• Anonym (funde­rsam)
    Wed 23 Sep 2020 20:52
    1328 visningar
    25 svar
    -1
    25
    1328

    Han vill inte flytta ihop för att han är rädd att det ska ta slut

    Hej! Känner att jag behöver andras åsikter.

    Har varit tillsammans med en kille i 3,5 år nu. Vi har båda barn sen tidigare (jag 1 barn, han 2 barn). 

    Första gången jag tog upp diskussionen om att bo ihop var för ca 1,5 år sedan (vi hade varit ihop i 2 år då), han tyckte då att vi skulle vänta på grund av barnen. De går dock jättebra ihop och har själva frågat varför vi inte kan bo tillsammans (senast i somras). Han gav dock inget bra svar då dock utan började prata om något annat.

    Jag har inte velat pressa honom så har därför inte nämnt något förrens för typ en månad sen. Han kan inte skylla på barnen mer och nu är det att han är rädd att det ska ta slut mellan oss om vi bor ihop för att vi nöter på varandra.

    Jag är dock av åsikten att om man älskar varann så vill man ju vara tillsammans så mycket som möjligt, om han är rädd att vi nöter på varann, vill han verkligen vara med mig då? Eller duger jag bara varannan vecka då vi är barnfria.  Känns ibland som att jag är ett tidsfördriv för att han inte vill vara ensam när barnen är hos sin mamma. (Han säger dock att han älskar mig och att han vill bo med mig "nån" gång men att han är rädd)

    Det känns verkligen som att jag vill vara i det här förhållandet mer än vad han vill och jag har kommit till en punkt då jag mår så pass dåligt själv över att undra om han verkligen vill vara med mig.

    Jag känner verkligen att jag har gett han rätt mycket tid att tänka över det här. Rädslan för att det ska ta slut för att vi nöter på varann kommer ju inte försvinna bara för att jag väntar ut honom. Risken finns ju dessutom att han aldrig ändrar sig.

    Jag vill ju inte ge honom ett ultimatum men det blir ju svårt att inte göra det, sen kommer jag ju inte heller vara nöjd om han bara vill flytta ihop för att det annars tar slut. Har tänkt tanken att säga att jag inte kommer vänta för evigt och någon slags tidspann. 

    Jag älskar verkligen honom och vill vara med honom men ja, jag vill ju må bra :)

  • Svar på tråden Han vill inte flytta ihop för att han är rädd att det ska ta slut
  • Anonym (Felic­ia)
    Wed 23 Sep 2020 20:57
    #1
    +3

    Fast har ni båda barn är det ju smart att bo isär. Varför ha så bråttom, liksom? Och att bo ihop eller inte har inget med hur mycket man älskar personen. Det är din åsikt, men det är inte fakta.

  • Anonym (4556)
    Wed 23 Sep 2020 20:58
    #2

    Hur gamla är era respektive barn?

    Hur stort bor ni?

  • Anonym (Hmm)
    Wed 23 Sep 2020 21:06
    #3

    Självklart kan man vara rädd, speciellt när det är barn inblandade. Men nu har ni ju faktiskt varit tillsammans ganska länge... Bråkar ni, är det tjafs osv varannan vecka då ni faktiskt är tillsammans? Jag hade frågat om han var villig att testa litegrann. Testa ett par veckor, med hans barn, ditt barn osv. Eller har ni redan gjort så?

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 23 Sep 2020 21:06
    #4

    Mitt barn är 9, hans är 10 och 7. Han bor i hus och jag bor i bostadsrätt (3:a).

    Vi  ryms i hans hus och jag har föreslagit att jag hyr ut min lägenhet i andra hand om det av någon anledning skulle kännas bättre för honom.

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 23 Sep 2020 21:10
    #5

    Vi träffas alltid även på barnveckorna, iaf en gång under veckodagarna (en del aktiviteter med barnen så det hinns inte så mycket mer) och oftast åker vi dit på lördag och sover över till söndag.

    På de barnfria veckorna är vi oftast hos honom.


    Det är jobbigt att alltid ha en packad väska. Efter 3.5 år börjar jag liksom vara lite less. 

  • Anonym (Hmm)
    Wed 23 Sep 2020 21:22
    #6

    Men fråga om ni kan testa? Säg att du vill testa att bo ihop i ett par veckor, alltså inte bara ses nån dag. Och då ska det testas med både hans barn och ditt. Jag kan tycka att ni varit tillsammans tillräckligt länge för att han borde kunna bestämma sig för om han vill vara med er "resten av livet", alltså tanken då man flyttar ihop. Är han typen som helt enkelt inte vill bo ihop med nån (också helt ok) så måste han säga det till dig så du kan besluta om du vill fortsätta med honom ändå eller inte..

  • Wed 23 Sep 2020 22:41
    #7
    Anonym (fundersam) skrev 2020-09-23 21:10:35 följande:

    Vi träffas alltid även på barnveckorna, iaf en gång under veckodagarna (en del aktiviteter med barnen så det hinns inte så mycket mer) och oftast åker vi dit på lördag och sover över till söndag.

    På de barnfria veckorna är vi oftast hos honom.

    Det är jobbigt att alltid ha en packad väska. Efter 3.5 år börjar jag liksom vara lite less. 


    Vad menar du med packad väska? Får du inte lämna något hos honom så är du tyvärr ett tidsfördriv tills han träffar den rätta och blir kär.
  • Anonym (Sara)
    Thu 24 Sep 2020 06:29
    #8

    Man kan älska en person lika mycket oavsett om man vill bo med denne eller ej.

    Därwmot tycker jag att ni behöver ett snack så att du vet var du har honom. Vill han flutta ihop men har oron som han påstår eller är han egentligen inte intrersserad av att bli sambos alls?

  • Anonym (ooo)
    Thu 24 Sep 2020 06:42
    #9

    Antingen är ni bara olika och han visst älskar dig lika mycket som du älskar honom, men att han helt enkelt tycker att livet är rätt bekvämt så som det är nu. Visst finns det familjer där det inte fungerar och bonusfamiljen splittras igen, och om han oroar sig över det så är det en sak. Men om han använder det som en ursäkt för att inte flytta ihop, då är saken en annan. Det är väl det ni behöver prata färdigt om. Vad är det egentligen han tänker längst där inne? 
    Kanske tror han att det kommer bli så mycket förändring att faktiskt leva ihop dygnet runt med alla barn att han inte riktigt orkar ta det steget. Inte att han skulle vara orolig för att barnen inte skulle fungera ihop utan mer helheten, tex att han själv måste anpassa sig till både dig och dina barn osv. På barnveckan nu har han ju ändå en del egen tid eftersom ni inte ses hela barnveckorna. Kanske är det det han vill ha kvar? 

    Jag förstår precis vad du menar om att leva med packad väska. Jag har också levt på samma sätt som du i ca 2 år (och min också, eftersom vi vistades på båda ställena), innan vi köpte ett nytt hus och flyttade hop med alla barnen. Skillnaden för oss var att vi båda var väldigt tydliga med att vi ville flytta ihop, vi planerade det noga så att alla barn skulle vara förberedda och vi köpte ett hus som var nytt för alla och som låg så att inget barn behövde byta skola osv. Vi tyckte att vi gjorde det allra bästa vi kunde, för alla. Det har fungerat väldigt bra! Vi är gifta nu och har bott i hop i drygt 4 år. 

  • Anonym (Genny­)
    Thu 24 Sep 2020 06:48
    #10

    Jag har alltid tänkt att om vi skiljer oss och jag träffar en ny så flyttar vi inte ihop förrän barnen flyttat ut. Så jag förstår din kille. Det verkar jättesvårt att få bonusfamiljelivet att funka smärtfritt. Att barnen säger att det låter roligt att flytta ihop är såklart bra, men de kan inte förstå hela vidden av vad det innebär. Uppfostrar ni tex varandras barn i nuläget? Det är så gott som ofrånkomligt om ni bor ihop.

    Kanske ser din kille olikheter i hur ni lever och bor som han är rädd kommer att orsaka krockar?

Svar på tråden Han vill inte flytta ihop för att han är rädd att det ska ta slut