• Anonym (Petra)

    Ensamstående (och ensam) sedan länge med blandade känslor, fler än jag som har det likadant?

    Nu är det 6 år sedan jag och mina barns pappa separerade, och varannan vecka livet började. Jag har varit singel sedan dess, med några kortare relationer, men som aldrig presenterats för barnen.
    Jag börjar längta efter något, men vet samtidigt inte efter vad. Jag kan tröttna ganska snabbt i konversationer på dejtingappar, bli irriterad och känna att jag egentligen inte har ork eller tid. Är jag ens intresserad av att lära känna någon?
    De veckor jag har mina barn vill jag gärna fokusera på dem, och på oss, och de barnfria veckorna på mig själv, vänner, mina intressen och mitt arbete. Däremellan ges inte riktigt så mycket utrymme för ännu en till.
    Och på sätt och vis skrämmer en relation mig. Kanske det okända, jag vet inte. Mina barns pappa har ny fru och nya barn och är så att säga en annan sorts familj. Jämför jag oss känner jag en sådan enorm otillräcklighet som ensam förälder med alla möjligheter som kan erbjudas där under helt andra förutsättningar (finare och större boende, bättre ekonomi, större nätverk i familjerna, avlastning i hushållssysslor etc.), samtidigt som jag ju lika mycket hör att det är ganska jobbigt för barnen med upplevda orättvisor och icke-valda människor att ta hänsyn till så att säga. Att jag vet att jag har mer av min tid att erbjuda, när det bara är vi. Men ändå denna enorma otillräcklighetskänsla och självkänslan är lite i botten. Särskilt när barnen högt jämför oss och våra ekonomiska förutsättningar, då skär det rakt in i hjärtat.
    Jag vet inte om det fortfarande är sorg över livet som aldrig blev i en kärnfamilj jag bearbetar ännu, även om jag är helt på det klara att jag och exmaken inte kunnat fortsätta tillsammans. Eller om jag bara känner mig ensam.
    Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka, ge mig ut i dejtingdjungeln, dejta järnet och till slut hitta kärleken? Eller helt lägga det åt sidan och kanske förlika mig med att vara ensam resten av mitt liv?
    Jag börjar bli äldre nu och festar aldrig, går sällan ut. Har inte heller tid att odla mina egna intressen i förening eller liknande, då barnens egna aktiviteter går före och krockar tidsmässigt. Jag vet inte hur jag ska komma vidare riktigt, och skulle så gärna vilja veta om det finns liknande erfarenheter där ute och hur tankarna går hos er?
    Tack.

  • Svar på tråden Ensamstående (och ensam) sedan länge med blandade känslor, fler än jag som har det likadant?
  • Anonym (Linda)

    Har inga tips, men är i en liknande situation. Nu har mina barn dock blivit äldre, och rent logiskt kan de vara hemma ensamma osv

    Men jag känner mig helt socialt handikappad numera efter alla år ensam, och de som är intresserade av mig är jag oftast inte intresserad av.

  • Anonym (Petra)
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-23 11:37:38 följande:

    Har inga tips, men är i en liknande situation. Nu har mina barn dock blivit äldre, och rent logiskt kan de vara hemma ensamma osv

    Men jag känner mig helt socialt handikappad numera efter alla år ensam, och de som är intresserade av mig är jag oftast inte intresserad av.


    Samma här, har inte heller nåt intresse av de som närmar sig. Inget intresse av någon alls egentligen.
    Hur upplever du att det har varit att vara ensamstående, en fördel eller nackdel för barnen? Om barnens pappa finns med i bilden.
  • Unhappy

    Sitter lite i samma sits som (Petra och Linda). Men men att jag inte dejtar någon beror på att jag inte har någon lust att springa på krogen mm. Lägger hellre min lediga tid på mina barn.

    Sen är det de där med tillit till det motsatta könet. Efter två riktiga blåsningar så är tilliten i botten. Men förhoppningsvis kommer den tillbaka när träffar den rätte.

    Vissa funkar kontaktannonser för, kanske något? Lättaste sättet att träffa någon är nog via någon fritidsaktivitet eller via jobbet. Ni måste ju ha någon egentid! Gå en buggkurs eller något liknande.

  • Anonym (Linda)
    Anonym (Petra) skrev 2020-09-23 11:39:34 följande:
    Samma här, har inte heller nåt intresse av de som närmar sig. Inget intresse av någon alls egentligen.
    Hur upplever du att det har varit att vara ensamstående, en fördel eller nackdel för barnen? Om barnens pappa finns med i bilden.
    Jag levde först med barnens pappa och sedan med en annan man i 8 år ca. Men jag har eg3entligen alltid varit ensam om allt ansvar för barnen. Det som varit svårt är att de saknat en riktig manlig förebild, båda är killar, och att min ekonomi oftast varit ganska begränsad.

    I övrigt så tycker jag det är lättare utan relation på många sätt. Vilket kanske bidragit till att jag varit singel ganska länge nu. 

    Men vill helst inte alltid vara singel heller.
  • Anonym (Linda)
    Unhappy skrev 2020-09-24 06:11:33 följande:

    Sitter lite i samma sits som (Petra och Linda). Men men att jag inte dejtar någon beror på att jag inte har någon lust att springa på krogen mm. Lägger hellre min lediga tid på mina barn.

    Sen är det de där med tillit till det motsatta könet. Efter två riktiga blåsningar så är tilliten i botten. Men förhoppningsvis kommer den tillbaka när träffar den rätte.

    Vissa funkar kontaktannonser för, kanske något? Lättaste sättet att träffa någon är nog via någon fritidsaktivitet eller via jobbet. Ni måste ju ha någon egentid! Gå en buggkurs eller något liknande.


    Nätet fungerar inte alls för mig då jag aldrig känt minsta intresse för någon där. känns som en sjuk köttmarkand typ.

    Jag är inte riktigt buggtypen heller, samt är det väl inte bästa grejen nu i pandemi osv heller :)

    De jag varit med tidigare har jag träffat via jobb och via andra fritidsaktiviteter. Men just nu har jag inte många naturliga sätt, och jag blir heller inte lätt kär i någon.
  • Unhappy
    Anonym (Linda) skrev 2020-09-24 13:56:06 följande:

    Nätet fungerar inte alls för mig då jag aldrig känt minsta intresse för någon där. känns som en sjuk köttmarkand typ.

    Jag är inte riktigt buggtypen heller, samt är det väl inte bästa grejen nu i pandemi osv heller :)

    De jag varit med tidigare har jag träffat via jobb och via andra fritidsaktiviteter. Men just nu har jag inte många naturliga sätt, och jag blir heller inte lätt kär i någon.


    Att det är en köttmarknad håller jag med om, är nästan som att köpa grisen i säcken.

    Nää gå ut bygga nu under pandemin är inget bra val. Du säger att du inte är någon buggtyp. Då är vi två, en annan är som en tondöv,, orytmisk skadeskjuten kråka på dansgolvet.

    Du får skaffa dig någon fritidsaktivitet, kanske lättare sagt än gjort. Det är många pusselbitar som ska falla på plats om man ska bli kär.

    Läser det du skrivit i tråden och kan inte annat än att hålla med att många gånger är det lättare att vara själv. Plus att man slipper plocka undan efter en vuxen person, det räcker med att göra det efter barnen. Man slipper allt onödigt tjafs. Men jag kan inte neka till att man saknar tvåsamheten ibland. Som du skriver så är man nog socialt handikappad.

    Var stolt och nöjd med att du ger dina barn en bra och trygg uppväxt.
  • Anonym (Amelie)

    Jag känner igen mig. Fast jag har kommit en bit "längre" i de,tankarna. Nu är det visserligen bara tre år sen jag separerade från min yngstas pappa. Men innan dess hade jag två andra rätt trassliga förhållanden bakom mog (barn från det första med) och just när jag blivit lämnad då för tre år sen tänkte jag att jag skulle träffa nån och dejtade en del. Men eftersom tiden har gått har jag gjort det mindre och mindre. Jag tror jag innerst inne är oerhört relationstrött. Och trött på hela grejen med att leva för nån annan (som jag lätt gör) att behöva kompromissa, anpassa sig och sätta sig själv åt sidan. Kanske är det en 40årskris kanske är det insikten i att jag aldrig levt mitt eget liv.

    Så just nu skrämmer tanken på en relation mig mest. Kanske särskilt i förhållande till barnen. Mina stora barn har ju levt bonusfamiljelivet och de mår tydligt bättre utan. Jag har mer tid för dem vi behöver inte anpassa oss de känner sig fria på ett annat sätt. De saknar inte den ekonomiska fördelen det var när vi var två vuxna

    jag kan sakna den tryggheten och de valmöjligheterna - bo i hus med trägård osv. Och kanske till viss del det där att ha nån att dela vardagssysslor med. Och kanske nån att hänga med - men den är tveksam :) Men min dröm om kärnfamilj dog iom separationen från yngstas pappa. Och just nu upplever jag dejtande/män/relationer mer tärande än nåt jag skulle få ut nåt av. Så jag försöker förlika mig med en slitsam lite fattigare ensam tillvaro framöver :)

Svar på tråden Ensamstående (och ensam) sedan länge med blandade känslor, fler än jag som har det likadant?