Det har ju gått så långt att det tom är fysiskt nu. Eller måste jag själv be att få bli sjukskriven?

  • Svar på tråden När blir man sjukskriven?
  • Anonym (Huga)
    Sun 20 Sep 2020 22:30
    #1
    +1

    Sjukskriv dig själv en vecka och gå under tiden till läkare för fortsatt sjukskrivning. Det har redan gått för långt och du måste återhämta dig till både kropp och själ. Och vad är det för knäppskalle till psykolog som tror promenader botar sån stress, ja rent av utbrändhet kanske?! 

    Du har bara en kropp och ett liv- ta hand om dig!

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 22:37
    #2
    Anonym (Huga) skrev 2020-09-20 22:30:29 följande:

    Sjukskriv dig själv en vecka och gå under tiden till läkare för fortsatt sjukskrivning. Det har redan gått för långt och du måste återhämta dig till både kropp och själ. Och vad är det för knäppskalle till psykolog som tror promenader botar sån stress, ja rent av utbrändhet kanske?! 

    Du har bara en kropp och ett liv- ta hand om dig!


    Ska jag kontakta en vanlig läkare för ytterligare sjukskrivning eller sks jag ta det med psykologen?
  • Anonym (Dokto­rn)
    Sun 20 Sep 2020 22:41
    #3

    På din beskrivning låter det verkligen som att sjukskrivning är rätt. Kontakta läkare för detta.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 22:47
    #4
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-09-20 22:41:21 följande:

    På din beskrivning låter det verkligen som att sjukskrivning är rätt. Kontakta läkare för detta.


    En vanlig läkare alltså och inte psykologen?
  • Anonym (Dokto­rn)
    Sun 20 Sep 2020 22:55
    #5
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-20 22:47:59 följande:

    En vanlig läkare alltså och inte psykologen?


    Precis. Psykologer kan inte sjukskriva
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 22:56
    #6
    Anonym (Doktorn) skrev 2020-09-20 22:55:09 följande:

    Precis. Psykologer kan inte sjukskriva


    Okej tack
  • Anonym (Sara)
    Mon 21 Sep 2020 07:13
    #7

    Jag tror attnär det ha nlar om stress/utbrändhet mm i regel måste lyfta behivet av sjukskrivning själv och med en läkare då som sagt.

  • Anonym (N)
    Mon 21 Sep 2020 08:13
    #8

    Hur skulle det hjälpa dig att vara sjukskriven?

    Sjukskrivning är en av ett antal olika åtgärder som kan vidtas vid behov, men är inte alltid lösningen. Om du blir helt sjukskriven, tror du att det kommer att ändra den nuvarande situationen? Hur? Vad kommer att hända då som inte kan lösas nu?

    Prata med din läkare om alternativ. Det kan vara bättre att inte bli sjukskriven eller bli det på halvtid till exempel.

    Sen kan det vara så att du inte kan få sjukpenning eftersom du studerar (det beror på om du har CSN) och om det är pengar det handlar om kanske sjukskrivning inte hjälper alls då.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 08:32
    #9
    Anonym (N) skrev 2020-09-21 08:13:05 följande:

    Hur skulle det hjälpa dig att vara sjukskriven?

    Sjukskrivning är en av ett antal olika åtgärder som kan vidtas vid behov, men är inte alltid lösningen. Om du blir helt sjukskriven, tror du att det kommer att ändra den nuvarande situationen? Hur? Vad kommer att hända då som inte kan lösas nu?

    Prata med din läkare om alternativ. Det kan vara bättre att inte bli sjukskriven eller bli det på halvtid till exempel.

    Sen kan det vara så att du inte kan få sjukpenning eftersom du studerar (det beror på om du har CSN) och om det är pengar det handlar om kanske sjukskrivning inte hjälper alls då.


    Varför skulle jag inte kunna få sjukpenning för att jag har csn?
  • Mon 21 Sep 2020 08:36
    #10
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-21 08:32:16 följande:
    Varför skulle jag inte kunna få sjukpenning för att jag har csn?
    Klart du kan få sjukpenning, hur mycket beror på din SGI. För studenter är det ofta väldigt låg, kolla med FK.

    Om du håller på att missa dina studier är det jätteviktigt att du får en sjukskrivning. Utan det kan det blir stora trassel med CSN. Återbetalning eller svårt att få för nästa period.


Svar på tråden När blir man sjukskriven?