• Anonym (Hjälp­)
    Tue 22 Sep 2020 10:24
    965 visningar
    23 svar
    23
    965

    Min dotter pratar med folk på nätet

    Min dotter har varit väldigt fast i telefonen senaste veckorna och på sista tiden har hon blivit väldigt beskyddande över den. Idag bestämde jag mig för att kolla igenom den (hon vet inte att jag kan hennes lösen) och jag är helt skakig.

    Min dotter sitter och pratar om helt olämpliga saker med främlingar. Tydligen ser hon sig som homo också, men det rör mig inte i ryggen till eller från och var ingen chock, men resten!? Jag vet inte vad jag ska göra nu. Berättar jag för pappan? Han kommer bli vansinnig. Ska jag säga något till henne eller bara ta bort kontona och vänta och se om hon säger något? Jag mår illa och skakar. Trodde verkligen inget sånt om henne, men jag var tydligen naiv, trodde vi hade koll på vilka appar hon använder, men hon har dragit ner saker utan att fråga om lov.

  • Svar på tråden Min dotter pratar med folk på nätet
  • Anonym (eee)
    Tue 22 Sep 2020 10:36
    #1
    +1

    Hur gammal är hon?

    Det kan vara skillnad på om en 10-åring gör så och en 16-åring, i hur man bemöter det.

    Men du måste förstås prata med henne, inte anklagande utan mer av omsorg, prata mer som vuxen till vuxen, om det går. 
    Bara ta bort programmen funkar förstås inte. 

    Om du inte vill tala om att du varit i telefonen så kan du väl inleda mer med "jag har förstått att det är vanligt att hänga på den och den siten/appen. Använder du någon av dem? Prata sedan om vad grooming är för något, sök upp något nyhetsklipp om det på nätet och visa hur unga tjejer har råkat illa ut pga att de snackat på nätet utan att förstå konsekvenserna. 

  • Tue 22 Sep 2020 11:14
    #2
    +1

    Hur gammal är hon? På vilken plattform pratar hon med dem? Vad pratar de om? Hur gamla tror du dem hon pratar med är?

    Allt sånt spelar roll

  • Tue 22 Sep 2020 11:22
    #3
    +1

    Ålder?

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 22 Sep 2020 11:23
    #4
    +1

    Som de andra skriver är det väldigt viktigt att veta hennes ålder. Sedan hoppas jag du fattar hur integritetskränkande det är att du kollat igenom hennes telefon och läst privata konversationer?? Det är lika illa som att läsa någons dagbok, och det spelar ingen roll att du nu hittade något, det ursäktar inte att du gått bakom hennes rygg. Du hade kunnat vara ärlig och sagt "Jag misstänker att du håller på med något så nu kommer jag att gå igenom vad du har på din telefon", det hade åtminstone varit bättre.

    Utan att veta hennes ålder, men små barn ska inte ha smart phones, just för sådana här anledningar. Det finns en massa äckel där ute som groomar unga tjejer och killar, skickar dick pics och annat vidrigt. Kan man inte ha hundra procent koll på vad som händer i telefonen så kan man inte sätta en sådan sak i händerna på ett barn.

    Och ts, om din dotter är 15 eller äldre så har du inte ett skit att göra med vad hon gör på sin telefon för då är hon byxmyndig och får sexchatta eller vad det nu är du upptäckt att hon gjort, det spelar ingen roll så länge hon inte gör något olagligt. Det spelar ingen roll vad du själv tycker om detta. Det du KAN göra är att prata med henne om hur man umgås med andra digitalt, riskerna med vissa beteenden och att hon inte ska ge ut information eller träffa personer hon inte känner men som kontaktat henne bara via appar. Och du ska naturligtvis inte radera hennes konton, det skulle jag gissa till och med är olagligt.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Tue 22 Sep 2020 11:30
    #5

    Hon är elva och har aspergers. Vi har pratat oändligt mycket om riskerna och hur man beter sig på nätet etc och jag trodde verkligen inte att hon skulle göra något sånt här. Främst concord och momio. På momio hade hon fyllt i att hon är 27 för tydligen kan man inte chatta som barn, däremot hade hon fyllt i att hon går i sjuan. På concord säger hon också att hon är 13.

    Hade jag sagt till innan att jag tänker kolla så skulle hon börja ta bort och dölja saker istället så då skulle jag aldrig ha kunnat upptäcka något.

  • Anonym (Hjälp­) Trådstartaren
    Tue 22 Sep 2020 11:33
    #6

    De pratar bla om sex, om självmord och att de ska flyga till varandra så de kan vakna intill varandra etc och massor av liknande.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 22 Sep 2020 11:34
    #7
    +1

    Så ta av henne telefonen då. Hon borde inte ha haft någon till att börja med och tydligen är hon inte mogen nog att hantera den än. Ge henne en sån där man bara kan ringa och sms:a på, för antagligen är väl syftet att kunna kommunicera med er om det händer nåt? Och sina kompisar till viss del.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 22 Sep 2020 11:37
    #8

    En sån här kan du köpa åt henne, 249:- inkl frakt.

    www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/nokia-105-ds-2019-black/1010236.9042/&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_pricerunner-prisjamforelse_se&utm_content=Telefon%20%26%20GPS%3EMobiltelefoner&dclid=CJDD4qm7_OsCFVG1GAodcnED2w

  • Anonym (ta telefo­nen)
    Tue 22 Sep 2020 11:38
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 11:34:09 följande:

    Så ta av henne telefonen då. Hon borde inte ha haft någon till att börja med och tydligen är hon inte mogen nog att hantera den än. Ge henne en sån där man bara kan ringa och sms:a på, för antagligen är väl syftet att kunna kommunicera med er om det händer nåt? Och sina kompisar till viss del.


    Håller med. Ta bort hennes telefon och ge henne en med bara basic funktioner.

    Ska man ha en smart phone följer det också med ett ansvar, och det verkar hon i nuläget inte mogen nog att ta. Självklart spelar det också in att hon har aspergers. Det gör henne troligen mer mottaglig för grooming, osv, då hon har svårare att läsa av människor och deras intentioner. Även på nätet. 
  • Anonym (W)
    Tue 22 Sep 2020 11:43
    #10
    +1

    En 11-åring ska inte ha tillgång till internet på det sättet. Om hon prompt ska ha en mobil (vilket ej behövs) så ska det vara en utan internet. Nu är ju skadan dock skedd. Givetvis ska du prata med hennes pappa om detta, han har rätt att veta vad som händer och han har ansvar också, och ni ska sätta er ner och prata med dottern om detta och sedan även klargöra att hon ej kommer att få ha tillgång till mobil med internet längre eftersom hon uppenbarligen inte kan sköta det, vilket i sig inte är något anmärkningsvärt, hon är ett barn. Barn ska inte ges sådan ?frihet?. Det är då sådan här, eller mycket värre (hon kunde ha bestämt sig för att träffa någon idiot hon snackat med som kunde vara mördare, pedofil eller kidnappare eller vad som helst. Hon kunde ha mobbat andra osv.), skit händer. Men en stor andel av dagens föräldrar verkar inte fatta detta utan det är 7-åringar som springer omkring med näsan i iphonen. ?Man måste ju kunna nå dem och aaaaallla andra har ju!?. Idioti. Och ja, jag har också barn, de får INTE ha någon egen mobil, dator eller surfplatta och det accepteras.

Svar på tråden Min dotter pratar med folk på nätet