• Anonym (Lina)

    Hetsar barn att bli stora snabbt?

    Är det så att vissa föräldrar hetsar barnen att ni stora snabbt? De plockar bort leksaker snabbt och en del ganska små barns rum görs om till tonårsrum

    Ett exempel, kolla 17 minuter in i programmet.



    Altså, tjejen är 8 år, lika gammal som mina tvillingtjejer. Inga leksaker syns till! Mina tjejer som kollar på denna kanal reagerade också. På deras rum finns dockor med dockvagnar, sängar, leksakskök med tillbehör, pippihus, ja en massa saker som de leker med.

    Ska barn inte få vara barn längre? Nu verkar just denna tjej väldigt mogen för sin ålder, åkte på läger själv utan föräldrar och hängde tvätt med teknik som en vuxen. Men ändå, man är väl fortfarande barn för det.

  • Svar på tråden Hetsar barn att bli stora snabbt?
  • Pope Joan II
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-27 10:49:43 följande:

    Är det så att vissa föräldrar hetsar barnen att ni stora snabbt? De plockar bort leksaker snabbt och en del ganska små barns rum görs om till tonårsrum

    Ett exempel, kolla 17 minuter in i programmet.

    Altså, tjejen är 8 år, lika gammal som mina tvillingtjejer. Inga leksaker syns till! Mina tjejer som kollar på denna kanal reagerade också. På deras rum finns dockor med dockvagnar, sängar, leksakskök med tillbehör, pippihus, ja en massa saker som de leker med.

    Ska barn inte få vara barn längre? Nu verkar just denna tjej väldigt mogen för sin ålder, åkte på läger själv utan föräldrar och hängde tvätt med teknik som en vuxen. Men ändå, man är väl fortfarande barn för det.


    Ja, det finns ju alla slags föräldrar, det finns de som knappt kan vänta tills ungarna blivit självgående, det finns de som är så inredningsintresserade att de inte tål en leksak som avviker från färgschemat och det finns de vars åttaåringar aldrig lämnat hemmet utan vuxet sällskap och så finns det alla där emellan.

    Vad är det här för kanal du pratar om förresten? Sitter dina åttaåringar och kollar på inredningsprogram eller vad brukar det handla om?
  • Anonym (Mamma)

    Jag håller inte med i din analys. Det enda de egentligen gjort med flickans rum är att ta bort de barnsliga garderoberna och färgerna, städat rummet och satt upp en supermysig sänghimmel. Det enda "tonårsaktiga" är väl den fula lampan i så fall.

  • Anonym (Lina)
    Pope Joan II skrev 2020-09-27 11:24:31 följande:

    Ja, det finns ju alla slags föräldrar, det finns de som knappt kan vänta tills ungarna blivit självgående, det finns de som är så inredningsintresserade att de inte tål en leksak som avviker från färgschemat och det finns de vars åttaåringar aldrig lämnat hemmet utan vuxet sällskap och så finns det alla där emellan.

    Vad är det här för kanal du pratar om förresten? Sitter dina åttaåringar och kollar på inredningsprogram eller vad brukar det handla om?


    Det är en familjevlogg. De filmar vardag, aktivtete, resor och gör reklam för diverse saker. Besök på Lekland, vattenland, nöjesparker osv är det mina tjejer gillar att kolla på.
  • Anonym (.)

    Tycker inte att det var något konstigt med tjejens rum. Barn är olika!

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-27 11:28:47 följande:

    Jag håller inte med i din analys. Det enda de egentligen gjort med flickans rum är att ta bort de barnsliga garderoberna och färgerna, städat rummet och satt upp en supermysig sänghimmel. Det enda "tonårsaktiga" är väl den fula lampan i så fall.


    Inga leksaker syns till. Dockor, dockvagn, dockhus, leksakskök, trätågbana ,gosedjur, hoppboll osv. Vi?st alla barn gillar inte alla sorters leksaker, men det var verkligen NADA! Ett pysselbord bara.

    Förresten vad var det som var barnsligt med garderoberna?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-27 11:40:14 följande:
    Inga leksaker syns till. Dockor, dockvagn, dockhus, leksakskök, trätågbana ,gosedjur, hoppboll osv. Vi?st alla barn gillar inte alla sorters leksaker, men det var verkligen NADA! Ett pysselbord bara.

    Förresten vad var det som var barnsligt med garderoberna?
    Det fanns visst dockor och nallar, de låg i lådorna. Sedan måste man inte ha de saker som du nämner, jag hade t ex nästan inte nåt av dem när jag växte upp och jag var "barn" ändå.

    Har du funderat på vad den där flickan har för intressen, eller flickor allmänt? Många gillar att pyssla, måla osv.

    Garderober i grundfärgerna skriker barnrum.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-27 11:47:34 följande:
    Det fanns visst dockor och nallar, de låg i lådorna. Sedan måste man inte ha de saker som du nämner, jag hade t ex nästan inte nåt av dem när jag växte upp och jag var "barn" ändå.

    Har du funderat på vad den där flickan har för intressen, eller flickor allmänt? Många gillar att pyssla, måla osv.

    Garderober i grundfärgerna skriker barnrum.
    Ursäkta fel ordval, det var ju så klart inte bara grundfärger, men om jag uttrycker det färgglatt vs neutralare färger.
  • Anonym (Bimmi)

    Har inte sett filmen, men min åttaåring har heller inte leksaker på sitt rum. Hon hade en leksaker tidigare, men lekte aldrig med dem. Dockor, bilar, dockbarnvagn, järnvägsräls, gosedjur, lego mm - allt tog bara plats och samlade damm. I present önskar hon sig rullskridskor, glitterlim och besök på simhallen.

    Hon ritar, leker ute, tränar gymnastik, spelar Roblox, gör danser med lillasyster, är med oss vuxna, bakar mm. Och så har det alltid varit. Hennes pappa lekte inte heller med leksaker som barn.

  • Anonym (U)

    finns ett pysselbord
    sen fick de välja själva vad de ville ha i rummet. Hon sa hon gillade att pyssla så det var det hon fick. 

  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-27 11:47:34 följande:

    Det fanns visst dockor och nallar, de låg i lådorna. Sedan måste man inte ha de saker som du nämner, jag hade t ex nästan inte nåt av dem när jag växte upp och jag var "barn" ändå.

    Har du funderat på vad den där flickan har för intressen, eller flickor allmänt? Många gillar att pyssla, måla osv.

    Garderober i grundfärgerna skriker barnrum.


    Säger inte att det är fel att pyssla, det gillar mina flickor också. Men de leker också. "Grundfärger skriker barnrum" Ja men man är ju ett barn vid åtta. Hade varit annat om de hade haft något barnsligt mönster.

    Får väl erkänna att jag bytt ut My Little Pony gardinerna till enfärgade. Varför, ja inte var det för tjejernas skull. De älskar ju My Little Pony. Jag kände pressen och bytte ut dem på prov för "att tvätta dem".

    De har dock inte sagt något om att de saknar dem så därför har jag inte satt upp dem igen. Tänker att de räcker att de kollar My Little Pony på netflix och leker med dessa figurer och mjukdjur.

    Så lite medskyldig till fenomenet känner jag mig.
Svar på tråden Hetsar barn att bli stora snabbt?