• Anonym (123)
    Mon 21 Sep 2020 20:51
    89 visningar
    2 svar
    2
    89

    Oro kring att återgå i arbete pga Corona

    Hej!

    Min föräldraledighet tar snart slut och ska sedan återgå i mitt arbete som pedagog. Jag är gravid i v 5 och oroas lite kring smittorisk iom att jag i mitt yrke träffar massvis med folk dagligen. Min oro handlar om att barnet på nåt vis ska skadas om jag blir sjuk. Än så länge har forskare väl inte upptäckt just fosterskador kopplade till corona, men tillväxthämmning och för tidig födsel har uppmärksammats. Man vet ännu ej corona verkliga inverkan på gravida och fosterlivet.

    Fler gravida som oroas kring att bli sjuka pga arbetet? Kan man lösa det på något sätt?

  • Svar på tråden Oro kring att återgå i arbete pga Corona
  • Mon 21 Sep 2020 22:13
    #1
    -1 +1

    Lärare och pedagoger smittas inte mer än andra säger de ju, tvärtom mindre än många andra yrkesgrupper. Tvätta händerna och håll avstånd där du kan.

  • Tue 22 Sep 2020 09:14
    #2
    +1

    Lösa? Du menar vara borta från jobbet?

    De enda som kan få sk smittpeng och vara borta ifrån denna typ av arbeten är människor i riskgrupper dvs grav hjärtsvikt, grav njursvikt, komplicerad diabetes etc i olika kombinationer.

    Jobbar inom vården, mycket få i personalen har blivit sjuka under detta halvår. Basalhygien och att använda förnuftet är vad som gäller.

Svar på tråden Oro kring att återgå i arbete pga Corona