• Anonym (Nn)

    Jag måste få veta :(

    Jag är en överlevare, jag tog mig ur ett förhållande som bestod av mycket misshandel, både fysiskt och psykiskt. Jag trodde inte jag skulle klara det men jag vann i rätten och det blev en upprättelse för mig. Men minnena finns kvar, såren har läkt men ärren påminner mig om det hemska jag varit med om. Och det är en fråga jag måste ha svar på, så om nån vet och vill svara så vore jag väldigt tacksam.

    Han som gjorde mig illa, han gjorde allt för att jag skulle ta livet av mig. Han skickade över 100 sms varje dag där han uppmuntrade mig till att ta självmord. Han skrev att jag skulle göra världen en tjänst om jag dog. Svarade jag inte på smset blev han glad och frågade om jag äntligen tagit mitt liv. Han beskrev mig som värdelös och att jag inte fyllde någon funktion, och att det bästa vore att jag tog mitt liv. Han kom med förslag hur jag skulle gå till väga. Över 100 sms varje dag. Efter 1 år fick jag nog. Och jag började planera min död. Jag orkade inte mer. Jag sa till min bästa kompis att han skulle se till att min kille, han som skickade smsen, blev åtalad för min död. Men han fick mig att inse att det fanns en bättre lösning. Och jag bestämde mig för att kämpa. Jag slet mig loss och slogs för mitt liv, och jag fick oerhört mycket hjälp av både socialen och polisen. Idag är det 4 år sen jag såg honom. Men många frågor är obesvarade. Särskilt denna.

    Om jag hade lyssnat på honom, och tagit mitt liv. Hade han kunnat blivit åtalad för min död? Alla sms fanns kvar, jag sparade dom som ett vapen mot honom, för att kunna försvara mig själv.

    Jag vet att jag borde ha gått vid första slaget, men det är verkligen inte lätt när man redan är så fruktansvärt trasig och inte tror på sig själv och sin förmåga. Jag borde ha gått, men nu gjorde jag inte det ...

  • Svar på tråden Jag måste få veta :(
  • Anonym (Anonym)

    Ok, jag vet inte var du fått idén ifrån ens en gång men NEJ ingen åtalas för en annans självmord. SJÄLVmord. Förstår du?

  • Anonym (Nn)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-26 14:24:16 följande:

    Ok, jag vet inte var du fått idén ifrån ens en gång men NEJ ingen åtalas för en annans självmord. SJÄLVmord. Förstår du?


    Okej tack, då vet jag.
  • Avenia

    Beklagar det du varit med om. Du utsattes av en psyksjuk individ och han projicerade sina sjuka tankar på dig.

    Bra jobbat att ta dig upp igen! Du har mycket att bearbeta men du blir lycklig igen!

  • Anonym (Giggi)

    Det är möjligt att det hade kunnat bli ett åtal, dock inte för mord/dråp, men någon form av stalking/misshandel kanske. Beroende på hur mycket åklagaren skulle anse att det finns bevis. Därmed inte sagt att det hade blivit en dom.

    Skönt att du tagit dig ut det!

  • molekyl
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-26 14:24:16 följande:

    Ok, jag vet inte var du fått idén ifrån ens en gång men NEJ ingen åtalas för en annans självmord. SJÄLVmord. Förstår du?


    Vilken onödigt otrevlig kommentar. Som dessutom inte stämmer. 


    Här har du en artikel om en kvinna som blivit åtalad för att ha drivit sin kille till att ta sitt liv:


    www.aftonbladet.se/nyheter/a/70oKJK/kvinna-atalas-for-att-ha-uppmanat-till-pojkvans-sjalvmord


    Här ett fall från Sverige:

    nt.se/8793123

    Skärp dig. 

  • Tecum

    Nej han hade klarat sig undan allt och det var syftet med att driva dig i döden.

  • Anonym (Nn)
    Anonym (Giggi) skrev 2020-09-26 14:35:46 följande:

    Det är möjligt att det hade kunnat bli ett åtal, dock inte för mord/dråp, men någon form av stalking/misshandel kanske. Beroende på hur mycket åklagaren skulle anse att det finns bevis. Därmed inte sagt att det hade blivit en dom.

    Skönt att du tagit dig ut det!


    Tack för ditt svar.

    Han blev åtalad för misshandel, grov kvinnofridskränkning, skadegörelse, grovt olaga hot, ofredande, överträdelse av besöksförbud mm. Så det var en vinst för mig, en slags upprättelse. Men herregud vad jag blivit skadad av detta. Jag klarar inte av när folk blir arga och jag klarar inte av riktigt fula ord. Detta tack vare att han slog sönder saker när han blev arg, och han kallade mig dagligen för fitta och hora. Det har gått 4 år och idag är jag mer arg än rädd. Jag drömmer om att hämnas. Gudars vad skönt det hade varit om jag fick göra honom lika illa som han gjort mig ...
  • Anonym (Nn)
    Avenia skrev 2020-09-26 14:31:34 följande:

    Beklagar det du varit med om. Du utsattes av en psyksjuk individ och han projicerade sina sjuka tankar på dig.

    Bra jobbat att ta dig upp igen! Du har mycket att bearbeta men du blir lycklig igen!


    Tack så jättemycket för ditt svar <3
  • molekyl
    Anonym (Nn) skrev 2020-09-26 14:16:34 följande:

    Jag är en överlevare, jag tog mig ur ett förhållande som bestod av mycket misshandel, både fysiskt och psykiskt. Jag trodde inte jag skulle klara det men jag vann i rätten och det blev en upprättelse för mig. Men minnena finns kvar, såren har läkt men ärren påminner mig om det hemska jag varit med om. Och det är en fråga jag måste ha svar på, så om nån vet och vill svara så vore jag väldigt tacksam.

    Han som gjorde mig illa, han gjorde allt för att jag skulle ta livet av mig. Han skickade över 100 sms varje dag där han uppmuntrade mig till att ta självmord. Han skrev att jag skulle göra världen en tjänst om jag dog. Svarade jag inte på smset blev han glad och frågade om jag äntligen tagit mitt liv. Han beskrev mig som värdelös och att jag inte fyllde någon funktion, och att det bästa vore att jag tog mitt liv. Han kom med förslag hur jag skulle gå till väga. Över 100 sms varje dag. Efter 1 år fick jag nog. Och jag började planera min död. Jag orkade inte mer. Jag sa till min bästa kompis att han skulle se till att min kille, han som skickade smsen, blev åtalad för min död. Men han fick mig att inse att det fanns en bättre lösning. Och jag bestämde mig för att kämpa. Jag slet mig loss och slogs för mitt liv, och jag fick oerhört mycket hjälp av både socialen och polisen. Idag är det 4 år sen jag såg honom. Men många frågor är obesvarade. Särskilt denna.

    Om jag hade lyssnat på honom, och tagit mitt liv. Hade han kunnat blivit åtalad för min död? Alla sms fanns kvar, jag sparade dom som ett vapen mot honom, för att kunna försvara mig själv.

    Jag vet att jag borde ha gått vid första slaget, men det är verkligen inte lätt när man redan är så fruktansvärt trasig och inte tror på sig själv och sin förmåga. Jag borde ha gått, men nu gjorde jag inte det ...


    Lyssna inte på folk som säger att det bara är att lämna. Alla som vet något om psykisk misshandel vet att det inte är så enkelt. 


    Du är otroligt stark som kunnat ta dig ur detta! Glöm aldrig det.


    Om han hade kunnat åtalas om du hade tagit livet av dig? Ja, det är inte omöjligt. Hur kommer det sig att du inte kan släppa den tanken? 

  • Anonym (Nn)
    molekyl skrev 2020-09-26 14:54:53 följande:

    Lyssna inte på folk som säger att det bara är att lämna. Alla som vet något om psykisk misshandel vet att det inte är så enkelt. 

    Du är otroligt stark som kunnat ta dig ur detta! Glöm aldrig det.

    Om han hade kunnat åtalas om du hade tagit livet av dig? Ja, det är inte omöjligt. Hur kommer det sig att du inte kan släppa den tanken? 


    Tack för ditt svar <3

    Jag vet att det är jätte svårt att lämna, men min egen pappa sa att jag tycker om att bli slagen eftersom jag inte lämnade honom .... Det gjorde ont att höra.

    Jag vet faktiskt inte, det är bara nånting jag länge tänkt på. Men svårt att säga varför jag inte lyckats släppa den tanken. En annan fråga jag har är:

    Varför hatade han mig så pass mycket att han behandlade mig såhär, när det enda brott jag gjort var att älska honom? :(
  • Anonym (Anonym)
    molekyl skrev 2020-09-26 14:45:05 följande:

    Vilken onödigt otrevlig kommentar. Som dessutom inte stämmer. 


    Här har du en artikel om en kvinna som blivit åtalad för att ha drivit sin kille till att ta sitt liv:


    www.aftonbladet.se/nyheter/a/70oKJK/kvinna-atalas-for-att-ha-uppmanat-till-pojkvans-sjalvmord


    Här ett fall från Sverige:

    nt.se/8793123

    Skärp dig. 


    Skärp dig själv, är det någon som är otrevlig så är det du!

    Den första artikeln skiter jag i eftersom den inte ens handlar om samma rättssystem och den andra skriver tydligt att fallet är unikt.

    lawline.se/answers/ansvar-for-annans-sjalvmord
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-26 15:04:04 följande:
    Skärp dig själv, är det någon som är otrevlig så är det du!

    Den första artikeln skiter jag i eftersom den inte ens handlar om samma rättssystem och den andra skriver tydligt att fallet är unikt.

    lawline.se/answers/ansvar-for-annans-sjalvmor...
    Helt rätt, man kan aldrig dömas för mord eller vållande till annans död och det var vad TS frågade.
  • MeandHim

    Att du överlevde, gick, skapade ett nytt liv utan honom är nog det värsta straffet han kunde få. Då lyckades han inte. Att du lever och är lycklig är förmodligen det värsta som kunde hända enligt honom så var stark och njut och klappa dig själv på axeln som den krigare du är, heja dig!

  • Anonym (tjej)
    Anonym (Nn) skrev 2020-09-26 15:02:16 följande:
    Varför hatade han mig så pass mycket att han behandlade mig såhär, när det enda brott jag gjort var att älska honom? :(
    Beklagar att du råkat ut för den här människan, förfärligt att läsa hur du har haft det. Det är verkligen beundransvärt och inspirerande att du tog dig ur och fortsätter framåt!
    Din fråga har nog inget vettigt svar, men det finns ju en del mekanismer som ofta är samma när det gäller de här situationerna. Jag tror att det är en del människor som inte vet hur man gör när man valt att leva med någon. Man blir ju sårbar när man älskar någon, det är ju på sätt och vis att kasta sig ut, våga lita på att den andra vill en allt gott, våga lägga sitt i hjärta i händerna på den.
    Jag tror att det är en del framför allt män som inte törs det/inte har fattat att det är det det går ut på. De tror att de blir svaga om de är sårbara och har inget språk för det, för dålig kontakt med sitt känsloliv. Känslorna kanske finns där, men de vet inte hur man använder dem, och så kanaliserar de dem fel och är grymma istället, trampar på den de borde älska. Det är livsfarligt att bli ihop med nån som är så dålig på kärlek.
    Det kan ju vara empatistörningar också.
    Och somliga har massa självhat också. De tycker att de själva är så dåliga och värdelösa, så de kan inte förstå hur någon annan kan vilja vara med dem. De kan inte lita på det, blir misstänksamma och svartsjuka. Eller tror bara inte på det. Den som älskar mig som är så kass måste vara en riktig sopa, ungefär, och enda sättet att deala med det blir att vara elak mot just den som de borde ta vara på. Det tror jag gäller för rätt många som har destruktiva relationer, men våld är ju en extrem ytterlighet. Att misshandla den man lever med, det finns inget vidrigare brott. 
    Bra att du är arg. Det är en jätteviktig del av processen, tror jag. Hoppas att du kommer vidare och vågar lita på människor!
  • Anonym (hemskt)

    Men fy, vilken vidrig människa. Han måste ju vara allvarligt sjuk. Så stark du är som tagit dig ur detta. Förstår att det har satt sina spår. Hjärta

    Undrade när jag läste hur det kom sig att du inte blockerade hans nummer när han trakasserade dig så? Eller kom han hem till dig då? Menar inte att ifrågasätta eller något sådant, utan undrar uppriktigt hur dina tankegångar gick och vad anledningen är. Har själv ett våldsamt, sjukt ex.

Svar på tråden Jag måste få veta :(