• Anonym (111)
    Tue 22 Sep 2020 21:43
    1853 visningar
    10 svar
    10
    1853

    Gravid, lekplatser och toxoplasmos

    Hej!

    Jag är nygravid och funderar på detta med toxoplasmos.

    Så här står det på Smittskyddsinstitutets sida gällande toxoplasmos

    "En gravid kvinna bör alltså inte befatta sig med katträck, och hon bör undvika kontakt med sandlådor som katter kan ha förorenat."

    Har en liten på 2 år och besöker därför lekplatser dagligen. ALLA lekplatser i vår stad har sandlådor och grus/sandunderlag vid gungor och rutschkanor, dvs ställen där katter kan tänkas bajsa. Jag själv hoppar inte gärna i själva sandlådan, men min lille gör det gärna, trots att jag försöker undvika det. Alltså blir det att man som gravid säkerligen har kontakt med ställen där katter bajsat. Om inte annat så har lillen med all säkerhet suttit i sandlådan och det blir jag sen som byter och tvättar hans kläder och händer, vilka kan vara förorenade med toxoplasmos från sanden.

    Går i grus vid gungor och rutschkanor gör jag dagligen

    Hur gör ni andra gravida som har småbarn då ni besöker lekplatser? Är ni rädda för toxoplasmos från sandlådorna/gruset?

  • Svar på tråden Gravid, lekplatser och toxoplasmos
  • Anonym (Noll)
    Tue 22 Sep 2020 21:53
    #1

    Var aldrig rädd som gravid trots egen sandlåda och trädgård där katter ev. kunde ha skitit. Jag tvättade händerna och så var det bra med det. Toxoplasmos drabbar ett ytterst fåtal gravida varje år. Och eftersom jättemånga gravida har katter/vistas där katter varit/vistas i sandlådor/har barn som vistas i sandlådor är risken minimal att drabbas.

  • Anonym (Felic­ia)
    Wed 23 Sep 2020 00:29
    #2

    Är det inte bara risk att smittas om man i princip äter sanden? Du kommer ju knappast få det genom skorna när du går på grusvägar. Tvättar du händer på både dig och 2-åringen lär det nog inte vara ett problem.

  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 06:12
    #3

    Toxoplasma gondil finns överallt, i jorden, på grönsaker och i kött. En tredjedel av befolkningen har redan antikroppar mot toxoplasmos.
    Skräcken är alltså starkt överdriven och det bygger på okunskap.

    Det man gör är som vanligt, man äter inte sand eller jord och man är noga med handhygienen, i övrigt lever man som vanligt.

    sv.wikipedia.org/wiki/Toxoplasma_gondii
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/toxoplasma

  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 06:13
    #4
    Anonym (Felicia) skrev 2020-09-23 00:29:07 följande:
    Är det inte bara risk att smittas om man i princip äter sanden? Du kommer ju knappast få det genom skorna när du går på grusvägar. Tvättar du händer på både dig och 2-åringen lär det nog inte vara ett problem.
    Nej, du kan även bli smittad av dåligt upphetatt kött eller om du äter något djurs avföring.
    Se länkarna i ovanstående inlägg.
  • Anonym (Katt)
    Wed 23 Sep 2020 06:18
    #5

    Precis som tidigare skriver, det handlar om att inte få nåt i munnen. Tänkte också på det i början av graviditeten eftersom jag har katter i soffan och sängen, men det här med att tvätta händerna har ju liksom gått av sig själv i år..! Sambon får ta lådan och jag tänker på att inte pilla i tänderna utan att ha tvättat händerna, typ. Det ska räcka alldeles utmärkt.

  • Anonym (Lite salt)
    Wed 23 Sep 2020 06:20
    #6
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 06:13:14 följande:

    Nej, du kan även bli smittad av dåligt upphetatt kött eller om du äter något djurs avföring.

    Se länkarna i ovanstående inlägg.


    Låt bli att äta djurs avföring då?!

    Det som kan hända är ju att du tar i kattbajs och sedan slickar på fingrarna eller hanterar mat. Tvättar du händerna mellan sandlådebesöket och matlagningen, och låter bli att stoppa otvättade fingrar i munnen, är problemet löst.
  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 06:25
    #7
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-09-23 06:20:41 följande:
    Låt bli att äta djurs avföring då?!

    Det som kan hända är ju att du tar i kattbajs och sedan slickar på fingrarna eller hanterar mat. Tvättar du händerna mellan sandlådebesöket och matlagningen, och låter bli att stoppa otvättade fingrar i munnen, är problemet löst.
    Fast det viktiga är att inse att parasiten finns överallt och inte bara i djurs avföring. Du kan alltså bli smittad när som helst pga dålig hygien och/eller dåligt tillagad mat.

    Katter har länge beskyllt för att vara källan till infektionen. Det är gammal kunskap och de ger felaktiga råd.
    Mer modern forskning har visat att det inte stämmer. Det har också visat att väldigt många har antikroppar redan mot toxoplasmos, även de som aldrig har haft katt eller hanterat en enda kattlåda i hela sitt liv.
  • Anonym (Lite salt)
    Wed 23 Sep 2020 06:39
    #8
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 06:25:59 följande:

    Fast det viktiga är att inse att parasiten finns överallt och inte bara i djurs avföring. Du kan alltså bli smittad när som helst pga dålig hygien och/eller dåligt tillagad mat.

    Katter har länge beskyllt för att vara källan till infektionen. Det är gammal kunskap och de ger felaktiga råd.

    Mer modern forskning har visat att det inte stämmer. Det har också visat att väldigt många har antikroppar redan mot toxoplasmos, även de som aldrig har haft katt eller hanterat en enda kattlåda i hela sitt liv.


    Det viktiga är kanske inte att "inse att parasiten finns överallt" om man är en redan uppskrämd gravid kvinna som oroar dig. Det är knappast konstruktiv information.

    Det viktiga är att inse att sköter du grundläggande hygien och tvättar händerna regelbundet är risken att skada barnet inget du behöver oroa dig för, och du kan lägga energi på andra saker.
  • Anonym (.)
    Wed 23 Sep 2020 06:46
    #9
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-09-23 06:39:11 följande:
    Det viktiga är kanske inte att "inse att parasiten finns överallt" om man är en redan uppskrämd gravid kvinna som oroar dig. Det är knappast konstruktiv information.

    Det viktiga är att inse att sköter du grundläggande hygien och tvättar händerna regelbundet är risken att skada barnet inget du behöver oroa dig för, och du kan lägga energi på andra saker.
    Det viktiga är att ge korrekt information.
    Korrekt information är att det finns överallt.

    Det viktiga är att inte komma med felaktig information för att vara snäll.
    Läser du länkarna jag skickade så ser du att de viktigaste smittkällorna är otillräckligt upphettat kött.

    Läs gärna länkarna!
  • Anonym (Typ 3)
    Wed 23 Sep 2020 09:52
    #10

    Det här är väl tredje tråden på kort tid där en gravid som är orolig för toxoplasmos i sandlådor. Det blir ett jobbigt liv om man ska gå runt och vara orolig för alla bakterier, parasiter och virus som finns ute (och inne). Fågelbajs är inte så nyttigt heller och det finns överallt och små barn stoppar allt i munnen. Tänk på det TS

Svar på tråden Gravid, lekplatser och toxoplasmos