• Anonym (Vill inte ha det)

    Fula märken i ansiktet när man blir äldre?

    Är i början av medelåldern och tycker att det börjar poppa upp fula leverfläckar och rödaktiga förändringar i ansiktet. Inte kul! Har aldrig solat direkt och alltid använt solskydd i ansiktet. Gärna hållit mig i skuggan och så där. Har visserligen bott väldigt länge på ett soligt ställe så det påverkar säkert ändå trots spf.

    Hur som, till frågan, är det normalt att man får fula fläckar i ansiktet när man blir äldre? Vad kan man göra åt det egentligen? Vill ju inte gärna gå runt med fula mörka märken i ansiktet, speciellt inte om dom står ut dessutom.

    Jag får enormt fula ärr om jag skärs i så det vill jag helst inte göra om inte en läkare säger att jag måste förstås för att det kanske är cancer.

    Tips? Är det normalt att det blir så här?

  • Svar på tråden Fula märken i ansiktet när man blir äldre?
  • Anonym (råkade läsa)

    En duktig laserklinik kan säkert fixa en del av det- hör med dem.

  • Anonym (Vill inte ha det)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2020-09-25 23:26:44 följande:
    En duktig laserklinik kan säkert fixa en del av det- hör med dem.
    Får läsa på lite om det då det kanske är en lösning. Tror inte att man ska ta bort leverfläckar med laser för att det inte går att skicka på analys efteråt. Jag har redan haft ett basalcellscancer-tjossan på magen nämligen.

    Undrar om man får ärr av laser?
  • Anonym (Vill inte ha det)
    MeandHim skrev 2020-09-25 23:41:45 följande:
    Om dom inte är utstående så finns det krämer som bleker, dyra med dom funkar.
    Från läkare eller kosmetikaffär? Vet du någon som funkar? Köpte en Lumene C-nånting som inte är specifikt för det men i omdömen hade någon skrivit att det blekte fläckar.
  • Anonym (AdopteradIndiska)

    Jag är en ungdomlig tjej som har börjat få stora finnar/bölder i ansiktet. Är jag på väg in i Klimakteriet eller?
    Vad ska jag göra för att slippa dessa?

  • Kråksången
    Anonym (AdopteradIndiska) skrev 2020-09-26 07:39:23 följande:

    Jag är en ungdomlig tjej som har börjat få stora finnar/bölder i ansiktet. Är jag på väg in i Klimakteriet eller?

    Vad ska jag göra för att slippa dessa?


    Fick cystisk acne av en vanlig antidepressiv medicin så kan ju vara,något sådant som är orsaken...
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Vill inte ha det) skrev 2020-09-25 23:15:39 följande:

    Är i början av medelåldern och tycker att det börjar poppa upp fula leverfläckar och rödaktiga förändringar i ansiktet. Inte kul! Har aldrig solat direkt och alltid använt solskydd i ansiktet. Gärna hållit mig i skuggan och så där. Har visserligen bott väldigt länge på ett soligt ställe så det påverkar säkert ändå trots spf.

    Hur som, till frågan, är det normalt att man får fula fläckar i ansiktet när man blir äldre? Vad kan man göra åt det egentligen? Vill ju inte gärna gå runt med fula mörka märken i ansiktet, speciellt inte om dom står ut dessutom.

    Jag får enormt fula ärr om jag skärs i så det vill jag helst inte göra om inte en läkare säger att jag måste förstås för att det kanske är cancer.

    Tips? Är det normalt att det blir så här?


    ja, det heter åldersfläckar. du kan googla 
  • Anonym (A)

    Jag fick stora utbredda pigmentfläckar i ansiktet. Gick till en hudvårdsklinink och de frös bort dem. Blir som ett skrubbsår med en sårskorpa på efteråt som faller bort sen. Syns inget spår av ingreppet

  • Lilla Gs mamma
    Anonym (Vill inte ha det) skrev 2020-09-26 00:03:06 följande:

    Från läkare eller kosmetikaffär? Vet du någon som funkar? Köpte en Lumene C-nånting som inte är specifikt för det men i omdömen hade någon skrivit att det blekte fläckar.


    Eucerin har en nattcreme mot pigmentfläckar (melasma). Den finns på Apoteket.
Svar på tråden Fula märken i ansiktet när man blir äldre?