• Anonym (Mia)

    Flytta med tonåring

    Vi är en familj med tonåringar såväl som ett barn i förskoleklass som har tankar om flytt. Vi har bott i ett villaområde i snart 18 år och det har varit bra. Tyvärr har vår yngsta nu börjat skolan och hamnat i en skola som inte är bra. Finns inte heller någon direkt bättre att byta till i närområdet. Men hur schyst är det att bryta upp tonåringar? Vi skulle isf flytta inom Stockholms län men det blir andra skolor och andra idrottslag etc. Jag har svårt att se att de kommer fortsätta ha en nära relation till sina barndomsvänner. Tonåringarna själva rycker lite på axlarna o tycker att flytta kan va spännande om huset är fint. Tror dock inte de ser konsekvenserna riktigt. Sen är jag orolig över att flytta till ?högstatus? områden (som jag bedömer de områdena vi är intresserade av är - vi har en helt annan ekonomi nu än för ca 20 år sen) Tänk om mina barn hamnar helt utanför? Nu har de all trygghet här och allt fungerar bra. Bara skolan för yngsta samt att det börjar kännas rätt otryggt överlag där vi bor.

  • Svar på tråden Flytta med tonåring
  • Anonym (Q)

    Jag hade inte oroat mig alltför mycket om det fanns bra skolor och ett juste utbud av fritidsaktiviteter. Det är mycket lättare att hålla kontakten idag, än det var innan internet. Mycket av tonåringars sociala liv sker på nätet oavsett hur nära de bor varandra. Lyssna på dina tonåringar och våga, om det är ett bra beslut för hela familjen.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-22 17:34:16 följande:

    Jag hade inte oroat mig alltför mycket om det fanns bra skolor och ett juste utbud av fritidsaktiviteter. Det är mycket lättare att hålla kontakten idag, än det var innan internet. Mycket av tonåringars sociala liv sker på nätet oavsett hur nära de bor varandra. Lyssna på dina tonåringar och våga, om det är ett bra beslut för hela familjen.


    tack snälla för svar, ja kanske man ska våga. Du har rätt i att de hänger på nätet :)
  • Glinda från Oz

    Om ni flyttar inom Stockholm skulle jag låta tonåringarna gå kvar, de kan åka till skolan själv.

  • Anonym (Mia)
    Glinda från Oz skrev 2020-09-22 19:45:01 följande:

    Om ni flyttar inom Stockholm skulle jag låta tonåringarna gå kvar, de kan åka till skolan själv.


    Ett barn kommer få gå kvar nian ut det andra tänker vi byter. Det kommer säkert ta 1 1/2 timme kommunalt till skolan de går på nu. Det är inom Stockholms län inte kommun. Avståndet är inte mer än kanske högst tre mil men finns inga kommunikationer direkt mellan ställena
  • Anonym (Cilla)

    Jag flyttade när jag skulle börja gymnasiet. Jag var inte helt emot att flytta men precis som du tror om dina barn så hade jag inte förmåga att föreställa mig vad det skulle innebära.

    En sak när man flyttar sådär är att man blir tvungen att hitta nya kompisar att hänga med. För min del innebar det att jag behövde anpassa mig till det gäng jag ville komma in i och ibland göra saker jag inte ställt upp på om jag bott kvar där jag bodde innan. Där kände jag mig trygg och redan var omtyckt och då är det mycket lättare att stå upp för sig själv. För tonåringar är det så förtvivlat viktigt med tillhörighet. Jag skulle väntat några år med att flytta men det beror ju såklart på hur illa det är med skolan för det yngsta barnet.

  • Anonym (Från -Till?)

    Du kan säkert få mer konkreta tips ifall du berättar var ni bor nu och vart ni funderar på att flytta.

    Rent allmänt tycker jag att om detonation är det yngsta barnets skola som brister så kanske ni kan hitta en friskola i närheten. Värre är det som du säger om hela omgivningen börjar kännas otrygg. Tyvärr är det ju så snart överallt och stora barn/tonåringar rör sig över en större yta. Även om man själv bor i ett lugnt villakvarter så ska de åka tunnelbana sent på väg hem från träningen i en helt annan del av stan tex.

  • Anonym (Z)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-23 08:03:00 följande:

    Ett barn kommer få gå kvar nian ut det andra tänker vi byter. Det kommer säkert ta 1 1/2 timme kommunalt till skolan de går på nu. Det är inom Stockholms län inte kommun. Avståndet är inte mer än kanske högst tre mil men finns inga kommunikationer direkt mellan ställena


    Måste ni flytta så långt då? Undrar också var ni bor? Varför är det dåligt, tonårsgäng som driver?

    Min tonåring hade dött på fläcken :) av att ryckas upp från skola och fritidsaktivitet. Hon har gått med samma gäng sen de skolades in på dagis. Tonåren är en känslig period så jag hade nog inte flyttat. Kan ni titta på alternativa skolor för sladdbarnet istället? Det kanske är mödan värt att skjutsa den lilla och bo kvar?
  • Anonym (Mia)

    Tack alla som svarat. Skolan är inte katastrof ur sladdbarnets synvinkel, det finns gott om kompisar. Den är mer katastrof utifrån att personalen vid flera tillfällen inte har koll på vad som händer, brister i kompetens, stökigt etc. Finns annat alternativ till årskurs 4 samt en annan skola i närområdet att byta till nu men tveksamt om den är bättre. Vårt område är generellt många villor men gränsar till ett område med stora socio-ekonomiska problem vilket säkert dragit till sig gäng.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-09-23 08:57:44 följande:

    Jag flyttade när jag skulle börja gymnasiet. Jag var inte helt emot att flytta men precis som du tror om dina barn så hade jag inte förmåga att föreställa mig vad det skulle innebära.

    En sak när man flyttar sådär är att man blir tvungen att hitta nya kompisar att hänga med. För min del innebar det att jag behövde anpassa mig till det gäng jag ville komma in i och ibland göra saker jag inte ställt upp på om jag bott kvar där jag bodde innan. Där kände jag mig trygg och redan var omtyckt och då är det mycket lättare att stå upp för sig själv. För tonåringar är det så förtvivlat viktigt med tillhörighet. Jag skulle väntat några år med att flytta men det beror ju såklart på hur illa det är med skolan för det yngsta barnet.


    Det är precis det du skriver om som oroar mig. Mina barn (även den yngsta) har gott om kompisar och det är en stor fördel att man även känner till föräldrar och har lite koll på varandras barn den vägen också nu när de börjat bli äldre. Tack för klok input
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Från -Till?) skrev 2020-09-23 09:50:36 följande:

    Du kan säkert få mer konkreta tips ifall du berättar var ni bor nu och vart ni funderar på att flytta.

    Rent allmänt tycker jag att om detonation är det yngsta barnets skola som brister så kanske ni kan hitta en friskola i närheten. Värre är det som du säger om hela omgivningen börjar kännas otrygg. Tyvärr är det ju så snart överallt och stora barn/tonåringar rör sig över en större yta. Även om man själv bor i ett lugnt villakvarter så ska de åka tunnelbana sent på väg hem från träningen i en helt annan del av stan tex.


    Ja det är svårt att hitta trygga områden om det än finns något. Skolan är utlösande faktor men andra saker lockar också som nytt hus, nya omgivningar etc efter lång tid på samma ställe men det försöker jag ?trycka? undan då jag inte anser att det är skäl till att bryta upp barnen. Äldsta börjar snart gymnasiet och det brinner lite att veta vart vi vill flytta om vi tänker att det ska vara rimlig resväg. Vi har tittat på olika områden runt Stockholm alla lite längre ut (inte Stockholm stad) och traditionella överklassområden.
Svar på tråden Flytta med tonåring