Inlägg från: Anonym (Otilia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Otilia)

    VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)

    Lite om mig:

    Startvikt för 1 mån & 11 dagar sedan, 89,7 nu väger jag 84,6. Så jäkla glad :) Men tror att det var smekmånaden, nu börjar det riktiga arbetet...

    Jag har tänkt hålla på fram till jul. Sedan får jag se vad som händer.

    Den största förändringen jag gjort är att byta ut alla kolhydrater till grönsaker istället.

    Älskar plocka svamp, så de dagarna jag är ute ligger stegräknaren på 12-16.000, riktigt trötta dagar kommer jag inte ens upp i 3000, men försöker tänka att det blir bättre nästa dag.

    Någon mer som är på och vill följas åt? Berätta lite om er :) :) :)

  • Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)
  • Anonym (Otilia)
    anemonen skrev 2020-09-21 22:11:33 följande:

    Hej! Jag vill gärna hänga på! Gick tyvärr upp drygt 30kg på lite mer än ett år pga olika anledningar och längtar verkligen till att hamna på min "normala" vikt igen. Har gått så pass långt nu att jag börjar känna av problem i knän osv. Känner mig som en 50 åring i kroppen, är 21.

    Min startvikt ligger på 102 kg och rent långsiktigt så är målet att komma ner mellan 65/70 kg. Har inget delmål att komma under före jul, tänker att jag bara kör på så hårt jag kan. Ska bli kul att få följa andras "viktresa" här!


    Välkommen :)

    Har du någon tanke på "metod" du vill köra?
  • Anonym (Otilia)
    Bunny on speed skrev 2020-09-21 22:28:22 följande:

    Jag är gärna med. Väger 88,8 just nu.

    Gravid och några veckor kvar, så kan gå upp lite till. Klarar bara kortare promenader just nu.

    Målvikt: 70 kilo


    Ååhhh, vad mysigt med en liten knodd. Vet du vad det blir? :)
  • Anonym (Otilia)

    Jag lägger in maten i my fitnes pal och försöker att inte komma över 1100 kcal... Det blir ju lite mer på så sätt att man smakar av såsen när man lagar maten eller äter upp häften av de stekta kantarellerna innan de serverats :)

    Har en depression och utmattning bakom mig, så om jag orkar vara ute och gå 2 dagar, så är jag däckad 2 dagar efter det, men tänker att allt jag får gjort på en vecka är bra.

    Har valt att ta bort mjöl, potatis, pasta, godis, bröd och slutat med min älskade gele som jag kunde ha till allt... Men unnar mig extra sås om det är det jag vill ha, är en frälst lchf:are i grunden, men det funkade inte ihop med mina medeciner. Men jag tror på att ÄTA GOTT, det ska vara gott att leva, men man behöver inte äta JÄTTEMYCKET...

    Är aldrig hungrig, gäller bara att hitta mat som kostar lite i kcal men är gott :)

  • Anonym (Otilia)
    Anonym (Stå emot) skrev 2020-09-22 01:22:06 följande:

    Jag är gärna med! Väger ca 67 och vill ner under 60 för att må som bäst! För min del så handlar det om att stå emot sötsuget eftersom jag redan tränar en hel del och äter bra i övrigt! Gick ner drygt 20 kg för två år sedan genom att utesluta kolhydrater i maten och godis, chips och kakor till vardags samt genom att träna. Framförallt löpning :) Har hållit vikten men de där sista kilona tog jag mig aldrig för så det känns som att det är dags för det nu! Dessutom känner jag att jag mer och mer undviker träning och oftare tar en kaka "bara för att". No more!!!

    Heja oss!!!


    Gud vad kul att läsa att du lyckadess bli av med 20 kilo, vi verkar ha liknande metoder så det kanske funkar för mig också...

    Hur lång tid tog det?

    Är så avunsjuk på alla som springer och gillar det, klarar max 200 meter, sedan är jag uttråkad och helt slut... Då funkar offroad-promenader bättre för mig. (går rakt in i en skog där man får gå över stockar, och rötter, ducka för grenar osv, det höjer pulsen och sedan får man uppleva massa fantastisk skog där ingen annan gått)
  • Anonym (Otilia)

    Stå imot: tänk om det kunde hända mig med *önsketänkande*

    60 dagar är imponerande, vilken pli du måste haft på dig själv. Men ska försöka ta det lite långsammare, även om skulle velat ha resultatet förra veckan...

    Idag landade stegräknaren på 16.701 och även om kl bara är 20, så tänkte jag gå och knyta mig *jäsp*

    Har också kommit fram till att sluta väga all mat nu, jag vet hur en portion ska se ut. Men jag kommer ta en vecka i månaden och väga bara så att jag inte faller ur proportionerna.

    Min promenad idag:



    Tja, och 3 kg kantareller...

    Hur har eran dag varit?

  • Anonym (Otilia)
    anemonen skrev 2020-09-22 20:18:43 följande:

    Jäklar vad hurtiga ni är! Älskar promenader, men efter 10 tusen steg börjar fötterna värka mycket. Har inte heller tålamodet för att springa och låta det ta tid, tycker det är sjukt tråkigt men önskar att jag kunde älska det. Stor eloge till er båda! ????????

    Min stegräknare landade på strax över 10 tusen idag, en helt ok dag med andra ord. Att hålla portionerna har gått bra, det är nu på kvällen som jag tycker det är som svårast att hålla emot suget att ba äta något. Typ äta för att jag är uttråkad? Fin bild förresten (Otilia)! ????


    Tack... :)

    10000 *aploderar* bra!

    Ett tips för att få still på sötsuget är 90-99% chokladkakor. Man kan inte ta mer än en liten bit, men det stoppar sötsuget...

  • Anonym (Otilia)
    Bunny on speed skrev 2020-09-22 21:04:10 följande:

    Promenerade en dryg kilometer idag. Inte mycket, men mitt mål är att komma ut och gå varje dag.


    ALL MOTION som blir av är BRA MOTION. :) jättebra.
    Anonym (Push it) skrev 2020-09-22 23:24:40 följande:

    Jag är gärna med. Laddade ner appen som någon här också använder myfitnesspal, får se hur det fungerar. Aldrig räknat kalorier eller steg men känner att det är dags att börja det för att gå ner några kilon önsketäkande är att gå ner 10 kilo. Jag har inte vägt mig på flera år men får ta o göra det här i veckan. Jag rör mig regelbundet och tycker inte jag äter så dåligt. Får se vad boven är om det är alkholintaget på helgerna eller omedvetna fikan som man får i sig mellan lunch/middag när soclersuhet kickar igång. En sak till är att jag sällan äter frukost men nu ska jag försöka jobba på rutinen med frukost.


    Att väga allt var räddningen för mig, för då ser man verkligen vad allt "kostar" i kalorier. Det är skittråkigt, men om du håller ut med vägandet i 2 veckor så har du fått en ganska bra grund att stå på och då vet du hur mycket du kan ta av allt.

    Lägg gärna ut en dags mattintag här, kan vara kul att se :)
    Fredde1981 skrev 2020-09-23 05:41:34 följande:

    Jag hakar gärna på! Är inne i en längre period av "passiv" diet... Dvs - Min fru vill gå ned i vikt och jag följer hennes diet :) Nog för att jag behöver gå ned i vikt och är tacksam för att hon har börjat med dieten!

    Startade 31.8.2020 och hade en startvikt på 104,7 (längd 176) - byggd som en stubbe och fettet byggs upp på insidan först (tydligen det farligaste fettet). Målvikt? Ingen aning, vid 83kg ser jag ut som en benget, så kanske 85-87kg? Körde pulver diet för ett antal år sedan och rasade från 112kg till just 83kg på ett par månader - tyvärr ingen hållbar diet :(

    Kör Viktväktarna (abonnemang), då det är min fru som är medlem vet jag själv inte riktigt hur många poäng jag ska sätta i mig - men baserat på det som går att googla sig till bör jag ligga på ca 30 points per dag (min bättre hälft 23 points). Viktväktarna har sjukt stora portioner! Vi äter sällan upp det som anges som en portion, tror jag ligger på ungefär 25points per dag i snitt.

    20.9.2020 låg vikten på 99,7kg väger mig alltid söndag kväll innan läggning för att förutsättningarna ska vara så lika det går varje gång.

    Nu är det nog mycket vätska som försvunnit under de här veckorna + att jag slutat hets äta chips på kvällarna (min stora last).

    Går ca 10" steg per dag med hundarna, ingen träning utöver det.


    Kul att du vill vara med. Vill du ta ett foto av din middag någon gång, skulle vara kul att se vad viktväktarna rekomderar:)
  • Anonym (Otilia)
    Anonym (vildapelblom) skrev 2020-09-23 18:46:25 följande:

    Idag gick jag på prommenad i våtmarken och upptäkte att mina skor har hål för jag blev blöt om fötterna. Jag lyckades i alla fall hitta hela vägen och gick alltså 6 km, vilket är längsta sträckan jag gått sedan vandringsdagarna i skolan.


    Var det en sådan där promenad: "shit jag är vilse" eller "mmmm vad juvligt det doftar av myrren"? :)
    Fredde1981 skrev 2020-09-23 19:29:10 följande:

    Absolut - fotar lunchen imorgon = samma som middagen förutom pitabröd (bara brödet är 5 poäng), resterande är 3 poäng.


    Hmmm, jag fotade min middag idag (förlåt upplägget) vad tror du den skulle kosta i vv-poäng? Eller måste man väga allt på vv? Bara nyfiken, du behöver inte svara.

  • Anonym (Otilia)
    Fredde1981 skrev 2020-09-24 18:08:10 följande:

    Middag 11 points

    Kassler och pastagratäng med vitvin och minifraiche.


    Ser ju riktigt gott ut.

    Tyvärr är jag för kort för att kunna köra viktväktarna (fick det sagt till mig när jag försökte gå med för 20 år sedan) men de verkar alltid få äta så god mat.

    Idag har det varit en väldigt lugn dag. Inte många steg. OCH så hade jag gått upp 2 hg *döööden* men hoppas på bättre dagar...

    Imorron blir det tjejkväll med vin, det är första gången sedan jag började äta nyttigt som jag tillåter mig lite onyttiheter. Livet ska ju vara kul att leva :)

    Har ni några helgplaner?
  • Anonym (Otilia)

    Jättekul att du lägger in matbilder, det ger mig tips på vad vi också kan äta.. (fantasin här hemma tar stop ibland)

    Vi hade tjejkväll igår med massa god mat, hon som bjöd är kock :) (jag är gastricbypass-opererad så jag KAN inte äta för mycket.) Och så blev det 3 glas vin på det.

    Ändå hade vågen hoppat upp 1,4 kg idag *gahhhh*

    Så sådana avstickare tycker vi inte om...

    Men vi hade en superrolig kväll.

  • Anonym (Otilia)

    Förlåt jag varit borta, Covid-19 tog min mormor.

    Men nu ska jag försöka satsa igen... Vågen luckades slunka upp 2 kilo mn dem ska vi kriga ner...

    Dagens pass blev kantarellplockning :4,5 mimme... Jag var rätt mör erfter det, men lycklig jag älskar skogen.

  • Anonym (Otilia)
    Anonym (Push it) skrev 2020-09-29 21:10:06 följande:

    Efter att ha känt att det varit bakslag sedan helgen har jag fortsatt att ungefärlig mäta kosten. Och träna mera. Idag var det äntligen dags att ställa sig i vågen! 1 kilo hade jag gått ner fortfarande lite undrande över den siffran. Jag hade räknat med 0,5 men 1 kg det är en bra början trots mina helg. För att inte fortsätta göra medvetna val har jag nu köpt en match för att bli bättre med mina portioner.

    Målet:

    Fortsätta äta frukost

    Bli medveten om mina matvanor


    Vad är en match?

    Vad kul att helgen inte förstörde för dig, man måste ju kunna leva också och det verkar ju din kropp också tycka :) :)
    anemonen skrev 2020-09-30 15:57:18 följande:

    Vägde mig imorse, ska väga mig ikväll med för skojs skull. Vågen landa på 100,2 kg. Så snart nere på tvåsiffrigt igen! Imorgon är det dock födelsedagsfirande för min bror så får se hur mycket jag kan hålla igen på fikat. Måste fortfarande lära mig att ta mig tiden att äta lunch, har råkat skippat den nästan varje dag de senaste dagarna.


    Håller tummarna för vågen ska visa rätt imorron.

    Ett tips till före kalaset: ät massa (bra saker, typ keso skinka äpple osv) före du går in genom dörren, se till att absolut inte vara hungrig, då är det lättare att stå imot.

    För mig är det inte just kakan i sig som är jobbig, det är de nästkommande 4 dygnen när jag går på sockeravvänjning igen som är smärtsam.

    Utmaning: allt onyttigt du äter måste du fota och lägga i tråden. Då kanske det är lättare att låta bli den där extra tårtbiten :) :)
  • Anonym (Otilia)
    anemonen skrev 2020-10-01 18:36:40 följande:

    Godkväll! Glömde helt bort att väga mig imorse, men jag hann få i mig en skål köttsoppa innan kalaset. Slutade med att jag endast åt en bit prinsesstårta. Gick helt ok med andra ord, kände mig inte så värst sugen på allt gott till min förvåning.

    Som lovat så kommer det en bild på tårtbiten!


    Superbra jobbat!

    Jag har hamnat på 84 kg och kommer inte därifrån..

    Sonen fick en stegräknare i förrgår så vi tävlar lite alla i familjen, men idag kommer jag knapt över 10.000, försöker ligga över men vissa dagar går det bara inte.

    Har ni stegräknare och vad ligger ni på?
  • Anonym (Otilia)
    anemonen skrev 2020-10-01 22:04:26 följande:

    Har en Huawei P20 så via telefonens "Hälsa" app så räknar den steg automatiskt. Har alltid varit lite skeptisk mot stegräknare, så kör Runkeeper när jag far ut på längre promenader där jag kan se tempo, sträcka mm. Men stegräknaren brukar ligga på drygt 5000-15000 steg. De senaste 2 veckorna så har det varit någon enstaka dag i veckan då jag landar på under 10 tusen, vilket det blev idag med ca 6 tusen steg.

    Vägde mig iaf nyss och ligger på 99,7. Äntligen tvåsiffrigt igen! Men det är knappt. Får använda detta som inspiration så jag klarar mig genom helgen.


    Får du runkeeper att funka på din p20? Hos mig krånglar den bara så jag fick lägga ner den helt.

    Grattis till 2siffrigt!
    Fredde1981 skrev 2020-10-01 20:36:51 följande:

    Har inte ätit något spännande på några dagar och inte uppdaterat..

    Jag kör med en smart klocka som mäter puls och aktivitet oavsett om det är promenad, cykling eller liknande.

    I princip alla Samsungs telefoner har integrerad stegräknare, finns säkert fler som har det. Jag kör trippelt :) Hörlurar med stegräknare, klockan och telefonen - data synkas mellan dessa och jämförs för att det ska bli så rätt som möjligt :)

    Pendlar mellan 6-14000 steg per dag, beror på hur många av hundpromenaderna jag tar.


    Hur mycket säger klockan att du gör av i kalorier? Jag har en polar370 och den säger att jag ligger ungefär dagligen 2200 på ett ungefär, och det är väl där man ska ligga, ville mest veta hur exakta du tror sådana mätningar är?

    Blev höstgryta med trattkantareller från dagens promenad :)

  • Anonym (Otilia)
    Anonym (Hjärterdam) skrev 2020-10-07 23:55:41 följande:

    Heeej kompisar! Gud vilken kul tråd! Själv kämpar jag med extrem övervikt.

    Startvikt april 2020, 146kg

    Idag 120kg

    Promenerar 1,3-2mil varje dag och styrketränar 5 dagar i veckan då jag vill gå ner fettmassa men behålla musklerna. Längtar tills jag är lätt nog att fötter/knän klarar intervall-löpning för det älskade jag förr! Någon mer än jag som har problem med maten? Jag har lätt för att hoppa över måltider utan att tänka mig för, och då vet jag ju att jag inte går ner i vikt heller.. hur gör ni för att få i er nog med mat??


    Mitt problem ligger också på maten, jag slutar äta, vilket inte är bra.

    Kan du ställa in larm på telefonen var tredje timma och då inte ha som mål att äta massor, men något litet som en banan, 2 majskakor, keso... Testa 5 dagar, funkar det inte så får vi fundera ut något annat :)
    Fredde1981 skrev 2020-10-09 18:34:35 följande:

    Mexikansk färsgryta idag ca 10poäng

    Igår var jag på möte i Jönköping och chockade kroppen med en hotellbuffé - krävs riktig viljestyrka för att inte första sig :)

    Åt troligtvis aningen mer än jag brukar ni under dieten, fördelen blev att jag inte var hungrig när jag kom hem vid åtta på kvällen. Trots för mycket mat till lunch blev totalen under taket.

    Sjukt god "mustig chili gryta", falafel, rödbetsbiffar och nån rotfruktsgratäng, ingen potatis men mycket sallad till.


    Så jäkla go mat du verkar äta *mums* tack för bilderna... Ska också försöka lägga in lite mer...
  • Anonym (Otilia)
    Bunny on speed skrev 2020-10-12 16:20:33 följande:

    Invägning på 89,7 idag, och det är sista vikt jag tar innan bebisen kommer. Sedan bär det av nedåt!


    Vad myyysig med en bebis :) :)

    .......................

    Själv går det sakta, men det GÅR....

    Började på 89,7 och idag stod den på 83,9 vilket betyder - 5,8...

    Försöker hitta bra skor för att kunna komma ut och gå i, det jag jar just nu är sandaler, foppa-skor eller högklackat.... Men det är skitsvårt samtidigt som man har en riktigt tight budget... Och hatar gå i skoaffärer :)

    Men positivt: jag kunde ta in ytterligare ett par jeans från vinden som passar igen.
  • Anonym (Otilia)

    83,7 betyder att jag nu landar på - 6 kg...

    När jag är ute i skogen och plockar kantareller så brukar sambon få komma och hämta mig om jag hittar 3 kilo, det är ju SVINTUNGT! Och även om 6 kilo inte känns så mycket på vågen, så är der dubbelt så mycket som svampen som jag inte orkar bära på... Så försöker njuta av att tänka så :)

    Idag blev det kött och risotto, försöker att inte äta kolhydrater men risotto är min akilleshäl, älskar det. Så jag bestämde mig för att jag fick ta liiiite.

    Men direkt när jag fick in det i munnen började smaken bara växa och det var skitäckligt... För några veckor sedan hade vi tjejkväll med vin och risotto, jättetrevligt men kanske en smula för mycket vin och risotto tills vi sprängdes (hon är kock som lagade maten) .

    Jag testade dricka vin i helgen, men det gick bara inte, och nu detsamma med risotton....

    Men kött och grönsaker utgjorde en god middag.

Svar på tråden VIKTMINSKNING fram till jul, vi hjälps åt :)