• Anonym (tveks­am altern­ativ terapi­)
    Mon 21 Sep 2020 18:06
    64 visningar
    11 svar
    11
    64

    jury

    Hur skulle du reagera om din fru meddelar att hon skall till något som hon kallar ?kroppsterapi? hos en vän och före detta kollega som omskolat sig till att bli kroppsterapeut? Som en avslutning på sin utbildning skall denne vän ha några försökspatienter som erbjuds denna terapi till starkt reducerat pris på sin facebook. Din fru har vissa problem med sin rygg och svarar på detta erbjudande. 


    Kroppsterapi bliver av frun lite vagt beskrevet som en alternativ behandling, med en helhetssyn på kropp och själ, där smärtor i kroppen orsakas av olösta psykiska traumer. När du undersöker det själv verkar det var en blandning av lite psykoterapi och en speciell slags massage som fokuserar på att få kroppen i cirkulär och pulserande rörelse. Du tycker det har rätt så starka erotiska övertoner när det utförs av en man på en kvinna. Det ses som ett framgångskriterium att patienten ger uttryck för starka känslor som gråt eller skratt i slutet av en terapitimme som bevis på att psykiske traumer håller på att bli löst. Hela miljön omkring denna terapi verkar lite grann som en sekt.


    Kontexten är att frun och vännen båda var anställda samma ställe i en period för 5-10 år sen och var rätt så förtroliga vänner då, som gav varandra stöd i personliga problem. Dom gick också till yogakurs tillsammans. Båda blev avskedade på samma tid för fem år sedan. Du träffade aldrig vännen personligt, men han framstod som en rätt så omogen och kaotisk person. Efter en kris omskolade han sig till alternativ behandlare.


    Jag ogillade allt om hela detta terapikoncept och speciellt att denne vän skulle var hennes terapeut. Hon kände sig tvungen att avlysa, men blev också arg, kallar mig kontrollerande svartsjuk som förbjuder henne att ha manliga vänner. Samt att hennes ryggproblem nu är mitt fel.


    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden jury
  • Mon 21 Sep 2020 18:14
    #1
    +1

    Ja, att få henne att ställa in en behandling pga att det är en man är kontrollerande.

    Sen att behandlingen låter som båg har inte riktigt med saken att göra.

  • neverp­reggo
    Mon 21 Sep 2020 18:19
    #2

    Håller med Jemp.


     

  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 21 Sep 2020 18:27
    #3

    Hade det varit min man hade jag sagt "Lycka till, hoppas det hjälper".

    Min man har valt att inte åka med då jag rest till bl. a. Gambia och Indien själv, i Indien funderade jag på något liknande massage utan att ha direkta problem, för jag tyckte det lät flummigt intressant. De skulle visst kunna bota trauman från barndomen via massage. Det han oroar sig mest för är att jag ska bli påkörd då jag lätt salongsberusad går hem på kvällen i mörkret längs bilvägar.

  • Anonym (tveks­am altern­ativ terapi­) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 19:42
    #4

    Problemet för mig är inte att det är en man som är hennes terapeut utan just denne man.

    Deras förhållande blir mycket tvetydigt, är det två vänner som hjälper varandra eller är det en patient-behandlarrelation dom har?

    Om hon vill ha honom som vän, tycker jag inte att avancerad psykoterapi-massage med stora känslor i hans privata lägenhet ingår i vänskapskonceptet. Och om hon vill ha en terapeut bör hon välja någon som har professionell distans och inte någon som hon, i varje fall tidigare, har kommunikerat rätt så intimt med.

    Att jag så också saknar förtroende för honom som terapeut för andra människor, utan ser honom som ett exempel på personer med olösta problem som själva blir autoriteter i ett alternativt behandlarmiljö hjälper ju inte på saken.

  • Mon 21 Sep 2020 20:42
    #5

    Jg tycker du är svartsjuk och kontrollerande.

  • Anonym (Anony­m)
    Mon 21 Sep 2020 23:02
    #6

    Jag tycker du gjorde rätt som sa ifrån. Ingen behöver acceptera att ens partner ska ingå i en intim kroppslig situation med en av motsatt kön. Hon är fri att göra som hon vill naturligtvis men du är också fri att inte acceptera det. Hur man sedan lägger fram det är vad som gör skillnad i "sjukligt svartsjuk" eller "står upp för sitt eget värde".

  • neverp­reggo
    Mon 21 Sep 2020 23:07
    #7

    Jag skulle snarare tycka att det var skönt att testa något så nytt och märkligt med någon som jag faktiskt kände. Istället för med en total främling. Som att jag hellre skulle gå till bekanta för mycket tjänster annat även om vi inte alls är nära idag.

  • Anonym (tveks­am altern­ativ terapi­) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 23:37
    #8

    Vill förtydliga att jag är inte så bekymrad över att en massageterapisession skulle urarta i ren sex eller något i den stil.

    Min bekymring är mer att det utvecklar sig till en slags känslomässig affär. Kombinationen av ytlig psykoterapi, erotiskt laddad massage, förväntan om utlevande av stora känslor, pseudobearbetande av påstådda traumer, en man som hon varit nära förtrolig med tidigare i livet, som hon hjälpt genom kriser etc.

    Jag är rädd att han kommer att fortsätta med att erbjuda henne ultrabilliga terapitimmar, och att hon kommer att fortsätta att tycka att hon får bearbetat traumer, så att det utvecklas till en defacto känslomässig affär med terapi som alibi. Hennes ryggproblem är egentligen inte så stora.

  • Tue 22 Sep 2020 07:38
    #9
    Anonym (tveksam alternativ terapi) skrev 2020-09-21 23:37:57 följande:

    Vill förtydliga att jag är inte så bekymrad över att en massageterapisession skulle urarta i ren sex eller något i den stil.

    Min bekymring är mer att det utvecklar sig till en slags känslomässig affär. Kombinationen av ytlig psykoterapi, erotiskt laddad massage, förväntan om utlevande av stora känslor, pseudobearbetande av påstådda traumer, en man som hon varit nära förtrolig med tidigare i livet, som hon hjälpt genom kriser etc.

    Jag är rädd att han kommer att fortsätta med att erbjuda henne ultrabilliga terapitimmar, och att hon kommer att fortsätta att tycka att hon får bearbetat traumer, så att det utvecklas till en defacto känslomässig affär med terapi som alibi. Hennes ryggproblem är egentligen inte så stora.


    Svartsjuka, alltså.
  • Anonym (Tryff­el)
    Tue 22 Sep 2020 07:58
    #10
    +1

    Jag hade varit väldigt tveksam eftersom det här låter som en typisk sån där humbug-behandling som påstår att patienten har problem - oftast bortglömda trauman. De skapar medvetet en känsla hos patienten att något är allvarligt fel och tar sen betalt för att kunna hjälpa dem med det. En kompis intresserar sig för sånt där och jag har sett det så många gånger. Man går till en så kallad terapeut med ett problem och när man går därifrån har man fått veta att man förutom ont i ryggen desdutom har felbalanserad aura, chakran i ofas, förträngda trauman mm. Och det måste ansolut behandlas för x antal krinor. DET hade jag oroat mig för.

    Att vara orolig för att ens partner har fler nära relationer än den till en själv är något man får jobba med sig själv för att bli kvitt.

  • Anonym (tveks­am altern­ativ terapi­) Trådstartaren
    Tue 22 Sep 2020 08:28
    #11
    Anonym (Tryffel) skrev 2020-09-22 07:58:24 följande:

    Att vara orolig för att ens partner har fler nära relationer än den till en själv är något man får jobba med sig själv för att bli kvitt.


    Tycker bara att min fru får bestämma sig för vad hon vill.

    Vill hon ha en nära relation till en vän, så ingår massage och avancerad psykoterapi inte i min definition av vänskap. Redan hennes intima jargong med denne vän går över min gräns.

    Vill hon ha hjälp till sin rygg får hon ta kontakt med en massör eller fysioterapeut som fokuserar just på ryggen och inte påstådda traumer från hennes barndom.

    Vill hon ha psykoterapi får hon ta kontakt med en legitimerad psykolog som följer dom etiska riktlinjerna omkring att hålla professionell distans till sina patienter.

    Att hon bara vill blanda samman allt i samma person, som hon tidigare haft lite gränslöst förhållande till, är inget som jag måste acceptera eller bearbeta.
Svar på tråden jury