• Anonym (Din framtida läkare)

    Oroväckande - Din framtida läkare och polis kommer inte veta vad ett substantiv är?

    I veckan kunde vi läsa om att andelen gymnasieberättigade elever hade stigit och att det därför såg ut att gå bättre nu. Samtidigt tyder mycket på att flera av de som lyckats ta sig in på högskolan och i yrkeslivet har stora kunskapsbrister:
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opBpzK/fler-polisstudenter-har-problem-med-skrivande

    Tro du att vi i framtiden riskerar att få se en kraftigt ökad inkompetens inom vikta yrkesgrupper så som poliser, sjuksköterskor, läkare, m.m.?  
     
    1. Skolsystemet: De grova kunskapsbrister när det kommer till svenska språket, antyder att skolorna sedan en tid tillbaks börjat se mellan fingrarna och nu släppa vidare elever som egentligen inte alls når upp till målen. Beror det på att regeringen och makten ligger på och pressar skolorna?

    2. Under flera års tid har det fuskats på högskoleprovet. Massvis av elever som antingen på grund av lathet eller inkompetens, var oförmögna har tagit sig in på utbildningar så som läkarprogrammet genom fusk. Det är först nu de sista två åren som fusken mattats av och man gjort något åt de.
    https://mitti.se/nyheter/vallentunabo-betalade-hogskoleprovet/?omrade=vallentuna

    3. De senaste 15 åren har det blivit populärt att åka och studera utomlands, för elever som inte håller måttet i Sverige. Det gäller främst studenter som vill arbeta som läkare och tandläkare. Länder de söker sig till är Rumänien, Ungern, Polen, Tjeckien. Många reportage vittnar om att utbildningarna i exempelvis Rumänien är undermåliga, och att en stor del av eleverna kan betala för sin legitimation utan att egentligen kunna något. Att betala vissa tentor går också.
      https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/uppdrag-granskning-avslojar-falska-sjukskoterskor-jobbar-pa-svenska-sjukhus

  • Svar på tråden Oroväckande - Din framtida läkare och polis kommer inte veta vad ett substantiv är?
  • Anonym (Lärare)

    För att besvara din rubrikfråga så nej, det oroar mig inte om en läkare eller polis inte vet vad ett substantiv är eftersom det inte är viktigt för deras yrkesutövande. Däremot kommer vi se en fortsatt ökad språklig inkompetens inom alla slags yrken, och redan nu har elever svårt att skriva för hand. Det är skrämmande, rent ut sagt.

    Jag är legitimerad svensklärare för gymnasiet och högstadiet och har arbetat på både kommunala skolor och friskolor. Det som tyvärr är genomgående är kraven från rektorerna att godkänna elever som egentligen inte borde bli godkända. Personligen tror jag det har att göra med skolans rykte. Det finns ingen som helst press från stat, regering eller kommun att göra detta, utan kommer direkt från skolledningen, och inte bara från rektorer utan även speciallärare, kuratorer och andra som anser sig ha rätt att lägga sig i betygssättningen. Naturligtvis lägger jag mig inte för sådana påtryckningar men bördan hamnar på mig personligen att lyckas få elever godkända med alla slags medel, med tid jag inte har, ge tusen extra chanser osv.

    Själv har jag en hög standard på min bedömning, och när man sitter i olika tvärgrupper för att diskutera betyg märks att mina kollegor ligger på samma nivå, men när det kommer till kritan får man andra signaler. Då får man höra från rektorer och kollegor att man borde sänka sina krav, att man borde godkänna på de lösaste grunder, att elever som kämpar är "värda" ett visst betyg fast de i praktiken inte når upp dit osv. Jag har hört alla möjliga varianter, det är så man blir illamående.

    Och det här är ett problem som märks mest mellan olika grupperingar. Jag har t ex arbetat samtidigt med elever från studiestarka klasser och klasser med nästintill noll intresse för studier, då får jag kvalitet från de starka så klart men jag förväntas sänka ribban för den andra gruppen så att de också blir godkända. Grupperna kan handla om yrkeslinje vs högskoleförberedande eller helyllesvenskar med rika föräldrar vs invandrarbarn från fattiga områden.

    Det enda man gör är att försämra läget genom att börja peta i lärares betygssättning, man tar allt mer "makt" från lärarna genom att ifrågasätta från alla håll, inte bara elever/föräldrar utan också rektorer och till och med Skolinspektionen! Det har sedan länge varit känd på min nuvarande plats att det är bäst man ser till att ens elevers slutbetyg inte avviker från nationella proven i alltför många fall, för då blir man kallad till regelrätt förhör i Gestapostil när SI kommer på sitt nästa besök, vansinne! Som om en enda dags insats ska göra eller förstöra en elevs betyg! Inte konstigt att ungdomarna mår dåligt. På en skola där jag jobbade med studiestarka elever så mådde de till o med fysiskt dåligt med illamående och svimningar som följd. Nu ska man dessutom lägga ännu större tyngd i NP-resultatet, jag bara undrar vad det kommer att sätta för mental press på eleverna.

    "Illa. Jag mår illa." - Magnus Uggla

  • Anonym (T)

    Jag skiter fullständigt i om min framtida eventuella läkare eller polis vet vad ett substantiv är eller inte. Det är nämligen inte relevant kunskap alls för det jobb de ska göra. Det är mer oroväckande om mina barns framtida svensklärare inte vet vad det är.

  • Anonym (Din framtida läkare)
    Anonym (T) skrev 2020-09-26 14:26:11 följande:

    Jag skiter fullständigt i om min framtida eventuella läkare eller polis vet vad ett substantiv är eller inte. Det är nämligen inte relevant kunskap alls för det jobb de ska göra. Det är mer oroväckande om mina barns framtida svensklärare inte vet vad det är.


    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 14:17:48 följande:

    För att besvara din rubrikfråga så nej, det oroar mig inte om en läkare eller polis inte vet vad ett substantiv är eftersom det inte är viktigt för deras yrkesutövande. Däremot kommer vi se en fortsatt ökad språklig inkompetens inom alla slags yrken, och redan nu har elever svårt att skriva för hand. Det är skrämmande, rent ut sagt.

    Jag är legitimerad svensklärare för gymnasiet och högstadiet och har arbetat på både kommunala skolor och friskolor. Det som tyvärr är genomgående är kraven från rektorerna att godkänna elever som egentligen inte borde bli godkända. Personligen tror jag det har att göra med skolans rykte. Det finns ingen som helst press från stat, regering eller kommun att göra detta, utan kommer direkt från skolledningen, och inte bara från rektorer utan även speciallärare, kuratorer och andra som anser sig ha rätt att lägga sig i betygssättningen. Naturligtvis lägger jag mig inte för sådana påtryckningar men bördan hamnar på mig personligen att lyckas få elever godkända med alla slags medel, med tid jag inte har, ge tusen extra chanser osv.

    Själv har jag en hög standard på min bedömning, och när man sitter i olika tvärgrupper för att diskutera betyg märks att mina kollegor ligger på samma nivå, men när det kommer till kritan får man andra signaler. Då får man höra från rektorer och kollegor att man borde sänka sina krav, att man borde godkänna på de lösaste grunder, att elever som kämpar är "värda" ett visst betyg fast de i praktiken inte når upp dit osv. Jag har hört alla möjliga varianter, det är så man blir illamående.

    Och det här är ett problem som märks mest mellan olika grupperingar. Jag har t ex arbetat samtidigt med elever från studiestarka klasser och klasser med nästintill noll intresse för studier, då får jag kvalitet från de starka så klart men jag förväntas sänka ribban för den andra gruppen så att de också blir godkända. Grupperna kan handla om yrkeslinje vs högskoleförberedande eller helyllesvenskar med rika föräldrar vs invandrarbarn från fattiga områden.

    Det enda man gör är att försämra läget genom att börja peta i lärares betygssättning, man tar allt mer "makt" från lärarna genom att ifrågasätta från alla håll, inte bara elever/föräldrar utan också rektorer och till och med Skolinspektionen! Det har sedan länge varit känd på min nuvarande plats att det är bäst man ser till att ens elevers slutbetyg inte avviker från nationella proven i alltför många fall, för då blir man kallad till regelrätt förhör i Gestapostil när SI kommer på sitt nästa besök, vansinne! Som om en enda dags insats ska göra eller förstöra en elevs betyg! Inte konstigt att ungdomarna mår dåligt. På en skola där jag jobbade med studiestarka elever så mådde de till o med fysiskt dåligt med illamående och svimningar som följd. Nu ska man dessutom lägga ännu större tyngd i NP-resultatet, jag bara undrar vad det kommer att sätta för mental press på eleverna.

    "Illa. Jag mår illa." - Magnus Uggla



    "Substantiv" var mer en metafor för att dessa yrkesgrupper i framtiden riskerar genomsyras av inkompetens. Förvisso kan jag tycka att det är extremt relevant för exempelvis kvalificerad vårdpersonal eller polis att till fullo behärska svenska språket i skrift eftersom deras diagnoser, undersökningar och annat basers på just dokumentation. Små missförstånd i en polisutredning kan riskera att en hel utredning va ett brott.

    Men vad jag mer menade var att det finns en oroväckande kombination av flera olika faktorer, som tillsammans riskerar att i framtiden urholka yrkesgruppernas trovärdighet och legitimitet. Exempelvis det här med att vem som helst numera kan åka till ett land som Rumänien och köpa tentor m.m.  
  • Anonym (Din framtida läkare)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 14:17:48 följande:

     
    Jag är legitimerad svensklärare för gymnasiet och högstadiet och har arbetat på både kommunala skolor och friskolor. Det som tyvärr är genomgående är kraven från rektorerna att godkänna elever som egentligen inte borde bli godkända. Personligen tror jag det har att göra med skolans rykte. Det finns ingen som helst press från stat, regering eller kommun att göra detta, utan kommer direkt från skolledningen, och inte bara från rektorer utan även speciallärare, kuratorer och andra som anser sig ha rätt att lägga sig i betygssättningen. Naturligtvis lägger jag mig inte för sådana påtryckningar men bördan hamnar på mig personligen att lyckas få elever godkända med alla slags medel, med tid jag inte har, ge tusen extra chanser osv.

    Själv har jag en hög standard på min bedömning, och när man sitter i olika tvärgrupper för att diskutera betyg märks att mina kollegor ligger på samma nivå, men när det kommer till kritan får man andra signaler. Då får man höra från rektorer och kollegor att man borde sänka sina krav, att man borde godkänna på de lösaste grunder, att elever som kämpar är "värda" ett visst betyg fast de i praktiken inte når upp dit osv. Jag har hört alla möjliga varianter, det är så man blir illamående.
     


    Hur kan du vara så säker på att skolledningen i sig inte pressas av regeringstrogna politiker som vill få det att framstå som att det går bättre än vad det egentligen gör?


  • Anonym (pippi)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 14:17:48 följande:

    För att besvara din rubrikfråga så nej, det oroar mig inte om en läkare eller polis inte vet vad ett substantiv är eftersom det inte är viktigt för deras yrkesutövande. Däremot kommer vi se en fortsatt ökad språklig inkompetens inom alla slags yrken, och redan nu har elever svårt att skriva för hand. Det är skrämmande, rent ut sagt.

    Jag är legitimerad svensklärare för gymnasiet och högstadiet och har arbetat på både kommunala skolor och friskolor. Det som tyvärr är genomgående är kraven från rektorerna att godkänna elever som egentligen inte borde bli godkända. Personligen tror jag det har att göra med skolans rykte. Det finns ingen som helst press från stat, regering eller kommun att göra detta, utan kommer direkt från skolledningen, och inte bara från rektorer utan även speciallärare, kuratorer och andra som anser sig ha rätt att lägga sig i betygssättningen. Naturligtvis lägger jag mig inte för sådana påtryckningar men bördan hamnar på mig personligen att lyckas få elever godkända med alla slags medel, med tid jag inte har, ge tusen extra chanser osv.

    Själv har jag en hög standard på min bedömning, och när man sitter i olika tvärgrupper för att diskutera betyg märks att mina kollegor ligger på samma nivå, men när det kommer till kritan får man andra signaler. Då får man höra från rektorer och kollegor att man borde sänka sina krav, att man borde godkänna på de lösaste grunder, att elever som kämpar är "värda" ett visst betyg fast de i praktiken inte når upp dit osv. Jag har hört alla möjliga varianter, det är så man blir illamående.

    Och det här är ett problem som märks mest mellan olika grupperingar. Jag har t ex arbetat samtidigt med elever från studiestarka klasser och klasser med nästintill noll intresse för studier, då får jag kvalitet från de starka så klart men jag förväntas sänka ribban för den andra gruppen så att de också blir godkända. Grupperna kan handla om yrkeslinje vs högskoleförberedande eller helyllesvenskar med rika föräldrar vs invandrarbarn från fattiga områden.

    Det enda man gör är att försämra läget genom att börja peta i lärares betygssättning, man tar allt mer "makt" från lärarna genom att ifrågasätta från alla håll, inte bara elever/föräldrar utan också rektorer och till och med Skolinspektionen! Det har sedan länge varit känd på min nuvarande plats att det är bäst man ser till att ens elevers slutbetyg inte avviker från nationella proven i alltför många fall, för då blir man kallad till regelrätt förhör i Gestapostil när SI kommer på sitt nästa besök, vansinne! Som om en enda dags insats ska göra eller förstöra en elevs betyg! Inte konstigt att ungdomarna mår dåligt. På en skola där jag jobbade med studiestarka elever så mådde de till o med fysiskt dåligt med illamående och svimningar som följd. Nu ska man dessutom lägga ännu större tyngd i NP-resultatet, jag bara undrar vad det kommer att sätta för mental press på eleverna.

    "Illa. Jag mår illa." - Magnus Uggla


    Med tanke på både betygsinflation, glädjebetyg och annat subjektivt tycker jag att det låter supervettigt att basera betygen på standardiserade nationella prov. Det vore ju också detta minskade på lärarnas administrativa där betygsättningen ingår så att de fick mer tid för undervisning.
  • Anonym (pippi)

    Det är klart oroväckande om den allmänna utbildningsnivån i landet sjunker. Det påverkar ju både produktiviteten och demokratin negativt.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Din framtida läkare) skrev 2020-09-26 14:43:16 följande:
    Hur kan du vara så säker på att skolledningen i sig inte pressas av regeringstrogna politiker som vill få det att framstå som att det går bättre än vad det egentligen gör?
    Det beror väldigt mycket på var man arbetar så klart men politikerna behöver inte pressa någon alls, det sker alldeles automatiskt iom att alla skolor är så beroende av att vara populära och få högt söktryck så de dels får de bästa eleverna, dels fyller alla platser så de får maxbetalt för eleverna. Budgeten är alldeles tillräckligt påtryckningsmedel. Friskolor (dvs företag om vi ska vara ärliga) sitter dessutom i en annan situation än de kommunala, för de är ju än mer beroende av inkomsterna som elever genererar och de har så klart inget som helst samröre med några politiker kring hur man sköter sina affärer.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (pippi) skrev 2020-09-26 14:52:34 följande:
    Med tanke på både betygsinflation, glädjebetyg och annat subjektivt tycker jag att det låter supervettigt att basera betygen på standardiserade nationella prov. Det vore ju också detta minskade på lärarnas administrativa där betygsättningen ingår så att de fick mer tid för undervisning.
    Jag är inte helt emot tanken, men då kan man lika gärna gå tillbaka till 1900-talets modell med sluttentor istället för någon grotesk hybridform av NP å ena sidan samt diverse andra resultat under året å andra sidan som ska sammanvägas, men helst ska det ändå sluta med att man sätter samma som på NP, i de flesta fall. Det öppnar upp för negativa effekter på både eleverna, lärarna och undervisningens utformning.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 14:54:15 följande:

    Det beror väldigt mycket på var man arbetar så klart men politikerna behöver inte pressa någon alls, det sker alldeles automatiskt iom att alla skolor är så beroende av att vara populära och få högt söktryck så de dels får de bästa eleverna, dels fyller alla platser så de får maxbetalt för eleverna. Budgeten är alldeles tillräckligt påtryckningsmedel. Friskolor (dvs företag om vi ska vara ärliga) sitter dessutom i en annan situation än de kommunala, för de är ju än mer beroende av inkomsterna som elever genererar och de har så klart inget som helst samröre med några politiker kring hur man sköter sina affärer.


    Pressen lär minska nu när tydligen all info gällande skolor kommer vara hemligstämplat. Ingen kommer ju få info om betyg på olika skolor.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-09-26 14:56:27 följande:

    Jag är inte helt emot tanken, men då kan man lika gärna gå tillbaka till 1900-talets modell med sluttentor istället för någon grotesk hybridform av NP å ena sidan samt diverse andra resultat under året å andra sidan som ska sammanvägas, men helst ska det ändå sluta med att man sätter samma som på NP, i de flesta fall. Det öppnar upp för negativa effekter på både eleverna, lärarna och undervisningens utformning.


    Vore det så fel att gå tillbaka till sluttentor? Jag menar, det eliminerar ju subjektiv betygsättning. Kraven blir lika för alla elever i hela landet. Och det skulle frigöra väldigt mycket av lärarnas tid som istället skulle kunna gå till undervisningen.
Svar på tråden Oroväckande - Din framtida läkare och polis kommer inte veta vad ett substantiv är?