• Anonym (@)

    Folk är så misunnsamma - varför?

    Jag och min man bor i en stor fin villa, på en stor tomt med sjöutsikt. Vi har två barn på 5 och 1,5 år. Vi har dessutom en hund, två bilar, städhjälp varje vecka och går ofta ut och äter på restaurang. Vårat äldsta barns bästa kompis, bor i en liten lägenhet med sina föräldrar, en tvåa. När vi har varit där har det sett ut som (ursäkta) fan. Det är stökigt överallt och ser inte ut att vara städat på väldigt länge. Mamman till det här barnet är sjukskriven så nog hade hon haft tid att städa om det inte var av ren lathet. Jag menar, hur kan hon vara så slutkörd när de bara har ett barn? Vi har liksom ett stort hus med två barn och en hund, och ändå orkar vi mer än denna familjen? Nu har vi iofs städhjälp, men har man inte råd med det får man ju städa själv. Detta verkar sticka i ögonen på speciellt mamman i den här familjen, som fräst av mig när jag ifrågasatt städningen. Hon har fräst av att det är ju lätt att tycka massa när man aldrig städar själv. Men det märks inte att familjen städar? De kanske på sin höjd dammsuger en gång i veckan och dammtorkar varannan. Men inte så mycket mer än det.
    Sedan så äter inte den här familjen särskilt bra mat heller. Min 5-åring säger ofta att hon inte vill vara där för att de serveras "äcklig" mat där. Exempel på mat de lagar kan vara stekt falukorv med stuvade makaroner, kycklinggryta med ris eller annan snabbmat som exempelvis potatisbullar och lingon. Ofta erbjuder de bara morotsstavar och tomater som grönsaker. Förstår min 5-åring. När vi inte går ut och äter lägger vi mycket engagemang på att maten vi äter är nyttig och vällagad, och man får välja mellan 4-5 olika grönsaker om vi inte gör en blandsallad. Detta är också något som verkar sticka i ögonen på den här familjen. Mamman framför allt verkar ha lite agg mot mig, så man vågar ju inte fråga något heller. Det är bara att läsa svaret jag fick när jag frågade om städningen. Tilläggas, om det inte är underförstått så har vi det väldigt gott ställt, medan kompisens familj lever på en lön och knappt en vettig sjukpenning. Men däremot är mamman hemma jämt så deras 5-åring behöver knappt vara på förskola. Så nu till min fråga, varför är folk så sabla missunnsamma? Jag förstår inte.

  • Svar på tråden Folk är så misunnsamma - varför?
  • Djurvän03

    Ren spontan tanke- vad har du med att göra hur ofta de städar? Och du vet väl inte vad kompisens mamma är sjukskriven för? Tycker inte det låter som någon konstig mat de lagar heller, snarare att din 5-åring är bortskämd.

  • Anonym (@)
    Djurvän03 skrev 2020-09-24 12:59:34 följande:

    Ren spontan tanke- vad har du med att göra hur ofta de städar? Och du vet väl inte vad kompisens mamma är sjukskriven för? Tycker inte det låter som någon konstig mat de lagar heller, snarare att din 5-åring är bortskämd.


    Ja vi har yttrandefrihet här vad jag vet så då är väl frågan fri att ställa? Nej det vet jag förvisso inte men hon är hemma på heltid och då bör man hinna städa mer än vad de gör. Samma med matlagningen. Nej min 5-åring är inte bortskämd bara för att hen är van att äta vällagad mat med mkt grönsaker.
  • Anonym (Eh..)

    Jag tycker inte familjen låter speciellt missunnsamma. Snarare du som är snobbig och ska ifrågasätta deras livsval.

  • Anonym (L)

    Tycker inte mamman är missundsam utan det är du som verkar vara riktigt snorkig och oförskämd.

  • Anonym (@)
    Anonym (Eh..) skrev 2020-09-24 13:05:17 följande:

    Jag tycker inte familjen låter speciellt missunnsamma. Snarare du som är snobbig och ska ifrågasätta deras livsval.


    Anonym (L) skrev 2020-09-24 13:05:26 följande:

    Tycker inte mamman är missundsam utan det är du som verkar vara riktigt snorkig och oförskämd.


    Vad exakt är det ni menar jag säger eller gör som tyder på att jag har dålig attityd?

  • Djurvän03
    Anonym (@) skrev 2020-09-24 13:03:18 följande:

    Ja vi har yttrandefrihet här vad jag vet så då är väl frågan fri att ställa? Nej det vet jag förvisso inte men hon är hemma på heltid och då bör man hinna städa mer än vad de gör. Samma med matlagningen. Nej min 5-åring är inte bortskämd bara för att hen är van att äta vällagad mat med mkt grönsaker.


    Vad är det för fel på kycklinggryta och falukorv? Kan du ge exempel på vad ni äter som är så himla fint och bra?
  • Mandel

    Att folk inte gillar att man rakt ut säger till dem vad man tycker och tänker har inget med missunnsamhet att göra.
    Snarare så att den som saknar filter framstår som oempatisk/osympatisk/snorkig osv. i andras ögon/öron...

    När man får lust att säga saker till folk kan man innan man öppnar munnen dra det ett varv tyst för sig själv och ställa frågor till sig själv.
    Har jag med detta att göra? Blir mitt liv bättre om jag säger det? Är det min sak att säga? Måste alla verkligen göra/tycka som jag gör? osv.
    Och så kan man även fråga sig själv innan om det kanske finns en bakomliggande orsak till varför människan gör/tycker/säger något som inte passar in i min värld. Ser våra liv lika ut eller kan det finnas olika anledningar till varför vi lever olika liv och tycker olika?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (L)
    Anonym (@) skrev 2020-09-24 13:09:09 följande:

    Vad exakt är det ni menar jag säger eller gör som tyder på att jag har dålig attityd?


    Du ifrågasätter en sjukskriven kvinna varför inte hon städar. Hon är hemma och är SJUK. Sen att säga till en annan person som är sjuk att deras hem är smutsigt är otrevligt. Tycker du det är äckligt så gå inte dit eller bjud på hemstäd åt kvinnan.
  • Minimalen
    Anonym (@) skrev 2020-09-24 13:03:18 följande:

    Ja vi har yttrandefrihet här vad jag vet så då är väl frågan fri att ställa? Nej det vet jag förvisso inte men hon är hemma på heltid och då bör man hinna städa mer än vad de gör. Samma med matlagningen. Nej min 5-åring är inte bortskämd bara för att hen är van att äta vällagad mat med mkt grönsaker.


    Det är en sak vad lagen säger om yttrandefrihet och en helt annan sak att vara plump och ofin. Det du håller på med är personliga påhopp och det är aldrig lämpligt.
  • Mimosa86

    Du frågar varför folk är så missunnsamma?

    Jag undrar, varför finns det såååååå många människor som ska lägga sig i det som inte berör dem? Varför finns det såååååå många kvinnor som lägger värderingar på andra kvinnor när de själva inte sitter på fullständig information?

    Hur kommer det sig att du anser att du är så komplett och hon är så fel? Vad får du ut för njutning av detta? Låter mer som att du har ett behov av att framställa dig själv i bättre dagar. Riktigt ohyfsat att säga så! Fick du ingen uppfostran som liten?

    Vet du vad, hon kanske inte städar så ofta (by the way? Varför frågade du inte pappan om detta istället?) eller bara serverar fiskpinnar. Men hon kan likväl vara en 100 gånger bättre mamma än du själv så var försiktig med dina pekpinnar.

    Och vad vet du om hennes sjukskrivning? Vad har du för kunskap om utbrändhet eller mental kollaps när en person knappt orkar sig ur sängen? Hardy gått i hennes skor så du vet vad du pratar om?

    Vet du, jag har samma situation som du. Stor villa, äter nyttigt, städhjälp och vi känner också familjer med sjukskrivna mödrar. Finns inte på kartan att jag skulle anse mig själv vara bättre människa än de. Tvärt om, de kämpar på och all eloge till dem för deras kamp att få ihop vardagen.

    För en dag kanske jag är en av dem. Det vet man aldrig och nog fan har jag såpass mycket ödmjukhet att jag inte kastar sten i ett möjligt framtida glashus. För livet kan förändras i ett ögonblick. Livet kan omkullkastas helt.

    Så släpp perfektionen och erbjud den här mamman ditt stöd och din empati istället för pekpinnar och påhopp.

Svar på tråden Folk är så misunnsamma - varför?