• Anonym (snitt)

    Ni som gjort fler än 2-3 kejsarsnitt

    Ni som gjort fler än 2-3 snitt, hur klarade ni det? Vart ni avrådda fler snitt? vad finns det för risker med flera snitt?

  • Svar på tråden Ni som gjort fler än 2-3 kejsarsnitt
  • Anotherone

    Jag har gjort två, ett akut och ett urakut.
    Det urakuta var väldigt traumatiskt och komplicerat och vi rekommenderas att inte skaffa fler barn. Sen vet inte jag om kroppen skulle fixa det ändå, det kanske skulle gå. Men det är inte aktuellt.

    De risker jag känner till:
    -svårighet att bli gravid pga ärr inuti livmodern = svårare för ägget att fästa
    -risk att moderkakan växer fast i ärret (placenta accreta)
    -livmoderruptur, dvs att livmodern brister i det gamla ärret
    -sammanväxningar
    -komplikationer i samband med själva operationen

  • Anonym (snitt)
    Anotherone skrev 2020-09-22 10:58:11 följande:

    Jag har gjort två, ett akut och ett urakut.

    Det urakuta var väldigt traumatiskt och komplicerat och vi rekommenderas att inte skaffa fler barn. Sen vet inte jag om kroppen skulle fixa det ändå, det kanske skulle gå. Men det är inte aktuellt.

    De risker jag känner till:

    -svårighet att bli gravid pga ärr inuti livmodern = svårare för ägget att fästa

    -risk att moderkakan växer fast i ärret (placenta accreta)

    -livmoderruptur, dvs att livmodern brister i det gamla ärret

    -sammanväxningar

    -komplikationer i samband med själva operationen


    Okej tack för ditt svar!

    Jag har 3 snitt i bagaget och vill hemskt gärna ha ett sista barn. Har nu haft 3 missfall och väntar utredning och kanske dom kan se så hur det ser ut med tidigare snitt?
  • Anonym (snitt)

    Någon här som gjort 4 snitt och som det gått bra för??

  • Anonym (Tre)

    Har gjort tre stycken snitt, 2 akuta och ett planerat. Planerar ett fjärde barn och är inga som helst problem enligt gyn på KK :)

  • Anonym (snitt)
    Anonym (Tre) skrev 2020-09-22 13:13:04 följande:

    Har gjort tre stycken snitt, 2 akuta och ett planerat. Planerar ett fjärde barn och är inga som helst problem enligt gyn på KK :)


    Ja jag har läst många trådar här på FL där kvinnor fjorr både 4 och 5 snitt utan problem. Självklart är jag medveten om dom ökade riskerna, men alla opeeationer innebär ju risker. Men jag blir helt förkrossad av tanken på att inte kunna få ett 4e barn jag alltid drömt om :(
  • Anonym (snitt)

    Kan flera snitt göra det svårare att bli gravid förresten? Nu vid mina missfall har det tagit 7-8 månader varje gång att bli gravid. Vet inte om det räknas som lång tid, men det känna lång tid!

  • Anotherone
    Anonym (snitt) skrev 2020-09-22 14:02:28 följande:

    Kan flera snitt göra det svårare att bli gravid förresten? Nu vid mina missfall har det tagit 7-8 månader varje gång att bli gravid. Vet inte om det räknas som lång tid, men det känna lång tid!


    Ja det kan det göra. Varje snitt orsakar ärr som kan påverka insidan av livmodern mer eller mindre.
  • Anonym (snitt)
    Anotherone skrev 2020-09-22 20:48:52 följande:

    Ja det kan det göra. Varje snitt orsakar ärr som kan påverka insidan av livmodern mer eller mindre.


    Okej... då är det nog kört för vår del då
  • Anonym (.....)

    Ingen egen erfarenhet men såg på programmet född 2010 på SVT play och där gjorde en mamma sitt fjärde kejsarsnitt(paret hette Kalle och Helen tror jag).

  • Anonym (snitt)
    Anonym (.....) skrev 2020-09-23 01:35:25 följande:

    Ingen egen erfarenhet men såg på programmet född 2010 på SVT play och där gjorde en mamma sitt fjärde kejsarsnitt(paret hette Kalle och Helen tror jag).


    Ja just det. Det programmet såg jag men inte hur hon förlöstes
Svar på tråden Ni som gjort fler än 2-3 kejsarsnitt