• Minionen123

    Syster anmäler våldtäkt?

    Hej på er!

    Kanske det finns någon i en liknande situation, om har mer expertkunskaper eller som bara har någon bra idé/tips.

    Detta handlar om min syster.

    Det är såhär att min syster har en lindrig utvecklingsstörning och bor på ett LSS-boende. Hon mår allmänt bra vad vi i familjen märker, men hon väljer återkommande att anmäla killar/män för våldtäkt som hon träffar i olika sammanhang. Det kan handla om killar/män med liknande diagnoser som hon träffat på sin Dagliga verksamhet, som bor på hennes boende eller andra utan någon diagnos som hon träffar på stan. I början samtycker hon till att träffa dessa personer och bjuder även in dem till sig, för att senare anmäla dem och berätta för personalen på hennes boende att männen gjort hennes illa (tagit bilder på henne naken/våldtagit henne). Polisen blir därmed inblandad men på grund av min systers utvecklingsstörning kan hon inte återberätta händelser. Hon undersöks av läkare som inte kan se någon skada i underliv, trots att hon säger att hon har ont.

    Är detta falska anmälningar eller stämmer det att hon har blivit utsatt, vi vet inte... Oavsett vet vi inte vad vi ska göra, om det är sant att hon har blivit utsatt - hur gör vi för att motverka att det händer igen - om det inte är sant, hur gör vi för att hon ska sluta anmäla personer och varför gör hon det?

    Varje ny manlig kontakt hon får och som visar henne intresse anmäler hon tillslut. Personalen kan ju inte "förbjuda" henne från att bjuda in dem till henne.

    Tack för ni läste och hoppas ni har någon idé/tanke...

  • Svar på tråden Syster anmäler våldtäkt?
  • Anonym (Glenn Medeiros)

    Ni bör ju prata med någon professionell person. Det finns psykologer som är väldigt bra på beteendeproblem hos personer med psykiska funktionsnedsättningar, och kan jobba med att ändra det här beteendet.

    Men jag förstår inte riktigt hur hon kan göra en polisanmälan, när hon inte ens förmår beskriva själva förloppet?

  • Minionen123

    Såsom jag förstår så är det inga problem att göra en amnälan, dock läggs de alla ner med anledning att det inte har gått att utreda.

  • Jemp

    Ett tredje alternativ: kan det vara så att hon samtyckt (eller bara inte protesterat), men känt sig utnyttjad efteråt?

  • Anonym (Kkf)
    Jemp skrev 2020-09-25 17:56:54 följande:

    Ett tredje alternativ: kan det vara så att hon samtyckt (eller bara inte protesterat), men känt sig utnyttjad efteråt?


    Personalen får väl inte vara på henne för det.
  • Jemp
    Anonym (Kkf) skrev 2020-09-25 17:59:30 följande:

    Personalen får väl inte vara på henne för det.


    Va?
  • New  Dawn
    Anonym (Glenn Medeiros) skrev 2020-09-25 15:11:27 följande:

    Ni bör ju prata med någon professionell person. Det finns psykologer som är väldigt bra på beteendeproblem hos personer med psykiska funktionsnedsättningar, och kan jobba med att ändra det här beteendet.

    Men jag förstår inte riktigt hur hon kan göra en polisanmälan, när hon inte ens förmår beskriva själva förloppet?


    Ja, visst är det svårt att få ihop det. Att hon kan göra en polisanmälan att män gjort henne illa, våldtagit henne och tagit bilder men inte kan beskriva förloppet.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Malin)

    Det hör väl ihop med hennes diagnos, att hon inte kan redogöra händelseförloppet . Polisförhör är oerhört detaljrikt. Tycker inte det är konstigt faktiskt .

    Men min teori är som en annan ovan skrev, att hon inte aktivt kan säga ifrån och därefter känner sig utnyttjad.


    New Dawn skrev 2020-09-25 18:17:09 följande:

    Ja, visst är det svårt att få ihop det. Att hon kan göra en polisanmälan att män gjort henne illa, våldtagit henne och tagit bilder men inte kan beskriva förloppet.


  • Anonym (Min magkänsla)

    Min magkänsla (och lilla erfarenhet av) säger mig att människor som gör som din syster har blivit eller kommer bli utsatta. Detta givetvis inte av alla de anmäler, men av någon av dem.  

    Det beteendet utstrålar någon slags uppmärksamhetssökande skörhet, och män som faktiskt gör sånt brukar hitta den typen av tjejer.

    Så ta det på allvar. Visst det är pissjobbigt för en oskyldig man att bli ifrågasatt, men bland den stora högen av oskyldiga finns det troligtvis någon skyldig med, och det måste ha företräde. 

    Jag tror sällan sådant enbart är vanföreställningar och fantasi. Det är mycket vanföreställningar och fantasi, men det finns något riktigt att hitta där gömt bland det falska.

  • Anonym (C)
    New Dawn skrev 2020-09-25 18:17:09 följande:

    Ja, visst är det svårt att få ihop det. Att hon kan göra en polisanmälan att män gjort henne illa, våldtagit henne och tagit bilder men inte kan beskriva förloppet.


    Det är inte alls konstigt. I en anmälan behöver du inte uppge något detaljerat händelseförlopp. Vid förhör behöver du dock kunna det, ska någon kunna åtalas krävs det väldigt mycket är den som berättar.
  • Anonym (Hjälpa)

    Jag hade faktiskt försökt att få henne att prata med en psykolog, oavsett om hon har eller inte har blivit våldtagen ..

  • Anonym (Kkf)
    Jemp skrev 2020-09-25 18:00:35 följande:

    Va?


    Ja, personalen för väl inte göra något med henne för det. Även om hon inte sagt ifrån.
  • Anonym (Kkf)
    Jemp skrev 2020-09-25 18:00:35 följande:

    Va?


    Eller även om hon ville snarare, som du skrev. De jobbar där liksom. De får ju inte vara på henne.
  • Anonym (Hum)
    Anonym (Kkf) skrev 2020-09-25 22:51:38 följande:

    Eller även om hon ville snarare, som du skrev. De jobbar där liksom. De får ju inte vara på henne.


    Du får nog läsa om ts text.
  • Minionen123

    Tack för era svar!

    Vi har tidigare varit hos ett flertal olika psykologer, både psykologer från kvinnoklinik och diverse andra inom både det privata och offentliga. Dock verkar det fortsätta hända trots de samtalkontakter som hon har haft. Som anhöriga står man ju handfallna, hade inte vi brytt oss så speciellt mycket så upplevs det inte direkt som att någon annan hade tagit tag i det tyvärr.

    Men man vet inte längre vad man ska ta sig till, det känns inte som något direkt "biter"

    Men vi får nog försöka igen med psykolog, kanske är det någon som lyckas få bättre kontakt med min syster. Min syster är inte direkt heller enkel att samtala med då hon gärna blir helt tyst/svarar det som hon tror är accepterat, speciellt då hon känner sig förhörd/ifrågasatt.

    Till Anonym Kkf, det är inte personalen som påstås har utnyttjat henne -jag kanske var otydlig.

  • Anonym (Glenn Medeiros)
    Anonym (C) skrev 2020-09-25 19:47:04 följande:
    Det är inte alls konstigt. I en anmälan behöver du inte uppge något detaljerat händelseförlopp. Vid förhör behöver du dock kunna det, ska någon kunna åtalas krävs det väldigt mycket är den som berättar.
    Om en polisanmälan ska komma tills stånd så måste man väl känna till både vad en polisanmälan är, och hur man gör en sådan rent praktiskt. För mig är det svårt att förstå att man klarar av det, men inte att redogöra för vad som hänt. Får hon hjälp av någon med att göra anmälan? Får hon någon speciell persons uppmärksamhet genom att göra anmälan?
  • Minionen123

    Jag kanske var otydlig. Det jag mena med polisanmälan:

    -) Hon kan själv ringa 112 och i sin enkelhet säga att hon blivit våldtagen och vill göra en polisanmälan.

    -) Hon vet att man kan göra en polisanmälan (kanske inte dess vidare innebörd) men kan få hjälp och stöd från personal eller annan i omgivningen att göra en polisanmälan.

    Detta är i min meningen en polisanmälan. För att polisanmälan sedan ska gå vidare för att utredas och leda till åtal - så långt går det aldrig då min syster inte kan genomgå ett helt förhör och svara på detaljer om vad som har skett, exakt när eller i vilken ordning (vilket ofta behövs så vitt jag vet).

    Så från vad jag tyder blir det en anmälan, men som inte kan tas vidare eller utredas närmre. Hoppas det blev tydligare. Uppmärksamhet får hon givetvis från alla i hennes omgivning både från personal, oss i familjen, polisen och de inom vården. Det är en allvarlig händelse/anklagelse oavsett.

  • Anonym (Anna)

    Finns visst två trådar. Men såhär skrev jag i den andra tråden:

    Det kan ju vara så att hon upplever det som en våldtäkt.

    Hon kanske inte är mentalt mogen för sexuellt umgänge. Personer med lindrig utvecklingsstörning är väl trots allt på ett barns, motsvarade typ 12-årings nivå? Alltså inget litet barn, men typ 12. Hon kan ju uppleva sexuellt umgänge som obehagligt och känna sig utnyttjad och att hon kanske egentligen inte vill ha sex, men ställer upp på sexet för männens skull. Så det behöver inte alls vara ett påhitt.

Svar på tråden Syster anmäler våldtäkt?