• Anonym (Arg)

    Va fan ska jag göra?

    Jag har bett min mor att lämna mig och hela min familj ifred, och typ dra åt helvete. Varken kontakta mig eller mina barn igen någonsin.

    Kärringen har alltid så länge jag kan minnas varit extremt kontrollerande. Alltid lagt sig i vad jag gör hur jag gör, mina yrkesval, ifrågasatt varför jag studerar, varför jag drar på mig studielån. Lagt sig i min barnuppfostran. Säger jag nej till barnen så säger hon ja - oavsett.

    Lagt sig i hur i stort sett alla mina relationer. Pratar jag med min ex man och säger att denna vecka får du ta din son för jag ska på... så blir hon sur, säger att jag kan inte låta x vara hos sin pappa utan att jag får avboka för mitt liv är inte så viktigt. Nu senast då jag gick in i väggen, så hotade hon men att jag skulle bli utan ev arv om jag inte hade sonen mina veckor (för det ville hon) sen att jag och pappan kommit överens om annat spelar ingen roll..

    Till slut rann bägaren över..

    Jag har bett henne försvinna ur mitt ock min familjs liv.

    Har sagt att hon behöver inte köpa julklappar och födelsedagspresenter till barnen för hon kommer aldrig att få träffa dom ingen.

    Men vad gör kärringen då? Jo hon har börjat söka upp ena barnet i skolan?? Så sen kommer han hem och säger att mormor säger att jag har massa paket hos henne..

    Hon är fan inte sann... hur blir man av med en sån människa?

    Hon fullkomligt skiter i vad jag säger

  • Svar på tråden Va fan ska jag göra?
  • Anonym (Trakaserier)

    Du kan ju anmäla henne för trakasarier. Spara allt hon skriver till dig om hon skickar sms, spela in telefonsamtal och andra samtal ni har.

  • Anonym (Jg)

    Som jag ser det så verkar det ända sättet för dig är att flytta där ifrån. Självklart ett stort steg att ta då det beror på din mamma men vad har du för alternativ egentligen?

    Sen kan hon inte hota med att göra dig arvslös det går inte enligt lagen att göra det. Enligt svenskt rätt kan man inte göra barn arvlösa så att barnet inte ärver någonting.

  • Anonym (Jur.kand.)
    Anonym (Jg) skrev 2020-09-23 09:46:27 följande:

    Som jag ser det så verkar det ända sättet för dig är att flytta där ifrån. Självklart ett stort steg att ta då det beror på din mamma men vad har du för alternativ egentligen?

    Sen kan hon inte hota med att göra dig arvslös det går inte enligt lagen att göra det. Enligt svenskt rätt kan man inte göra barn arvlösa så att barnet inte ärver någonting.


    Hon kan testamentera bort hälften av arvet, men andra hälften har barnen rätt till. 
  • Anonym (Oj!)

    Men shit! Hon verkar ju helt sinnessjuk!

    Har hon någon psykisk störning som ni känner till, eller är hon bara allmänt gränslös?

    Jag vet inte vad man kan göra. Polisanmäla lär ju inte gå, men du borde kunna prata med skolan om att hon inte får vara där.

  • Anonym (Anonym)

    Polisanmäl för trakasserier, ansök om besöksförbud, säg till skolan att hon inte får komma dit.

  • Anonym (Jg)
    Anonym (Jur.kand.) skrev 2020-09-23 10:29:15 följande:

    Hon kan testamentera bort hälften av arvet, men andra hälften har barnen rätt till. 


    Hon skrev att mamman hade sagt att hon skulle göra henne arvslös och det var de jag svarade på. Så hon kan inte göra dottern helt arvslös som jag skrev. Något annat har jag inte påpekat.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Jg) skrev 2020-09-23 12:27:27 följande:

    Hon skrev att mamman hade sagt att hon skulle göra henne arvslös och det var de jag svarade på. Så hon kan inte göra dottern helt arvslös som jag skrev. Något annat har jag inte påpekat.


    I teorin nej, men hon kan göra sig av med allt.
  • Anonym (Livia)

    Det borde ju gå att anmäla för trakasserier eller besöksförbud. Även om du inte vill anmäla nu, kan du ju alltid kolla om t.ex. besöksförbud skulle gå igenom.

    Sen ska du självklart prata med skolan att de ska hålla koll. Bara för att hon är barnens mormor har hon ju inte rätt att göra som hon gör. 

  • Anonym (.)
    Anonym (Jg) skrev 2020-09-23 09:46:27 följande:
    Som jag ser det så verkar det ända sättet för dig är att flytta där ifrån. Självklart ett stort steg att ta då det beror på din mamma men vad har du för alternativ egentligen?

    Sen kan hon inte hota med att göra dig arvslös det går inte enligt lagen att göra det. Enligt svenskt rätt kan man inte göra barn arvlösa så att barnet inte ärver någonting.
    Jodå, det går att göra barn helt arvslösa om man vill.
    Det är bara att se till att man inte äger någonting innan man dör. Så mamman är i sin fulla rätt att skänka allt till fonden för pensionerade herrelösa hamstrar om hon vill.

    Å andra sidan, är det så illa som TS beskriver, att hon inte vill ha något med TS att göra kommer TS heller inte vilja ha arvet från henne heller.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jg) skrev 2020-09-23 09:46:27 följande:

    Som jag ser det så verkar det ända sättet för dig är att flytta där ifrån. Självklart ett stort steg att ta då det beror på din mamma men vad har du för alternativ egentligen?

    Sen kan hon inte hota med att göra dig arvslös det går inte enligt lagen att göra det. Enligt svenskt rätt kan man inte göra barn arvlösa så att barnet inte ärver någonting.


    Hon kan flytta till något annat EU land om hon vill göra TS arvslös.

    Då gäller inte svenska lagar.

    TS kan även ärva skulder då om hon vill verkligen jävlas.

    Beror på vilket land hon flyttar...
  • Anonym (.)
    Anonym (J) skrev 2020-09-23 13:41:28 följande:
    Hon kan flytta till något annat EU land om hon vill göra TS arvslös.
    Då gäller inte svenska lagar.
    TS kan även ärva skulder då om hon vill verkligen jävlas.

    Beror på vilket land hon flyttar...
    Man ärver inte skulder. Eventuella skulder avräknas mot de tillgångar som finns i dödsboet. Det som blir kvar ärver TS. Finns det bara skulder ärver TS noll och intet men hon ärver inte skulderna.

    EU:s arvsregler gäller i alla EU-länder utom Storbritannien, Irland och Danmark, som har valt att stå utanför. Det innebär att EU-reglerna ska tillämpas när ditt arv handläggs av en myndighet i ett annat land än Storbritannien, Irland och Danmark. Så vill moderns komma undan lagen får hon flytta väldigt långt bort.

    Men det är rätt onödigt att flytta till andra sidan jorden eftersom det är enkelt att se till att det inte finns några tillgångar...
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 13:55:47 följande:

    Man ärver inte skulder. Eventuella skulder avräknas mot de tillgångar som finns i dödsboet. Det som blir kvar ärver TS. Finns det bara skulder ärver TS noll och intet men hon ärver inte skulderna.

    EU:s arvsregler gäller i alla EU-länder utom Storbritannien, Irland och Danmark, som har valt att stå utanför. Det innebär att EU-reglerna ska tillämpas när ditt arv handläggs av en myndighet i ett annat land än Storbritannien, Irland och Danmark. Så vill moderns komma undan lagen får hon flytta väldigt långt bort.

    Men det är rätt onödigt att flytta till andra sidan jorden eftersom det är enkelt att se till att det inte finns några tillgångar...


    Vad tror du EU arvsregler betyder?

    ...den avlidne inte har skrivit testamente och uttryckligen angett svensk lag, kommer det landets lag där den avlidne hade hemvist i vid dödstillfället tillämpas. Med hemvist menas det land där någon stadigvarande, d.v.s. oavbrutet, bor i. Det innebär att om en svensk medborgare exempelvis flyttar till Portugal och avlider 10 år senare kommer Portugals lag gälla för arvet, om inte ett testamente som anger svensk lag finns.

    OLIKA REGLER I OLIKA LÄNDER

    Det är i ärvdabalken vi hittar regler om arv när ett testamente saknas. I samband med arvsförordningen antog Sverige en lag som överensstämmer med arvsförordningen, nämligen lagen om arv i internationella situationer. Det är alltså inte ärvdabalken som gäller för svenska medborgare utan testamente med annan hemvistort. I exempelvis Tyskland ärver arvingarna den avlidnes skulder och i Spanien finns arvsskatt och gemensamma barn ärver före efterlevande make. Enligt svensk lag är varken något av föregående exempel fallet och beroende på vilket land man bosatt sig i skiljer sig reglerna åt. Arvet kan då komma att fördelas i strid med den avlidnes önskan.

    www.sviv.se/blog/2020/03/testamente-i-utlandet-ar-viktigare-an-vad-man-tror/

    eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/&qid=1440052442216&from=SV
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2020-09-23 13:55:47 följande:

    Man ärver inte skulder. Eventuella skulder avräknas mot de tillgångar som finns i dödsboet. Det som blir kvar ärver TS. Finns det bara skulder ärver TS noll och intet men hon ärver inte skulderna.

    EU:s arvsregler gäller i alla EU-länder utom Storbritannien, Irland och Danmark, som har valt att stå utanför. Det innebär att EU-reglerna ska tillämpas när ditt arv handläggs av en myndighet i ett annat land än Storbritannien, Irland och Danmark. Så vill moderns komma undan lagen får hon flytta väldigt långt bort.

    Men det är rätt onödigt att flytta till andra sidan jorden eftersom det är enkelt att se till att det inte finns några tillgångar...


    www.gp.se/ekonomi/svenskars-barn-kan-ärva-skulder-1.129454

Svar på tråden Va fan ska jag göra?