• Slk
    Mon 21 Sep 2020 18:56
    5301 visningar
    17 svar
    17
    5301

    Prednisolon/ kortison och gravid?

    Hej. Jag har 3 MF bakom mig, inga barn. Vår utredning visar inget fel på varken maken eller mig. Nu är jag tidigt gravid igen med min 4 graviditet, och min utredande läkare tänker skriva ut Trombyl mot blodproppar samt kortison ( tror att det blir Prednisolon )mot "för starkt immunförsvar". Just Prednisolon/ kortison är jag lite rädd för, då jag har läst vissa studier om möjlig fosterpåverkan.

    Min fråga är: finns det någon här som har gått igenom en graviditet med kortison under graviditeten, och gick allt bra? Eller finns det någon som har mer information kring detta ? Känns som ett relativt outforskat ämne i Sverige...

    PS: Athen-trådar är jag inte intresserad av då vi inte kommer åka dit för utredning i detta skede, jag söker snarare information från er som tagit kortison av olika anledningar under er graviditet och era erfarenheter kring detta.

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Prednisolon/ kortison och gravid?
  • Slk
    Tue 22 Sep 2020 08:40
    #3
    Jag är bara jag skrev 2020-09-21 19:07:03 följande:

    Ja, utan Prednisolon hade jag inte haft barn öht. Jag har tatt det pga ED utomlands- då får man det alltid. Dosen räckte dock inte för jag fick m.f ändå så  jag höjde den och då fick jag barn. Efter 4 m.f. Mycket vanlig medicin vid ÄD/ED och upprepade missfall. Utomlands då. I Sverige mycket ovanligt. Du har haft en enorm tur som hittat en läkare som vill skriva ut det. 

    Det är viktigast ta i början och med mycket långsam nedtrappning. Jag slutade runt v.15 tror jag.


    Stort tack för svar! Får jag fråga hur mycket du blev ordinerad att ta? Varför bestämde ni/läkaren att det räckte till vecka 15? ( Jag försöker samla information, ska prata med min läkare idag). Ja det är nog sant det du säger, jag har förstått att min läkare är lite före här i Sverige. Då jag inte visste hur vanligt det är utomlands så är man ju lite rädd att testa grejer utan mycket forskning på, speciellt mediciner, men jag tror inte heller jag kommer få några barn utan detta....får jag även fråga om du upplevde att du svällde mycket ? Tack på förhand, det hjälper jättemycket med era svar.
  • Slk
    Tue 22 Sep 2020 08:43
    #4
    Anonym (Jh) skrev 2020-09-21 19:22:03 följande:

    Ja, jag åt det under graviditeten med min son och även under första veckorna med denna graviditeten. Det är för övrigt väldigt vanligt utomlands att man äter detta om man gjort fertilitetsbehandling.


    Tack så mycket för svar! Får jag fråga hur mycket du blev ordinerad att ta och hur länge du ska ta det? ( Jag försöker samla information, ska prata med min läkare idag). Jag undrar även om du upplevde att du svällde mycket eller andra hälsopåverkningar på dig ? Tack på förhand, som jag skrev ovan så hjälper det jättemycket med era svar.
  • Slk
    Wed 23 Sep 2020 19:47
    #6
    Jag är bara jag skrev 2020-09-22 13:26:21 följande:

    Jag började med en om dagen och det är väl 5 mg. Bytte till 2 per dag, 10 mg och då fick jag barn. Uppenbart samband efter 4 m.f och 7 ED. Kliniken tyckte egentligen jag kunde sluta runt v.8-9, men jag tyckte det var för tidigt så jag fortsatte. Minskade dosen oerhört långsamt. Spec.läkaren tyckte förstås inte att jag öht skulle ta Prednisolon för de tror ju inte på det, men det struntade jag helt i. Det var min privata gynläkare som skrev ut det inför ED:n.

    Jag svällde inte pga Prednisolonet, 10 mg är ingen jättehög dos. Såg ut som en strandad val ändå för jag gick upp 18 resp. 17 kg som gravid och hade stor mage.


    Återigen, tack för svar! Vad sa din läkare som skrev ut Prednisolon angående risker för fostret ? Var du orolig för att det skulle ta skada av Prednisolonet? Haha okej, ja viktökning välkomnar jag bara det är ett friskt litet barn som ligger där inne :)
  • Slk
    Fri 25 Sep 2020 01:55
    #11
    LaFontaine skrev 2020-09-23 20:16:24 följande:

    Jag stod på Prednisolon under båda mina graviditeter, på grund av reumatism. Dosen var 10mg/dag. För att bli gravid åt jag för övrigt också Prednisolon. Barnen var fullstora och föddes inte för tidigt, något som är bland de största riskerna.


    Tack för att du delar en positiv upplevelse!
  • Slk
    Fri 25 Sep 2020 01:57
    #12
    Jag är bara jag skrev 2020-09-23 21:25:58 följande:

    Ingen sa nåt om risker för fostret. Känner till så många som tatt det så just det var jag inte alls orolig för. Hade inte en tanke på det ens för jag visste att det krävdes vid ED och kanske var det som slutligen skulle ge mig barn.

    Ta dom du och känn dig lugn!


    Härligt jag är bara jag, ska till läkaren imorgon och få mer information men det har hjälpt jättemycket med era erfarenheter i att lugna mig. Uppskattar det. :)
Svar på tråden Prednisolon/ kortison och gravid?