• Anonym (Ts)

    Kan bankkortet användas alltid ändå?

    Bytte efternamn mars 2020 och hade kvar mitt gamla bankkort då det ändå skulle gå ut nu i oktober, tänkte byta snart och be dem ändra namn. Men ser nu att de skickat nytt bankkort direkt utan att jag frågade om det som gäller till 2024 men det är samma gamla efternamn.

    Någon som vet ifall det går bra att använda ändå? Eller finns det situationer där namnet måste vara korrekt?

    Fattar ju att jag kan handla i butik och så som vanligt men undrar ifall det kan bli krångel någon gång i någon situation?

  • Svar på tråden Kan bankkortet användas alltid ändå?
  • Fontana

    På baksidan av bankkortet står att man skall skriva sin namnteckning på en därför avsedd rad. Annars är kortet inte giltigt. Jag har dock bara varit med om att kassörskan kollat en enda gång, och det var på den tiden man räckte över kortet till kassörskan och hon drog det i sin automat.

    Jag tänker mer på hur ditt bankkonto ser ut? Står det fortfartande på ditt gamla namn? I så fall kan det bli problem om du måste gå in på ett bankkontor och legitimera dig. Kolla i t.ex. internetbanken vilket namn som är antecknat där, ring bankens kundtjänst och tala med dem. De skickar ju snabbt ett nytt kort med ditt riktiga namn när de väl har fått namnbytet bekräftat.

Svar på tråden Kan bankkortet användas alltid ändå?