• Anonym (Undra­r)
    Wed 30 Sep 2020 19:39
    2737 visningar
    26 svar
    26
    2737

    Lamotrigin mot humörsvängningar?

    Kan lamotrigin hjälpa till vid humörsvängningar? Typ som vid tålamod, bättre humör osv? Även om man inte är bipolär??

    Har testat ssri för det men verkar inte tåla ssri... så läkaren pratade om lamotrigin. Men är så rädd för mediciner så vill höra andras erfarenheter.

    Önskar bara höra från er som själva ätit medicinen.

  • Svar på tråden Lamotrigin mot humörsvängningar?
  • Anonym (K)
    Wed 30 Sep 2020 20:12
    #1

    Jag tar medicinen mot epilepsi. Får inte utbrott som förr.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 30 Sep 2020 20:17
    #2
    Anonym (K) skrev 2020-09-30 20:12:43 följande:

    Jag tar medicinen mot epilepsi. Får inte utbrott som förr.


    Några biverkningar?

    Tar du några andra mediciner?

    Förutom utbrotten, upplever du nån skillnad i allmäntillstånd-humöret?
  • Anonym (B)
    Wed 30 Sep 2020 20:21
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-30 19:39:02 följande:

    Kan lamotrigin hjälpa till vid humörsvängningar? Typ som vid tålamod, bättre humör osv? Även om man inte är bipolär??

    Har testat ssri för det men verkar inte tåla ssri... så läkaren pratade om lamotrigin. Men är så rädd för mediciner så vill höra andras erfarenheter.

    Önskar bara höra från er som själva ätit medicinen.


    Jag har ätit den för bipolär diagnos. Gjorde underverk för mig. En vecka efter insättning kände jag skillnad i mående. Hade då testat massa SSRI. Men, minns att läkaren sa att lamotrigin kan funka bra även om man inte har bipolär diagnos. Typ emotionell peraonlighetsstörning eller liknande. Jag har aldrig haft biverkningar vid insättning av lamotrigin eller under tiden jag tagit den. Men utsättning var jobbigt för mig. Fick mkt utsättningssymptom. Men går inte att jämföra dock med ett visst SSRI preparat som var vidrigt rent ut sagt att sätta ut. Jag upplever lamotrigin som en snäll.medicin som gör stor skillnad i relativt låg dos.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 30 Sep 2020 20:29
    #4
    Anonym (B) skrev 2020-09-30 20:21:16 följande:

    Jag har ätit den för bipolär diagnos. Gjorde underverk för mig. En vecka efter insättning kände jag skillnad i mående. Hade då testat massa SSRI. Men, minns att läkaren sa att lamotrigin kan funka bra även om man inte har bipolär diagnos. Typ emotionell peraonlighetsstörning eller liknande. Jag har aldrig haft biverkningar vid insättning av lamotrigin eller under tiden jag tagit den. Men utsättning var jobbigt för mig. Fick mkt utsättningssymptom. Men går inte att jämföra dock med ett visst SSRI preparat som var vidrigt rent ut sagt att sätta ut. Jag upplever lamotrigin som en snäll.medicin som gör stor skillnad i relativt låg dos.


    Tusen tack för svar.

    Vill du utveckla på vilket sätt den gjorde skillnad i ditt mående, mer specifikt?

    Har testat flertalet ssri/snri och de får mig till viss del att må bättre men för så svåra biverkningar att det inte funkar att äta dom.
  • Anonym (B)
    Wed 30 Sep 2020 20:40
    #5
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-30 20:29:52 följande:

    Tusen tack för svar.

    Vill du utveckla på vilket sätt den gjorde skillnad i ditt mående, mer specifikt?

    Har testat flertalet ssri/snri och de får mig till viss del att må bättre men för så svåra biverkningar att det inte funkar att äta dom.


    Jag var deprimerad när jag började ta dem. Så ett täcke drogs av, mindre oro, mindre ångest. Snabbt! Och även om depressionen inte hade varit för evigt så har jag under väldigt många år haft ångest och oro och detta minskades stort. Och som sagt, slapp biverkningar. Och inte jättehög dos. Jag vet att all medicin funkar individuellt men jag är så tacksam den medicinen att känslan är att vilja rekommendera den till alla????
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 30 Sep 2020 20:43
    #6
    Anonym (B) skrev 2020-09-30 20:40:10 följande:

    Jag var deprimerad när jag började ta dem. Så ett täcke drogs av, mindre oro, mindre ångest. Snabbt! Och även om depressionen inte hade varit för evigt så har jag under väldigt många år haft ångest och oro och detta minskades stort. Och som sagt, slapp biverkningar. Och inte jättehög dos. Jag vet att all medicin funkar individuellt men jag är så tacksam den medicinen att känslan är att vilja rekommendera den till alla????


    Äter du någon annan medicin också?

    Vilken dos åt du?

    Är du man/kvinna? Ålder?

    Tacksam att du delar med dig :)
  • Anonym (B)
    Wed 30 Sep 2020 20:50
    #7
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-30 20:43:22 följande:

    Äter du någon annan medicin också?

    Vilken dos åt du?

    Är du man/kvinna? Ålder?

    Tacksam att du delar med dig :)


    Jag åt även 25 mg quetiapin till kvällen för sömn. Quetipine ska hjälpa mot oro också och verka stämningsstabiliserabde. Inga biverkningar.

    200 mg lamotrigine.

    Kvinna, 30+

    Nu har jag dock slutat med dessa sedan en tid tillbaka pga. planer att bli gravid.

    Vilka SSRI har su ätit som inte varit bra för dig? Hur gammal är du? Känner du dig nedstämd? Lider av oro/ångest?
  • Anonym (K)
    Wed 30 Sep 2020 20:56
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-30 20:17:08 följande:

    Några biverkningar?

    Tar du några andra mediciner?

    Förutom utbrotten, upplever du nån skillnad i allmäntillstånd-humöret?


    Inga biverkningar alls, men glömmer jag medicinen kan jag bli groggy. Det har inte med epilepsin att göra tror jag, är inte ett epilepsi-symptom och jag har inte haft ett anfall på över 20 år, så jag tror absolut det är på grund av att hjärnan saknar medicinen.

    Tar Equasym sedan ett halvår tillbaka.

    Nope, inga andra skillnader såvitt jag vet. Sover mindre än med förra medicinen, då orkade jag inte ens festa till kl. 02 om jag inte sovit middag. Så jag är väldigt glad för den här medicinen.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 30 Sep 2020 20:57
    #9
    Anonym (B) skrev 2020-09-30 20:50:37 följande:

    Jag åt även 25 mg quetiapin till kvällen för sömn. Quetipine ska hjälpa mot oro också och verka stämningsstabiliserabde. Inga biverkningar.

    200 mg lamotrigine.

    Kvinna, 30+

    Nu har jag dock slutat med dessa sedan en tid tillbaka pga. planer att bli gravid.

    Vilka SSRI har su ätit som inte varit bra för dig? Hur gammal är du? Känner du dig nedstämd? Lider av oro/ångest?


    Jag har testat ALLA ssri på marknaden.... överdriver inte!

    De funkar tills viss del mot depression men biter inte alls på min ångest. Utan får istället nästan mer ångest av dom ( och då talar jag inte om insättningsångesten ) Däremot funkar de kanon mot humöret och tålamod men att gå runt med ständig kraftig ångest och en känsla av att vara som i en bubbla håller inte i längden. Har provat dom under lång tid och det har inte vart övergående. Skitjobbigt att prova alla dessa med in/utsättningssymptom :(

    Mitt problem är främst ångest som jag inte kommit till bukt med som lett mig till nedstämdhet/depression och att det påverkar mitt humör.

    Jag är kvinna 35+

    Tar quetiapine ibland men får även biverkningar av det i form av rastlöshet och obefogad irritation.
  • Anonym (B)
    Wed 30 Sep 2020 21:08
    #10
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-30 20:57:28 följande:

    Jag har testat ALLA ssri på marknaden.... överdriver inte!

    De funkar tills viss del mot depression men biter inte alls på min ångest. Utan får istället nästan mer ångest av dom ( och då talar jag inte om insättningsångesten ) Däremot funkar de kanon mot humöret och tålamod men att gå runt med ständig kraftig ångest och en känsla av att vara som i en bubbla håller inte i längden. Har provat dom under lång tid och det har inte vart övergående. Skitjobbigt att prova alla dessa med in/utsättningssymptom :(

    Mitt problem är främst ångest som jag inte kommit till bukt med som lett mig till nedstämdhet/depression och att det påverkar mitt humör.

    Jag är kvinna 35+

    Tar quetiapine ibland men får även biverkningar av det i form av rastlöshet och obefogad irritation.


    Det är tufft! Har du haft/har samtalsstöd/psykologkontakt? Om du tror att du behöver medicin för att må bättre tycker jag du ska våga testa lamotrigine nu när läkaren har nämnt det. Och då hoppas att du inte får biverkningar så som jag inte fått. Jag har hade en läkare som talade så gott om den medicinen och antar att det grundar sig i patienters välmående av den. Gällande quetiapine kan ag uppleva myrkrypningar om jag skulle ta mer än 50 mg ungefär men inte på endast 25.
Svar på tråden Lamotrigin mot humörsvängningar?