• Anonym (fast)

    Måste lära mig ta hand om mig. Hjälp.

    Min psykolog sa idag att jag måste lära mig att ta hand om mig själv och skapa lite må-bra-rutiner där fokus är helt och hållet på mig. Jag är väldigt van vid att springa runt och ta hand om alla andra, särskilt förstås barnen, av vilkan jag har 3 egna mellan 3 och 7 år och tar hand om min lillasyster som är tio 5 dagar i veckan.

    Har ni några förslag? Några ritualer eller rutiner för att må bra varje dag, en gång i veckan, månaden? Ge mig tips. Även de enklaste och mest självklara tar jag tacksamt emot, då jag i dagsläget knappt får till att borsta tändrerna och började gråta när jag blev tvugen att köpa nya byxor åt mig själv för att hålen i de gamla inte gick att dölja längre.

  • Svar på tråden Måste lära mig ta hand om mig. Hjälp.
  • Anonym (mami)

    Har du någon medförälder till barnen eller är du ensamstående? Jobbar du?

  • Mortiscia80

    En sak jag själv tycker om är att ha lite spa-mys för mig själv :) Det kan vara ansiktsbehandling, fotbad eller ett bad för hela kroppen, gärna med tända ljus och om du har möjlighet till mjuk musik på låg volym.

    En sak som är jättebra är att meditera varje dag, det måste inte vara mer än några minuter om du inte har tid för mer, det ger ändå hjärnan en liten paus och gör att man orkar mer rent mentalt. Man mår bättre generellt.

    Varför tar du hand om din lillasyster förresten? I gengäld borde du får hjälp med barnvakt några gånger i månaden, det är det minsta man kan begära. Då ska du träffa dina kompisar eller göra något bara för dig själv, gå på bio eller restaurang t ex, eller något annat du är intresserad av.

    Du kan gå med i en förening som har regelbundna träffar, du träffar nya människor och får ägna dig åt något som bara är för dig själv en stund.

    När du vaknar på morgonen, innan allt sätter igång, kan du titta på dig själv i spegeln och fokusera på saker som du tycker om med dig själv, inte bara utseendemässigt. Tänk på att dagen kommer att bli bra, att du ser fram emot något du vet ska hända. Likadant på kvällen kan du fundera på tre saker som du tyckte om med dagen, något som gjorde dig glad eller fick dig att må bra. Fundera på några saker du är tacksam för att du har i ditt liv, ens barn brukar vara ett givet ämne men försök hitta saker i ett större perspektiv också. Tacksamhet skapar glädje.

    Det som är jätteviktigt är att du verkligen tar dig tid att göra sådana här saker för dig själv, boka in i kalendern om du måste, men ge dig själv den här tiden i gåva.

    Hoppas du kan hitta fler små stunder av lycka i vardagen och att du snart mår bättre :)

  • Anonym (Mamma 42)

    Ja det är viktigt att ta hand om sig själv först, det har jag fått lära mig lite för sent .

    Ett tips är att du sätter dig och skriver ner allt du kommer på som får dig att må bra, tex promenad, ta ett skönt bad, träffa en vän, gå på stan, va lite själv och läsa en bok.. Allt du kan komma på och sedan ser du till att få ett par stunder i veckan eller hur det nu passar dig/er :)

  • Anonym (fast)
    Anonym (mami) skrev 2020-09-22 22:33:58 följande:

    Har du någon medförälder till barnen eller är du ensamstående? Jobbar du?


    Jag är ensam till vardags. Barnens pappa har dem 1 helg plus 3 andra nätter i månaden. Jag jobbar heltid, vi åker hemifrån kl 6 och är hemma igen vid 17,30-18 på vardagarna.
  • Anonym (fast)
    Mortiscia80 skrev 2020-09-22 22:36:14 följande:

    En sak jag själv tycker om är att ha lite spa-mys för mig själv :) Det kan vara ansiktsbehandling, fotbad eller ett bad för hela kroppen, gärna med tända ljus och om du har möjlighet till mjuk musik på låg volym.

    En sak som är jättebra är att meditera varje dag, det måste inte vara mer än några minuter om du inte har tid för mer, det ger ändå hjärnan en liten paus och gör att man orkar mer rent mentalt. Man mår bättre generellt.

    Varför tar du hand om din lillasyster förresten? I gengäld borde du får hjälp med barnvakt några gånger i månaden, det är det minsta man kan begära. Då ska du träffa dina kompisar eller göra något bara för dig själv, gå på bio eller restaurang t ex, eller något annat du är intresserad av.

    Du kan gå med i en förening som har regelbundna träffar, du träffar nya människor och får ägna dig åt något som bara är för dig själv en stund.

    När du vaknar på morgonen, innan allt sätter igång, kan du titta på dig själv i spegeln och fokusera på saker som du tycker om med dig själv, inte bara utseendemässigt. Tänk på att dagen kommer att bli bra, att du ser fram emot något du vet ska hända. Likadant på kvällen kan du fundera på tre saker som du tyckte om med dagen, något som gjorde dig glad eller fick dig att må bra. Fundera på några saker du är tacksam för att du har i ditt liv, ens barn brukar vara ett givet ämne men försök hitta saker i ett större perspektiv också. Tacksamhet skapar glädje.

    Det som är jätteviktigt är att du verkligen tar dig tid att göra sådana här saker för dig själv, boka in i kalendern om du måste, men ge dig själv den här tiden i gåva.

    Hoppas du kan hitta fler små stunder av lycka i vardagen och att du snart mår bättre :)


    Vad trevligt det låter med spa-mys. Meditera har jag tänkt någon gång men jag vet inte hur man gör. Tack för alla tips.

    Jag tar hand om min lillasyster för att våran mamma blev sjuk i cancer och våran pappa stack när han insåg att mamma inte tänkte göra sig av med miraklet så han tar inte hand om henne. De försökte få ett till barn i 15 år efter mig och fick till slut höra att det inte skulle gå. När mamma sen blev gravid spontant ändå fick pappa härdsmälta och flyttade utomlands. Mamma är inlagd på heltid nu sedan i slutet av juli.
  • Anonym (fast)
    Anonym (Mamma 42) skrev 2020-09-22 22:40:25 följande:

    Ja det är viktigt att ta hand om sig själv först, det har jag fått lära mig lite för sent .

    Ett tips är att du sätter dig och skriver ner allt du kommer på som får dig att må bra, tex promenad, ta ett skönt bad, träffa en vän, gå på stan, va lite själv och läsa en bok.. Allt du kan komma på och sedan ser du till att få ett par stunder i veckan eller hur det nu passar dig/er :)


    Det ska jag göra, tack för tipset.
  • Anonym (Sugar)
    Anonym (fast) skrev 2020-09-22 23:32:46 följande:
    Jag är ensam till vardags. Barnens pappa har dem 1 helg plus 3 andra nätter i månaden. Jag jobbar heltid, vi åker hemifrån kl 6 och är hemma igen vid 17,30-18 på vardagarna.
    Ni får ta och flytta närmare varandra, sen tar ni hand om barnen 50-50, alltså varannan vecka helt enkelt. Då kommer du att kunna samla energi och ork.

    Eller så får the baby daddy bekosta en barnflicka som kommer och hjälper dig om kvällarna med allt bestyr. Låter ju inte rättvist alls att han har barnen så lite. Han är ju lika mycket förälder som dig. 
  • Mortiscia80
    Anonym (fast) skrev 2020-09-22 23:37:19 följande:
    Vad trevligt det låter med spa-mys. Meditera har jag tänkt någon gång men jag vet inte hur man gör. Tack för alla tips.

    Jag tar hand om min lillasyster för att våran mamma blev sjuk i cancer och våran pappa stack när han insåg att mamma inte tänkte göra sig av med miraklet så han tar inte hand om henne. De försökte få ett till barn i 15 år efter mig och fick till slut höra att det inte skulle gå. När mamma sen blev gravid spontant ändå fick pappa härdsmälta och flyttade utomlands. Mamma är inlagd på heltid nu sedan i slutet av juli.
    Meditera är egentligen ganska lätt. En kort meditation är att man stannar upp, blundar och tar några djupa andetag med magen, under tiden fokuserar man bara på andningen. Det ger en micropaus i vardagen.

    En längre meditation kan bestå av att sitt ner i en bekväm ställning och blunda, tänk dig att du sitter under ett träd med en liten å bredvid dig där det flyter löv. På de löven kan du lägga alla dina tankar och bekymmer och se dem flyta iväg.

    Det finns många variationer men som du ser är det ganska lätt att göra :)

    Två saker till jag kom på är att du kan gå till frisören med jämna mellanrum om du inte redan gör det och dessutom boka in en massage någon gång!

    Stackars din mamma, jag hoppas att hon inte lider alltför mycket :( Då förstår jag att ansvaret faller mer på dig. Det är fint att du hjälper dem men försök ändå se dig om efter någon slags avlastning där, soc kanske har några bra förslag, en stödfamilj t ex.

    Har du någon möjlighet att gå ner i arbetstid så vore det jättebra förstås.
  • Anonym (.)
    Anonym (fast) skrev 2020-09-22 23:32:46 följande:

    Jag är ensam till vardags. Barnens pappa har dem 1 helg plus 3 andra nätter i månaden. Jag jobbar heltid, vi åker hemifrån kl 6 och är hemma igen vid 17,30-18 på vardagarna.


    Anonym (fast) skrev 2020-09-22 23:37:19 följande:

    Vad trevligt det låter med spa-mys. Meditera har jag tänkt någon gång men jag vet inte hur man gör. Tack för alla tips.

    Jag tar hand om min lillasyster för att våran mamma blev sjuk i cancer och våran pappa stack när han insåg att mamma inte tänkte göra sig av med miraklet så han tar inte hand om henne. De försökte få ett till barn i 15 år efter mig och fick till slut höra att det inte skulle gå. När mamma sen blev gravid spontant ändå fick pappa härdsmälta och flyttade utomlands. Mamma är inlagd på heltid nu sedan i slutet av juli.


    Oj, vilken tuff situation! Så jobbigt med mamma sjuk.. beklagar.

    Du har långa dagar, går det att byta jobb till ett som är närmare hemmet så att du får ner restiden, alternativt om du kan flytta närmare jobbet? Det låter tufft ändå med heltid, du har rätt att jobba deltid med så små barn. Fundera på om du på något sätt kan få ner tiden du behöver vara iväg varje dag.

    Bor pappan till dina barn långt bort? Varför är barnen där så lite?
  • LFF
    Anonym (fast) skrev 2020-09-22 22:21:24 följande:

    Min psykolog sa idag att jag måste lära mig att ta hand om mig själv och skapa lite må-bra-rutiner där fokus är helt och hållet på mig. Jag är väldigt van vid att springa runt och ta hand om alla andra, särskilt förstås barnen, av vilkan jag har 3 egna mellan 3 och 7 år och tar hand om min lillasyster som är tio 5 dagar i veckan.

    Har ni några förslag? Några ritualer eller rutiner för att må bra varje dag, en gång i veckan, månaden? Ge mig tips. Även de enklaste och mest självklara tar jag tacksamt emot, då jag i dagsläget knappt får till att borsta tändrerna och började gråta när jag blev tvugen att köpa nya byxor åt mig själv för att hålen i de gamla inte gick att dölja längre.


    Sätt dig och fundera över vad som får dig att må bra. Har ni badkar? Lägg dig i ett varmt bad när barnen har somnat och tänd lite ljus istället för att ha badrumsbelysningen tänd.

    Unna dig själv saker bara för att du är värd dem.

    Har du något kontaktnät som kan hjälpa till och vara barnvakt en gång i veckan så du får möjlighet att få lite egentid utanför hemmet i form av träning, promenad, sitta på ett fik och bara vara?

    Ha EN städdag istället för att hela tiden gå och småstäda. Det gör inget om det är lite dammigt (om ingen är dammallergiker så klart) eller att disken inte tas om hand om direkt. Om du istället mår bra av att småstäda, sätt av 30 minuter för sånt, inte mer. Det du hinner på den tiden är det som blir gjort.

    Prioritera dig själv när barnen somnat. Se om det finns något som lillasyster kan hjälpa till med så att ni två sen kan få till systertid tillsammans. Förstår att det är jobbigt för er båda när mamma ligger på sjukhuset och det gör att ni båda har ett behov av både ett band tillsammans och bearbeta det som sker (risken att förlora mamma). 

    Skaffa en crockpot att göra långkok i så är maten klar direkt när ni kommer hem. 

    Strukturera upp dagen, lägg in allt i en kalender, även småsaker som att borsta tänderna eller nätshoppa lite nya kläder. 
  • LFF

    En sak till, finns det möjlighet för dig att jobba hemifrån istället för att behöva åka in till jobbet varje dag? Där skulle du ju spara massor med timmar i så fall!

  • Anonym (Småsaker)

    Jag  är sjukpensionär och har småbarn och lite tid och ork. Det som jag försöker göra för att få mig att må bättre är bara småsaker, men nåt kanske passar. Äter D-vitamin från nu till mars, jag badar badkar- hett och länge, läser böcker när jag lagt mig på kvällen, tar promenader i naturen. Prioriterar bort allt oväsentligt! Dragit ner på städkraven hemma.  Umgås inte med energitjuvar. Äter nyttig frukost. Och tom nåt så enkelt som att smörja in sig med en lite lyxig dag- och nattkräm kan få en att må lite bättre. Lite pedikyr. Jag tror på många bäckar små. Glad

Svar på tråden Måste lära mig ta hand om mig. Hjälp.