• Anonym (Hönsm­amman)
    Tue 29 Sep 2020 16:57
    214 visningar
    14 svar
    -1
    14
    214

    Lära gå-hjälm?

    Jag har en klättrande åttamånders med noll konsekvenstänk. Han ställer sig gärna, försöker gå med stöd, med släpper sen taget när nåt intressant dyker upp och dråsar så klart i golvet. Vår första var en mycket försiktig typ, så jag är väldigt ovan vid så här rörliga barn.

    Jag funderade på en sån där hjälm. Har någon haft en sån? Funkar de? Barnet kommer få alzheimers innan 35 om han fortsätter så här...

  • Svar på tråden Lära gå-hjälm?
  • Tue 29 Sep 2020 17:12
    #1

    Min pojke fick det. Han började gå vid 10 månader. Men huvudet är för tungt och det krävs inte mycket för att de ska dråsa omkull. Stackars barnet var ständigt blåslagen i pannan och blev till slut rädd för att röra sig!
    Vi köpte en sådan hjälm, minns inte var.
    Han använde den tills balansen och kroppen växt ikapp, kanske ett par, tre månader.
    Klart värt det.

  • Anonym (Hönsm­amman) Trådstartaren
    Tue 29 Sep 2020 17:20
    #2
    LadyJane skrev 2020-09-29 17:12:58 följande:

    Min pojke fick det. Han började gå vid 10 månader. Men huvudet är för tungt och det krävs inte mycket för att de ska dråsa omkull. Stackars barnet var ständigt blåslagen i pannan och blev till slut rädd för att röra sig!
    Vi köpte en sådan hjälm, minns inte var.
    Han använde den tills balansen och kroppen växt ikapp, kanske ett par, tre månader.
    Klart värt det.


    Har tips på någon bra sådan?

    Här kör vi också blåmärken och röda märken i pannan mest hela tiden. Kan man klättra, ska man klättra, är tydligen mantrat hemma. Helst med en leksak i ena handen, samtidigt som man släpper taget med den andra...
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 29 Sep 2020 18:01
    #3

    Man behöver inte hjälm till barn. Man får se till att vara påpasslig som förälder istället.

  • Tue 29 Sep 2020 18:17
    #4

    Mina barn har inte haft vadderad hjälm någonsinn. Min 4a började resa sig klättra och ta första stegen vid 7mån och gick obehindrat vid 8 mån. Dom ramlar i början ja men lär sin snart parera så dom inte slår i huvudet. Så nej vadderad hjälm är enligt mig onödigt. Vi har bara hjälm på barnen när dom cyklar eller åker sparkcykel eller liknande. 

  • Anonym (2)
    Tue 29 Sep 2020 18:20
    #5

    Köpte en sån till äldsta barnet. Den var i princip för liten på en gång och snörena var så korta så den gick inte knyta så den ens satt fast. Passade honom istället. Andra barnet som är sjövild klarade sig också utan.

  • Little­Sunshi­ne84
    Tue 29 Sep 2020 18:32
    #6

    TS! Vill du köpa en hjälm så gör det. Spelar ingen roll om andra tycker det är bra eller inte. Har ni behovet så köp en! :)

  • Anonym (Hönsm­amman) Trådstartaren
    Tue 29 Sep 2020 18:55
    #7
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-29 18:01:50 följande:

    Man behöver inte hjälm till barn. Man får se till att vara påpasslig som förälder istället.


    Nämen, ska man? Det hade ju inte jag förstått. Tack för att du upplyser mig!
  • Anonym (Hönsm­amman) Trådstartaren
    Tue 29 Sep 2020 18:57
    #8
    viseversa skrev 2020-09-29 18:17:20 följande:

    Mina barn har inte haft vadderad hjälm någonsinn. Min 4a började resa sig klättra och ta första stegen vid 7mån och gick obehindrat vid 8 mån. Dom ramlar i början ja men lär sin snart parera så dom inte slår i huvudet. Så nej vadderad hjälm är enligt mig onödigt. Vi har bara hjälm på barnen när dom cyklar eller åker sparkcykel eller liknande. 


    Den här verkar inte riktigt fatta att han ska det. Han är tidig, men saknar tillräcklig kroppskännedom för det. Inte jättesmart än så länge
  • Anonym (Men)
    Tue 29 Sep 2020 19:25
    #9

    Grejen är ju att barns huvuden är gjorda för att trilla och slå sig. Det är på det sättet dom lär sig att parera och hålla balansen. Om det inte gör ont när dom slår i huvudet så tar det längre tid att lära sig. Att barn ramlar från sin egen höjd och slår i huvudet är inte farligt. Att ha hjälm för att barnet klättrar är inte att rekommendera, där ska man som förälder hålla koll.

    Min numera 4-åring slog ofta i huvudet, pannan framför allt, och han är en helt normal och smart pojke.

  • Anonym (Go for it)
    Tue 29 Sep 2020 19:30
    #10

    Ja varför inte? Det är ju inte som att ni lär dra på en hjälm och sedan låta barnet klara sig själv liksom. Go for it.

  • Anonym (Anony­m)
    Tue 29 Sep 2020 20:45
    #11
    Anonym (Hönsmamman) skrev 2020-09-29 18:55:32 följande:
    Nämen, ska man? Det hade ju inte jag förstått. Tack för att du upplyser mig!
    Varsågod :) Kul att du kan utveckla ditt föräldraskap! Nu slipper du köpa hjälm till ungen.
  • Tue 29 Sep 2020 21:15
    #12

    Förvånande att det finns flera som tror de vet exakt hur alla barn är. Det som lärs ut även i småskolan att alla är olika. Det kanske inte är så, alla barn är nog exakta kopior av varandra.
    Våra barn är nog inte våra barn utan de är nog kloner av någon annans barn!

  • Tue 29 Sep 2020 21:22
    #13
    Anonym (Men) skrev 2020-09-29 19:25:50 följande:
    Grejen är ju att barns huvuden är gjorda för att trilla och slå sig. Det är på det sättet dom lär sig att parera och hålla balansen. Om det inte gör ont när dom slår i huvudet så tar det längre tid att lära sig. Att barn ramlar från sin egen höjd och slår i huvudet är inte farligt. Att ha hjälm för att barnet klättrar är inte att rekommendera, där ska man som förälder hålla koll.
    Min numera 4-åring slog ofta i huvudet, pannan framför allt, och han är en helt normal och smart pojke.
    Det är inte så att barn fungerar som du.
    Du lär dig genom att göra fel, dra lärdom och sedan göra rätt.
    Det kan inte barn på samma sätt när det handlar om en hel massa saker utan de måste ha förutsättningar.
    För att kunna gå måste motoriken vara utvecklad bland annat. Det här har ingenting med intelligens, smarthet, att göra, utan det handlar om kroppens utveckling och det förstår du att man inte kan tänka sig till.
    Utan den kan de träna tills de kräks, de kommer inte att kunna gå förrän de är mogna för det.
    Och som du kanske vet så utvecklas inte barn från en mall utan de utvecklas olika. Vissa barn är motoriskt tidiga, andra är sena men är kanske tidigare på andra saker, exempelvis talet.

  • Wed 30 Sep 2020 18:27
    #14

    Vi köpte hjälm men använde den nästan aldrig. 

    Dels så accepterade barnet inte att ha den på sig och började gnälla eller försöka ta den av sig, dels så var det så konstig passform på den (men det är väl såklart olika från hjälm till hjälm).

    Hursomhelst så lärde sig ungen konsekvenstänkt efter några fall och började automatiskt bli mera försiktig.

Svar på tråden Lära gå-hjälm?