• Anonym (Möjligt?)

    Kan snippan verkligen bli tightare efter en graviditet och förlossning?

    Till att börja med måste jag beskriva min pojkvän.

    Han är ganska klumpig - eller ärlig, kanske man ska säga. Lite för ärlig, snudd på gränslös.

    Under hela vårt treåriga förhållande så har han alltid kommenterat rakt ut, utan inlindningar och utan att jag frågat om hans åsikt, olika saker om mig, min kropp, mina kläder, osv.

    Han kan helt obehindrat säga att den där leverfläcken är fan äcklig, eller men va fan du har ju hår i röven, eller dina bröst hänger ganska mycket för din ålder, osv.

    Det är helt okej, det finns inget han kan säga om mig som jag inte redan vet, det är inte det tråden handlar om. Men bara lite bakgrundsinformation.

    Så för två månader sen födde jag vårt barn. Ganska stor (55 lång och nästan 5 kg) och han sa efteråt att fan va du kommer att vara slapp i fittan efter det här!

    Men så hade vi sex för första gången igår (jag vågade inte innan för jag var rädd att det skulle göra ont plus att jag haft avslag väldigt länge).

    Men då säger han efteråt att fan du är ju trångare i fittan nu än innan och fan vad den krampar runt kuken.

    Jag blev förvånad och sa men det är ju omöjligt! Men han sa jo, det är mycket skönare nu som en helt ny fitta.

    Så hade vi sex två gånger idag och han sa samma sak igen och var helt lyrisk.

    Min fråga är om det ens är möjligt att få en tightare snippa efter att man fött ett barn? Hur går det isf till?

    Jag gör inga knipövningar annat än såna som kommer naturligt ibland typ när man är kissnödig eller kåt. Däremot fick jag som kramper i magen och snippan de första kanske 4-5 veckorna när jag ammade - kan det vara amningen då som dragit ihop allt mer än vad det var innan?

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan snippan verkligen bli tightare efter en graviditet och förlossning?
  • Skogssport

    Det är inte förlossningen i sig som gör vissa kvinnor slappa, utan själva graviditeten.

    Många kvinnor tror att om man gör KS så blir man inte slapp. Det stämmer inte då det är trycket från bebisen som gör det - och det som avgör är vilken läkgrad den egna kroppen har.

    En del blir slappa, en del påverkas inte alls och en del blir tightare och JA, det har med amningen att göra.

    Amningen är inte bara väldigt, väldigt bra för bebisen utan även för mamman - här och nu och för framtiden (om man ammar förhindrar man en massa annat otrevligt i framtiden).

  • Anonym (S)

    Ingen aning, men min man säger samma sak. Och jag har heller aldrig fått några stygn, så det kan som inte vara att det skulle ha råkat sytts ihop fel och för tight heller. Här är det dock ett bekymmer, för jag behöver betydligt mer uppvärmning nu än innan p.g.a. detta.. (min man är ganska välutrustad)

    Tycker f.ö. det låter som att din man måste vara riktigt dåligt uppfostrad.

  • Anonym (S)

    ...och ingen amning f.ö., så det har då inte dragit ihop några underlivsmuskler här.

  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (S) skrev 2020-09-26 19:52:15 följande:

    Ingen aning, men min man säger samma sak. Och jag har heller aldrig fått några stygn, så det kan som inte vara att det skulle ha råkat sytts ihop fel och för tight heller. Här är det dock ett bekymmer, för jag behöver betydligt mer uppvärmning nu än innan p.g.a. detta.. (min man är ganska välutrustad)

    Tycker f.ö. det låter som att din man måste vara riktigt dåligt uppfostrad.


    Haha, ja, han är lite Ronny-Ragge-typen. Men jag älskar honom iaf.

    Jag klipptes och syddes iof men han säger inte att hålet är trångt utan själva slidgången inuti och att den kramar/krampar mer runt hans snopp nu, än innan.
    Skogssport skrev 2020-09-26 19:50:11 följande:

    Det är inte förlossningen i sig som gör vissa kvinnor slappa, utan själva graviditeten.

    Många kvinnor tror att om man gör KS så blir man inte slapp. Det stämmer inte då det är trycket från bebisen som gör det - och det som avgör är vilken läkgrad den egna kroppen har.

    En del blir slappa, en del påverkas inte alls och en del blir tightare och JA, det har med amningen att göra.

    Amningen är inte bara väldigt, väldigt bra för bebisen utan även för mamman - här och nu och för framtiden (om man ammar förhindrar man en massa annat otrevligt i framtiden).


    Oj! Är det så? Har du länkar som man kan läsa? Har försökt googla lite men kan inte hitta så mycket. Hittar det du skriver om amningen iaf och jag vet ju själv att jag hade riktigt svåra och svidande kramper varje gång jag ammade i flera veckors tid (men inte nu längre). Krampade i magen och snippan så det var kanske det som hände då att musklerna och allt drogs ihop och tränades.

    Ammade också väldigt mycket (eller gör det fortfarande). Så det kanske var det också då?
  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (S) skrev 2020-09-26 19:53:04 följande:

    ...och ingen amning f.ö., så det har då inte dragit ihop några underlivsmuskler här.


    Jaså haha då föll min teori lite men det står om det på Google. Men kanske blir så ändå?
  • Skogssport

    Jag vet att det är så men jag har inga bevis i form av länkar.

    Men jag skulle ändå säga att du borde göra knipövningar. Alla som passerat 35 borde göra det, oavsett om de fött barn eller ej.

    Även män borde göra knipövningar. De kan lägga en blöt, ljummen mindre handduk på penisen och försöka lyfta handduken med penisen. Det är väldigt bra träning och tekniken är den samma som för kvinnors knipande.

  • Anonym (Möjligt?)
    Skogssport skrev 2020-09-26 20:07:31 följande:

    Jag vet att det är så men jag har inga bevis i form av länkar.

    Men jag skulle ändå säga att du borde göra knipövningar. Alla som passerat 35 borde göra det, oavsett om de fött barn eller ej.

    Även män borde göra knipövningar. De kan lägga en blöt, ljummen mindre handduk på penisen och försöka lyfta handduken med penisen. Det är väldigt bra träning och tekniken är den samma som för kvinnors knipande.


    Hahahahahaha förlåt att jag skrattar men det där med handduken!

    Jag började göra knipövningar igår efter att vi hade sex för jag blev så pepp och kände att jag fick en bra start typ att jag inte behöver träna upp från 0 utan jag är redan på topp och kan bli ännu bättre eller bara bibehålla det.

    Så jag gjorde det en gång igår och idag har jag gjort det tre gånger i samma veva som jag gör mina sjuor (vanlig träning).
  • Anonym (Ff)

    Jag tror jag upplevde något liknande. Min teori är att det blir någon slags mer eller mindre kollaps, tänk framfall, fast ändå inte SÅ allvarligt, så det kan bli lite trängre. Hursomhelst, det ör säkert bra att träna musklerna för att slippa urinläckage om inte annat

  • Anonym (Ff)

    Jag tror jag upplevde något liknande. Min teori är att det blir någon slags mer eller mindre kollaps, tänk framfall, fast ändå inte SÅ allvarligt, så det kan bli lite trängre. Hursomhelst, det ör säkert bra att träna musklerna för att slippa urinläckage om inte annat

  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (Ff) skrev 2020-09-26 20:51:00 följande:

    Jag tror jag upplevde något liknande. Min teori är att det blir någon slags mer eller mindre kollaps, tänk framfall, fast ändå inte SÅ allvarligt, så det kan bli lite trängre. Hursomhelst, det ör säkert bra att träna musklerna för att slippa urinläckage om inte annat


    Fast jag har varit på efterkontroll och har inte framfall och läkningen vid klippet ser bra ut, osv. Livmodertappen har dragit sig tillbaka och allt såg ut som det skulle.
Svar på tråden Kan snippan verkligen bli tightare efter en graviditet och förlossning?