• Anonym (ppiller)

    Bli gravid, hur göra med p-piller?

    Jag har tagit p-piller nu konstant (utan avbrott/sockerpiller) i några år. När jag vill ha barn sen, hur bör jag göra? Ska man bara sluta. Jag har ju ingen koll på kartor och sånt...

  • Svar på tråden Bli gravid, hur göra med p-piller?
  • Anonym (Slut)

    Ja, bara sluta. Förslagsvis efter en mens om du har det eller också när som. Det kan dock ta tid för kroppen att komma igång igen med äl och mens så det är bra att veta innan.

  • Anonym (ppiller)

    Nej jag har ingen mens. Äter ju piller varje dag. 
    Har hört att man inte bara ska sluta... men det kanske bara är en myt? Är omöjligt för mig att veta "var" på kartan jag är, har verkligen ingen aning då jag bara ätit varje dag då länge nu...

  • neverpreggo

    Om du inte vet var du är så kan du inte heller göra ett medvetet beslut beroende på var du är. Kvinnor slutar med p-piller hela tiden så bara att lämna in resterande på ett apotek.

  • Anonym (Alice)

    Personligen skulle jag nog sluta med p-piller ett par månader till ett år innan jag  vill försöka bli gravid. Visst att kroppen ändå kan komma igång direkt när man slutar, kan det ju också ta tid att få ägglossning igen osv. och det är ju bara att använda t.ex. kondom fram tills man faktiskt vill börja försöka för att undvika graviditet. 

  • BuoBä

    Har du tryckt ut alla piller och lagt dem i en burk, eller hur kan du inte veta när en karta är slut?? o.O

    Eftersom du äter dem non-stop lär det inte spela någon roll när du slutar, även om det är mitt i en karta. Det går ju inte att trappa ner precis utan antingen tar man piller eller så gör man det inte. Men räkna oavsett med att det _kan_ ta ett tag innan kroppen kommer igång efter du slutat.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Sluta, rakt av. Det finns ingen anledning att äta upp en hel karta i onödan.

  • Anonym (Nu)

    Vill du ha barn snart bör du sluta snarast då det kan ta upp till ett par år för kroppen att ställa in sig efter att ha ätit p-piller.

Svar på tråden Bli gravid, hur göra med p-piller?