• Anonym (Chockad)

    Barnets åsikt gällande vaccin?

    Mitt barn går i femman oct har nu blivit erbjuden gardasil. Båda föräldrar ska skriva på, men i veckobrevet står det att de respekterar barnets åsikt, så om hen inte vill även efter att ha informerats om vad vaccinet är för etc så kommer de inte gå emot barnets vilja.

    Är det likadant överallt eller är vår skola sjuk? Hur kan en elvaårings vilja vara tyngre än föräldrarnas i en sån här fråga?

  • Svar på tråden Barnets åsikt gällande vaccin?
  • Elie
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 22:54:45 följande:

    Ämnet är antivaxxers.

    Kan du besvara min undran varför antivaxxers tycker att det är bättre att riskera sina barns död än en mindre risk att de får en vaccinationsbiverkan?


    Du pratar om risker att INTE ta vaccin. Men tänk också på att det finns risker och biverkningar med ATT ta vaccin. Ingen kan garantera att du inte får livmoderhalscancer efter gardasil och ingen kan garantera att du får biverkningar av vaccinet. Det är därför det är så viktigt att samla information och göra en egen bedömning om vad man tycker är mest rimligt. Den sammanställningen som ?läs på? har visat här innehåller mycket bra underlag.

    Det som vägde tyngst i mitt fall var att Japan nu har börjat dra tillbaka vaccinet då de inte anser det vara säkert längre. Och att våra bekantas dotter fått en livslång sjukdom av gardasil-vaccinet (en av de som finns med som eventuell biverkning av vaccinet). En annan anledning var att vaccinet inte håller så länge och att man vill åt den mest smittsamma perioden i en tonårings liv, dvs sexdebut och 5 år framåt. Min 11-åring är inte ens i närheten av den perioden så om vi beslutar att ta vaccinet så vill jag ge den maximal tid att förfinas (vilket pågår ständigt) och ge den i så rätt tidpunkt som möjligt.
  • Anonym (.)
    Elie skrev 2020-09-24 11:09:01 följande:
    Du pratar om risker att INTE ta vaccin. Men tänk också på att det finns risker och biverkningar med ATT ta vaccin. Ingen kan garantera att du inte får livmoderhalscancer efter gardasil och ingen kan garantera att du får biverkningar av vaccinet. Det är därför det är så viktigt att samla information och göra en egen bedömning om vad man tycker är mest rimligt. Den sammanställningen som läs på har visat här innehåller mycket bra underlag.

    Det som vägde tyngst i mitt fall var att Japan nu har börjat dra tillbaka vaccinet då de inte anser det vara säkert längre. Och att våra bekantas dotter fått en livslång sjukdom av gardasil-vaccinet (en av de som finns med som eventuell biverkning av vaccinet). En annan anledning var att vaccinet inte håller så länge och att man vill åt den mest smittsamma perioden i en tonårings liv, dvs sexdebut och 5 år framåt. Min 11-åring är inte ens i närheten av den perioden så om vi beslutar att ta vaccinet så vill jag ge den maximal tid att förfinas (vilket pågår ständigt) och ge den i så rätt tidpunkt som möjligt.
    Det var precis det jag diskuterade. Att antivaxxers anser att det är bättre att ta en större risk för död och svåra handikapp än en mycket mindre risk för en eventuell biverkan.

    Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så otroligt ologisk och att man vill gamla med sina egna barns liv.

    Nej ingen kan garantera att du är 100% skyddad men med vaccinet så är risken otroligt liten att du inte drabbas av den sjukdomen vaccinet är verksamt mot. Även det här är ett extremt ologiskt resonemang.
    Att man vill ta en otroligt mycket större risk än en mycket mindre.

    För rent krasst, det finns aldrig något i hela livet som är 100% garanterat. Ska man vägra göra något bara för attd et inte finns 100% garanti kan man inte göra någonting, inte ens andas för det är inte 100% garanterat att du inte blir sjuk av luften.

    Javisst finns det de som får långvariga biverkningar. Det finns alltid ett par, tre exempel hos varje antivaxxers. Samtidigt blundar man för det hundratusentals och miljontals världen över som räddas från en säker död i cancer. Ologiskt och irrationellt.

    Det borde faktiskt räknas som avancerad barnmisshandel att med berått mod gamla med sina barns liv på detta sätt.
  • Anonym (E)
    Elie skrev 2020-09-24 10:58:17 följande:
    Det var då höga tankar du har om jordens befolkning. Tyvärr kan man ju lätt se att så inte är fallet, skulle nog säga att merparten stoppar i sig det som vi VET gör oss sjuka. Självklart skulle alla må bättre och få mindre sjukdomar om vi tog hand om både våra kroppar och vår natur mycket bättre!
    Fast att snacka om skräpmat var ju inte poängen eller hur. Varför inte förstå vad jag säger istället för att vrida argumentet jag har till dumheter?
  • Elie
    Anonym (E) skrev 2020-09-24 12:01:26 följande:

    Fast att snacka om skräpmat var ju inte poängen eller hur. Varför inte förstå vad jag säger istället för att vrida argumentet jag har till dumheter?


    Vems poäng? Min poäng var att prata om det vi alla stoppar i oss som gör oss sjuka (skräpmat är bara en kategori). För övrigt var det du som tog upp ämnet.

    Tycker du är lite otydlig i vad du menar med dumheter? Jag försöker inte vrida på något. Jag tycker det är självklart att våra kroppar och vårt jordklot klarar både sjukdomar, virus och katastrofer långt mycket bättre om man har en så stabil grund som möjligt att stå på. Och den får vi genom att ta hand om oss själva och vår jord på förebyggande sätt, dvs stoppa i oss det som vi INTE försvagar oss.

    Att tro att alla hade gjort rätt om det bara var sant, är enligt mig en väldigt naiv bild av mänskligheten. Och rätt så onödig att dra in i vaccin-debatten. Jag skulle försöka se det lite mer nyanserat om jag var du. Vaccin kan hjälpa, det kan också stjälpa och vi har långt större kontroll över våra liv och vår hälsa än vad vi tror. Det farliga ligger i att bara lyssna på andra och sluta tänka och lyssna inåt själv.
  • Elie
    Anonym (.) skrev 2020-09-24 11:30:28 följande:

    Det var precis det jag diskuterade. Att antivaxxers anser att det är bättre att ta en större risk för död och svåra handikapp än en mycket mindre risk för en eventuell biverkan.

    Jag förstår faktiskt inte hur man kan vara så otroligt ologisk och att man vill gamla med sina egna barns liv.

    Nej ingen kan garantera att du är 100% skyddad men med vaccinet så är risken otroligt liten att du inte drabbas av den sjukdomen vaccinet är verksamt mot. Även det här är ett extremt ologiskt resonemang.

    Att man vill ta en otroligt mycket större risk än en mycket mindre.

    För rent krasst, det finns aldrig något i hela livet som är 100% garanterat. Ska man vägra göra något bara för attd et inte finns 100% garanti kan man inte göra någonting, inte ens andas för det är inte 100% garanterat att du inte blir sjuk av luften.

    Javisst finns det de som får långvariga biverkningar. Det finns alltid ett par, tre exempel hos varje antivaxxers. Samtidigt blundar man för det hundratusentals och miljontals världen över som räddas från en säker död i cancer. Ologiskt och irrationellt.

    Det borde faktiskt räknas som avancerad barnmisshandel att med berått mod gamla med sina barns liv på detta sätt.


    Vi har liknande uppfattning märker jag att det finns risker med allt och ingen kan garantera ett 100 % resultat. Det blir dock lite missvisande att säga att man räddar folk från en säker död i cancer. Det är inte fastställt att det bara är de virus som gardasil gäller som orsakar den typen av cancer. Så därför finns inte någon siffra på hur säkert vaccinet skyddar mot just livmoderhalscancer. Man kan istället säga att man ökar chansen till att inte utveckla cancern, men med hur mycket vet vi inte.

    Dessutom vet man inte hur länge vaccinet håller, man kan se att skyddet försvagats eller försvunnit efter några år mot några av virusen i vaccinet. Men eftersom det är så ungt så vet vi helt enkelt inte lika säkert hur det funkar. Där skiljer sig vaccinet mot andra vaccin tex mässlingen, där man kan se mer specifikt att man får skydd mot just den sjukdomen.

    Det finns vaccin som tagits fram och använts för att senare dragits tillbaka pga att biverkningarna varit för allvarliga, så för mig är det självklart att inte svälja allt med hull och hår.
  • Bjoer
    Elie skrev 2020-09-24 12:41:57 följande:
    Det blir dock lite missvisande att säga att man räddar folk från en säker död i cancer.
    Är det? Vissa skulle fått cancer av de virus som vaccinet skyddar mot. En del av dessa skulle dött. Dessa är räddade från en säker död i cancer. Eller hur?

    Sen att det även finns andra sätt att få cancer ändrar ju inte att färre dör i cancer pga. vaccinet.
  • MammaTillDansband
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 22:54:45 följande:
    Kan du besvara min undran varför antivaxxers tycker att det är bättre att riskera sina barns död än en mindre risk att de får en vaccinationsbiverkan?
    120 kvinnor dör varje år av livmoderhalscancer i Sverige, många av dem hade inte blivit sjuka öht om de haft skydd mot de aktuella HPV-virusen. Dessutom dör ett okänt antal män av cancerformer som också misstänks bero på HPV.

    Hur många dör av vaccinet?
    0 vad jag kan se.

    Ett enkelt val, för vissa. Speciellt när det handlar om ens freaking barn!
  • Anonym (Respekt)
    Elie skrev 2020-09-24 11:09:01 följande:
    Du pratar om risker att INTE ta vaccin. Men tänk också på att det finns risker och biverkningar med ATT ta vaccin. Ingen kan garantera att du inte får livmoderhalscancer efter gardasil och ingen kan garantera att du får biverkningar av vaccinet. Det är därför det är så viktigt att samla information och göra en egen bedömning om vad man tycker är mest rimligt. Den sammanställningen som ?läs på? har visat här innehåller mycket bra underlag.

    Det som vägde tyngst i mitt fall var att Japan nu har börjat dra tillbaka vaccinet då de inte anser det vara säkert längre. Och att våra bekantas dotter fått en livslång sjukdom av gardasil-vaccinet (en av de som finns med som eventuell biverkning av vaccinet). En annan anledning var att vaccinet inte håller så länge och att man vill åt den mest smittsamma perioden i en tonårings liv, dvs sexdebut och 5 år framåt. Min 11-åring är inte ens i närheten av den perioden så om vi beslutar att ta vaccinet så vill jag ge den maximal tid att förfinas (vilket pågår ständigt) och ge den i så rätt tidpunkt som möjligt.
    Lästips: www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(20)30047-5/fulltext
  • Xlr8

    Nu är väl gardasil lite si och så där.

    Skyddar väl bara mot en variant av 53st om jag inte missminner mig.

    Men som förälder om du anser det viktigt får du väl ta ditt ansvar som vuxen.

    Antingen gör barnet det i skolan eller så går ni till vårdcentralen och fixar det där.

    Om det blir det senare alternativet så blir det mobil förbud 1 vecka eller annat lämpligt

  • Bjoer
    Xlr8 skrev 2020-10-03 10:40:00 följande:

    Nu är väl gardasil lite si och så där.

    Skyddar väl bara mot en variant av 53st om jag inte missminner mig.


    Vilket är en helt irrelevant siffra om man inte tar upp prevalensen av varje variant också.
  • Anonym (.)
    MammaTillDansband skrev 2020-09-25 06:08:38 följande:
    120 kvinnor dör varje år av livmoderhalscancer i Sverige, många av dem hade inte blivit sjuka öht om de haft skydd mot de aktuella HPV-virusen. Dessutom dör ett okänt antal män av cancerformer som också misstänks bero på HPV.

    Hur många dör av vaccinet?
    0 vad jag kan se.

    Ett enkelt val, för vissa. Speciellt när det handlar om ens freaking barn!
    Just idag är jag hemkommen från jobbet.
    Jag har idag vårdat en döende kvinna. Hon är döende i just livmoderhalscancer.

    Blodet forsar stundtals ur hennes underliv. Hon luktar ond bråd död och det värsta är att hon är medveten om det. Den ångesten hon har.... det är förjävligt helt enkelt. Det enda vi kan göra är att torka upp blodet, klappa lite på handen och dela ut lite piller som hjälper men bara lite. Sen kräks vi på personaltoaletten för stanken från kvinnan är förjävlig. (Nej, det är inte det minsta synd om oss. Det är ofantligt synd om henne som är medveten om allt det här. Det jag, som personal önskar för hennes del, är att hon avlider snabbat så hon slipper plågas mer.)

    Hon tillhör en generation som aldrig varit aktuell för Gardasil. Och döden är inte vacker alls. Inte på något sätt.

    Antivaxxers borde vara omyndigförklarade för de vet inte vad de utsätter sina egna barn för!
  • MammaTillDansband
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 18:17:50 följande:
    Just idag är jag hemkommen från jobbet.
    Jag har idag vårdat en döende kvinna. Hon är döende i just livmoderhalscancer.

    ....
    Hon tillhör en generation som aldrig varit aktuell för Gardasil. Och döden är inte vacker alls. Inte på något sätt.

    Antivaxxers borde vara omyndigförklarade för de vet inte vad de utsätter sina egna barn för!
    Din berättelse gav mig en klump i halsen.

    Ingen borde behöva lida så! Och det är definitivt inte en död jag vill utsätta mina döttrar för (eller söner), när det nu finns ett vaccin som kraftigt minskar risken för att de ska drabbas!
  • jpersdotter

    Hoppas att detta är OK att posta här:


     


    Deltagare sökes till intervjustudie om vårdnadshavares upplevelser av HPV-vaccinationen i årskurs fem!


     


    Nu söker vi vårdnadshavare till barn som erbjudits HPV-vaccinationen för intervjuer i ett forksningsprojekt. Har du ett, eller flera, barn som erbjudits HPV-vaccination i årskurs fem någon gång sedan hösten 2020? Då kan du delta i denna studie.


     


    HPV-vaccinationen har sedan 2012 erbjudits tjejer för att förebygga virusinfektionen HPV, som i vissa fall med tiden kan orsaka anal-, penis-, tonsill- eller livmoderhalscancer. Sedan hösten 2020 erbjuds alla barn i årskurs fem vaccinationen. Forskningsprojektet "Implementeringen av HPV-vaccination för alla barn i Sverige: jämställdhet och sexuell hälsa bland unga" studerar hur vaccinationen genomförs på skolor och hur yrkesverksamma, vårdnadshavare och barn resonerar kring vad den kan tänkas ha för betydelse för dem.


     


    Ansvarig forskare för projektet är docent Lisa Lindén, Chalmers tekniska högskola och medverkande forskare är professor Ylva Odenbring, Göteborgs universitet och doktor Josefin Persdotter, Chalmers tekniska högskola.


     


    Under intervjun, som beräknas ta en timme, ber vi dig som deltagare att berätta om dina erfarenheter och tankar kring HPV-vaccinationen och vad den kan tänkas innebära för ditt, och ditt barns, liv. Du bestämmer själv vilka frågor som du vill svara på och du kan när som helst avbryta ditt deltagande utan att förklara varför. Intervjun kan genomföras på plats eller digitalt. Det finns möjlighet att antingen intervjuas enskilt eller tillsammans med annan vårdnadshavare.


     


    För mer information om deltagande fyll i följande formulär: https://forms.office.com/e/JPNj9QRgzj


     


    Vid frågor kontakta mig på josefin.persdotter@chalmers.se, eller tel. 076-854 05 88


     


    Mvh


    Josefin

  • Xlr8
    Anonym (ooo) skrev 2020-09-21 08:02:10 följande:
    Det handlar givetvis om respekt för barnet i fråga (läs Barnkonventionen) . Det är ju ändå dennes kropp det gäller. 
    sånna här nötter för en att tappa hopp om mänskligheten... om dit barn vill dricka öl eller sniffa lim ska du då hindrar det? 
    Dra det till sin spetsdp: om du som förälder inte ger barnet den medicinska behandling denne behöver, medvetande om effekterna av utebliven behandling och barnet tar skada eller dör av det. 

    Är det du som förälder som får stå å dra nå trams om" respektera barnet" och barnkonventionen i rätten. 
    Lever barnet har förhoppningsvis soc tagit det.
    Sen  att barnet inte vill det på sin höjd blir en förmildrande åtgärd.
    Du lär bli lynchad av samhället iaf.
Svar på tråden Barnets åsikt gällande vaccin?