• Anonym (Vidrig)

    Min ”svärmor” är en VIDRIG människa!

    Hatar min ?svärmor? så fruktansvärt mycket.

    Min son sedan tidigare är 8 år och har en utvecklingsstörning och hon ser ner på honom, den äckliga kärringen! Hon pratar om honom på ett nedvärderande sätt när han inte hör (oftast när bara min sambo är med men även jag har hört) och hon är avståndstagande och bitter mot honom men inte mot min och min sambos gemensamma barn. Jag och min sambo har en son på 3 år och 4 månader och hon älskar honom, men hon tar avstånd från min andra son och pratar illa om honom bakom ryggen på mig.

    Blir så arg så jag kokar. Självklart har jag sagt åt tanten, men hon lyssnar ej och bryr sig ej. Hon anser att hon har rätt att vädra sina åsikter högt!

    Hon anser att vi hade varit en perfekt familj om det inte vore för min äldsta son.

    Mina barn och min sambo är allt för mig. Kan inte hantera när någon snackar såhär illa om mitt barn! Jag HATAR henne verkligen. Det har gått så långt att jag hoppas att hon dör så att jag slipper se henne igen. Kokar av ilska bara jag ser henne!

    Har nu förbjudit henne från att komma hem till oss. Min sambo förstår mig och tycker inte att hennes beteende är okej alls. Han stöttar mig verkligen och han har också sagt åt henne flera gånger, men hon lyssnar inte på honom heller. Däremot vill hon ju träffa sin son och sitt andra barnbarn och därför har jag låtit henne komma hem till oss ändå, men nu är det slut med det. Vill inte ha en sådan människa i mitt hem. Vägrar träffa henne också. När sambon vill träffa henne så får han åka hem till henne eller träffa henne någon annanstans, men inte hemma hos oss.

    Har även förbjudit henne från att träffa min och sambons gemensamma son, något som hon är väldigt upprörd över.

    Hon säger att jag inte har rätt att bestämma det ensam.

    Min sambo håller inte med mig här. Han är med på att hon inte får komma hem till oss men han tycker absolut att hon ska få träffa vår gemensamma son. Han säger att det är hennes barnbarn och hon är ju snäll mot honom så då ska hon få vara med honom, säger han. Jag och sambon är alltså oense här och det har lett till en konflikt mellan oss. Han vill att vår son ska få träffa sin mormor och han vägrar ge sig..

    Men vem vet hur kärringen är när hon är ensam med vår son?! Tänk om hon är barnvakt eller något och så sitter hon där och snackar skit om min äldsta son till vår yngsta son?! Det skulle verkligen inte förvåna mig om hon gjorde det!

    Vill inte att hon ska vara med någon av mina söner. Hon är en fruktansvärd människa.

    Vad anser ni?? Har någon här varit i en liknande situation?

  • Svar på tråden Min ”svärmor” är en VIDRIG människa!
  • neverpreggo

    Du har all rätt att inte vilja ha denna person i ditt hem eller träffa henne. Men jag håller nog med din sambo. Barnet har rätt till sin farmor och så länge hon inte är elak mot honom så bör de få träffas.

  • Anonym (.)

    Din sambo har rätt. Barnet har rätt att träffa sin farmor.

  • Anonym (O)

    Jag tycker du har rätt och din sambo fel. Hade inte velat ha en sådan person nära mina barn. Vem vet vad hon skulle kunna kläcka ur sig när hon är med sonen och du eller sambon inte hör?

    Bryt med henne, prata med din sambo ordentligt. Han är troligtvis mesig kring detta pga att det är hans mamma. Som man bäddar får man ligga. Och hon har gjort sitt val.

  • Anonym (Jenny)

    Jag tycker nog att farmor ska få träffa sitt barnbarn, men jag hade inte låtit henne vara barnvakt eller träffa barnbarnet utan att någon av er var närvarande så att ni kan avstyra eventuella skadliga kommentarer.

    Fastställ några grundregler, men gör det ändå möjligt för sambon och ert gemensamma barn att ha en relation med henne. Och se till att freda din äldre son - han ska vara trygg i sitt hem utan att behöva hantera nedsättande kommentarer eller dåligt uppförande.

  • Aliona
    Anonym (O) skrev 2020-09-24 16:38:47 följande:

    Jag tycker du har rätt och din sambo fel. Hade inte velat ha en sådan person nära mina barn. Vem vet vad hon skulle kunna kläcka ur sig när hon är med sonen och du eller sambon inte hör?

    Bryt med henne, prata med din sambo ordentligt. Han är troligtvis mesig kring detta pga att det är hans mamma. Som man bäddar får man ligga. Och hon har gjort sitt val.


    Fast de som blir straffade är inte bara svärmor utan sambon och - framförallt - barnet som blir av med sin farmor.
  • Anonym (Kompromiss)

    Låt sambon och den yngre träffa farmor på egen hand, men inte hon och sonen ensamma. Du och den äldre ska dock självklart inte ha med henne att göra så länge hon inte kan bete sig.

  • Drottningen1970

    Förklara för pappan att farmors förhållningssätt gentemot er yngstas bror är skadlig för deras relation och att syskonens relation är prioriterad före farmor/barnbarn.

  • Drottningen1970
    Aliona skrev 2020-09-24 16:44:16 följande:

    Fast de som blir straffade är inte bara svärmor utan sambon och - framförallt - barnet som blir av med sin farmor.


    Syskonens relation är prioritetad och får inte förgiftas av farmors inställning. Det är skadligt även för det yngre barnet, som således måste skyddas från farmors gift.

    Saken kan enkelt lösas genom att farmor väljer att vara normal. Skulle ALDRIG låta mitt barn umgås med en sådan människa bara för att hon råkade vara snäll mot just mitt barn. Barn har visserligen rätt till sunda relationer med sitt nätverk men det är just SUNDA relationer vi talar om. Det är INTE sunt att man riskerar att föra över sådana värderingar till ett litet barn.

    Vidare skulle jag nog även ha svårt att tolerera att min man valde att ha en relation med en så vidrig människa...
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Jenny) skrev 2020-09-24 16:41:18 följande:

    Jag tycker nog att farmor ska få träffa sitt barnbarn, men jag hade inte låtit henne vara barnvakt eller träffa barnbarnet utan att någon av er var närvarande så att ni kan avstyra eventuella skadliga kommentarer.

    Fastställ några grundregler, men gör det ändå möjligt för sambon och ert gemensamma barn att ha en relation med henne. Och se till att freda din äldre son - han ska vara trygg i sitt hem utan att behöva hantera nedsättande kommentarer eller dåligt uppförande.


    Håller med. Sätt upp regler och avgränsningar som är rimliga. Det är ditt barn och ditt liv. Jag förstår om du inte vill ha in henne i ert hem, och hon bör inte få vara ensam med något av era barn.

    Men som andra skrivit: Barnet har rätt till sin farmor. Jag tror att Barnkonventionen skulle ge mig rätt.
  • Bibbidi

    Tycker din sambo har rätt.

    Förstår att du hatar henne och hade inte heller velat träffa henne - men tycker ändå att hon ska få fortsätta träffa sitt barnbarn så länge hon behandlar honom väl och slutar snacka skit om hans bror runt honom.

Svar på tråden Min ”svärmor” är en VIDRIG människa!