• Anonym (Emma)
    Mon 21 Sep 2020 01:25
    259 visningar
    6 svar
    6
    259

    Hur mycket får man ut på barnförsäkringen om man har konstaterad obesitas?

    Jag kommer få ut pengar på Folksams barnförsäkring gällande konstaterad obesitas i många år. Är nu friskförklarad efter extremt mycket jobb och det har tagit alla mina krafter. Men nu mår jag bra och jag är äntligen normalviktig.

    Jag har googlat runt lite kring vad man får ut på försäkringen, alltså hur mycket på ett ungefär? Jag kommer få vänta ca 3 månader tills utbetalningen kommer men är ändå nyfiken, för jag har ingen som helst aning.

  • Svar på tråden Hur mycket får man ut på barnförsäkringen om man har konstaterad obesitas?
  • Anonym (Stina­)
    Mon 21 Sep 2020 01:36
    #1

    Vill du berätta lite mer om den?

    Vad är det för försäkring, vad hade du för kriterier när du sökte ersättning, vilket bolag har du, hur gammal är du... Vad berodde sjukdommen på?

    Tja, och annat om du kommer på något...

  • Anonym (Stina­)
    Mon 21 Sep 2020 01:36
    #2

    Förlåt, såg nu folksam...

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 01:52
    #3

    Ja alltså folksams barnförsäkring, har haft den sedan jag föddes. Det hela eskalerade av en medicin som gav ett enormt sötsug och konstant hungerkänsla. Har ätit mycket mediciner i mina dagar men den satte igång hela karusellen. Låter jättefel att ha en medicin som ursäkt, men självklart tar jag på mig ansvaret med. Alltid varit normalviktig innan jag blev insatt på den medicinen. Är 24 år.

    Är diagnostiserad med obesitas. Har skickat in både från obesitasmottagning samt en annan vårdgivare som hjälpt mig...

  • Anonym (Stina­)
    Mon 21 Sep 2020 03:38
    #4
    Anonym (Emma) skrev 2020-09-21 01:52:02 följande:

    Ja alltså folksams barnförsäkring, har haft den sedan jag föddes. Det hela eskalerade av en medicin som gav ett enormt sötsug och konstant hungerkänsla. Har ätit mycket mediciner i mina dagar men den satte igång hela karusellen. Låter jättefel att ha en medicin som ursäkt, men självklart tar jag på mig ansvaret med. Alltid varit normalviktig innan jag blev insatt på den medicinen. Är 24 år.

    Är diagnostiserad med obesitas. Har skickat in både från obesitasmottagning samt en annan vårdgivare som hjälpt mig...


    Jag har vid olika tillfällen i livet ätit olika medeciner som gjort att jag gått upp massor i vikt, så där förstår jag dig :)

    Och nu vid sista ssir-medecinen som jag fick var jag ändå gastric by pass-opererad, och KAN inte äta hur mycket som helst. Jag klarar inte en hel taco och vid 1,5 kokt ägg tar det stopp, men ändå sitter jag nu med 20 kg övervikt. Så jag tror det sätter sig på ämnesomsättningen också.

    Har du betalat bernförsäkringen ända tills nu när du är 24?
  • Anonym (oj)
    Mon 21 Sep 2020 09:04
    #5

    Va? Kan man få ut på försäkringen för det??

  • Anonym (Emma) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 13:18
    #6
    Anonym (Stina) skrev 2020-09-21 03:38:46 följande:

    Jag har vid olika tillfällen i livet ätit olika medeciner som gjort att jag gått upp massor i vikt, så där förstår jag dig :)

    Och nu vid sista ssir-medecinen som jag fick var jag ändå gastric by pass-opererad, och KAN inte äta hur mycket som helst. Jag klarar inte en hel taco och vid 1,5 kokt ägg tar det stopp, men ändå sitter jag nu med 20 kg övervikt. Så jag tror det sätter sig på ämnesomsättningen också.

    Har du betalat bernförsäkringen ända tills nu när du är 24?


    Ja, min mor står fortfarande för försäkringen. Gäller tills 25 år, då jag sedan ska byta till vuxen. Obesitas räknas där som en sjukdom.

    Jag får ingen gbp för att jag inte är/har varit tillräckligt stabil. Så jag fick klara skiten på egen hand och det gick ju till slut. Förstår att en operation inte löser allt, men den hjälpen hade jag behövt. Vet inte hur hållbart det kommer att vara att leva så som jag lever nu.
Svar på tråden Hur mycket får man ut på barnförsäkringen om man har konstaterad obesitas?