• Anonym (Lea)

    Bemanningsföretag erbjuder för låga löner

    Jag har blivit arbetslös och ser att många av de jobb som finns ute tillsätts av bemanningsföretag, både som rekrytering och som uthyrning. Jag var ganska hoppfull när jag började söka men nu när jag pratat med några bemanningsföretag märker jag att de erbjuder löner som är hånfullt låga. Jag kommer att behöva gå ner kanske 10' för att få en tjänst likvärdig som den jag hade. Man känner sig lurad, så ska det väl inte behöva vara? Man har ju en utbildning, ett liv och en viss levnadsstandard. Har ni reagerat på det här?

  • Svar på tråden Bemanningsföretag erbjuder för låga löner
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 10:08:36 följande:

    För att jag betalat skatt. Jag har utbildat mig och förväntar mig att få en viss ersättning för min insats.


    Ger a-kassan mer pengar än jobbet?

    Förstår att det känns surt att gå ner så mycket i lön, men om det inte finns jobb till dig med den lön du är van vid att ha, så får du ju acceptera en lägre lön eller fortsätta vara arbetslös och leta vidare.
  • Anonym (Normalt)

    Den som håller i plånboken är den som bestämmer. Helst skall arbetskraften vara livegen och bussas runt som i Kina.

  • Fridalouise
    Kjell2 skrev 2020-09-21 17:19:09 följande:

    Men varför går du via bemanning? Sök direkt till skolorna.


    Kommunen har gått över till att anlita bemanningsföretag, sen innan pandemin för övrigt. Har inget med den att göra.
  • Anonym (Fia)

    Du har rätt att tacka nej utan sanktion om lönen är mer än 10% lägre än din akassa är. 

    Reglerna är ganska hårda för när man har rätt till akassa, mer än de flesta förstår då arbetsförmedlingen varit lite slappa med att rapportera det vidare till akassorna som de ska vilket de fått kritik för. 

    Däremot kan det vara bra att ha i åtanke att ett arbete inte anses lämpligt (allt det hela vad man måste och inte måste göra i form av jobb och akassa relaterar till begreppet "lämpligt arbete") om inte arbetsförmånerna är likställda med kollektivavtal (även om det inte finns på just den arbetsplatsen utan då jämförs det med liknande arbeten) och då gäller det inte bara lönen. 

    Lite problemet med regeln runt för låg ersättning idag är att de flesta ju slår i taket och inte får 80% av tidigare lönen (många fler får det nu med de tillfälliga corona reglerna dock) vilket ju gör att 10% till ner är ganska långt steg nedåt. 
    Gillar man inte reglerna är det politikerna man får vända sig till (fast ska man skälla får man minnas att den kraftiga försämringen av akasse nivåerna skedde framförallt under alliansens tid och med "flit" just för att tvinga människor att ta arbeten med mycket sämre villkor - det kan man ju tycka lite som man vill om, men ibland är folk lite väl benägna att skylla allt på sittande regering oavsett vilken trots att det oftast inte funnits tid att ändra något även om de lyckas samla stöd). 

  • Anonym (Rödluvan)

    Jobbade några månader via bemanning inom regionen.

    Förstod inte vad de menade med prestationslön förrän det var massa helgdagar den första månaden. Fick ut 12000....

  • MsFry
    Anonym (Rödluvan) skrev 2020-09-22 13:44:59 följande:

    Jobbade några månader via bemanning inom regionen.

    Förstod inte vad de menade med prestationslön förrän det var massa helgdagar den första månaden. Fick ut 12000....


    Ja, man går ju på timlön oftast även om man har heltidsuppdrag.

    Jag var på en speciellt minnesvärld intervju där rekryteraren från bemanningsföretaget på allvar hävdade att lönen inte alls skulle bli lägre än min nuvarande lön (månadslön) fast det underlag hon själv la fram svart på vitt tydligt visade att jag skulle få ungefär 10 000 mindre i månader med många helgdagar. För i princip samma jobb jag hade, till och med lite mer kvalificerat.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 07:50:36 följande:

    Jag har blivit arbetslös och ser att många av de jobb som finns ute tillsätts av bemanningsföretag, både som rekrytering och som uthyrning. Jag var ganska hoppfull när jag började söka men nu när jag pratat med några bemanningsföretag märker jag att de erbjuder löner som är hånfullt låga. Jag kommer att behöva gå ner kanske 10' för att få en tjänst likvärdig som den jag hade. Man känner sig lurad, så ska det väl inte behöva vara? Man har ju en utbildning, ett liv och en viss levnadsstandard. Har ni reagerat på det här?


    "Levnadsstandard" är inget som ett företag bry sig om alls (oavsett vilket företag det handlar om  oavsett om du går via bemanning eller söker på olika företag direkt).
    Det är inget som är inget som räknas in i lönesättningar, oavsett om du har "lön efter avtal" eller "individuell lönesättning" (löneförhandling). 

    Du får finna dig i lönerna som finns om det är "enligt avtal" om du skall via bemanning, och söka jobb där du kan förhandla om löner, du kan iofs tacka nej till ett jobb om det är 10% eller mer än din aktuella a-kassa. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)

    Behöver man få in pengar får man ju ta vad som erbjuds. Har själv inte mycket bättre betalt än någon som jobbar på t ex McDonalds trots verksamhetsansvar.

  • Shameless
    Anonym (Lea) skrev 2020-09-21 07:50:36 följande:

    Jag har blivit arbetslös och ser att många av de jobb som finns ute tillsätts av bemanningsföretag, både som rekrytering och som uthyrning. Jag var ganska hoppfull när jag började söka men nu när jag pratat med några bemanningsföretag märker jag att de erbjuder löner som är hånfullt låga. Jag kommer att behöva gå ner kanske 10' för att få en tjänst likvärdig som den jag hade. Man känner sig lurad, så ska det väl inte behöva vara? Man har ju en utbildning, ett liv och en viss levnadsstandard. Har ni reagerat på det här?


    Trodde inte att det var så illa i Sverige. Här i Norge så har inhyrd personal rätt till samma standardlön som de med fast anställning.
  • Anonym (Fia)

    Tror taket på vad man kan få i a-kassa är ca 20 000 innan skatt så är man i taket kan man tacka nej till heltidsarbete som är mindre än ca 18 000 i lön. Vet inte om det är så många jobb lägre än det dock även om jag fick ett skambud på 16 000 för ca 6 år sedan.

    Däremot har ju många mer från inkomstförsäkring från facket och det räknas inte in i summan om det anses som lämpligt arbete.

    Så tja TS behöver ligga på att söka hårt på andra jobb om hon inte vill bli av med a-kassan. Så länge du kan åka hem minst en gång i veckan och det betalar minst 18 000 i månaden innan skatt och arbetsgivaren kan tänka sig anställa dig är det ett lämpligt arbete (om det inte är en arbetsplats under strejk och diverse sådana saker) och tackar du nej till lämpliga arbeten får du stegvis ökade sanktioner för att sedan inte längre ha rätt till a-kassa längre.

    Hittar man tillräckligt med icke bemanningsföretags jobb att söka och inte blir direkt anvisad ett sådant kan man naturligtvis dock skippa att söka dem och inte riskera att bli erbjuden ett.

  • Anonym (Rödluvan)
    Anonym (Fia) skrev 2020-09-22 18:52:18 följande:

    Tror taket på vad man kan få i a-kassa är ca 20 000 innan skatt så är man i taket kan man tacka nej till heltidsarbete som är mindre än ca 18 000 i lön. Vet inte om det är så många jobb lägre än det dock även om jag fick ett skambud på 16 000 för ca 6 år sedan.

    Däremot har ju många mer från inkomstförsäkring från facket och det räknas inte in i summan om det anses som lämpligt arbete.

    Så tja TS behöver ligga på att söka hårt på andra jobb om hon inte vill bli av med a-kassan. Så länge du kan åka hem minst en gång i veckan och det betalar minst 18 000 i månaden innan skatt och arbetsgivaren kan tänka sig anställa dig är det ett lämpligt arbete (om det inte är en arbetsplats under strejk och diverse sådana saker) och tackar du nej till lämpliga arbeten får du stegvis ökade sanktioner för att sedan inte längre ha rätt till a-kassa längre.

    Hittar man tillräckligt med icke bemanningsföretags jobb att söka och inte blir direkt anvisad ett sådant kan man naturligtvis dock skippa att söka dem och inte riskera att bli erbjuden ett.


    Med den tillfälliga höjningen blir det nog mer. Någonstans runt 24000 nu före skatt i genomsnitt från dag 1-100.

    Så de kan tacka nej till fler jobb...
Svar på tråden Bemanningsföretag erbjuder för låga löner