• Anonym (TS)

    Sambons vill inte ha barn - vems ansvar att skydda sig

    Vi har två barn och sambon vill inte ha fler, men jag vill. Vems ansvar är att skydda sig? Jag har sagt till vid ägglossning och nu senast valde han avbrutet istället för kondom då. Två gånger. Då finns ju risken, varför gjorde han så om han inte vill skaffa fler?

  • Svar på tråden Sambons vill inte ha barn - vems ansvar att skydda sig
  • Anonym (O)

    Troligtvis för att han är dum i huvudet och förväntar sig att du ska göra abort ifall du blir gravid. Tycker det är upp till honom att skydda med kondom eller sterilisering.

  • Anonym (Tråkigt)

    Ja det låter ju tyvärr som att han inte bryr sig om riskerna utan lämnar över allt till dig. I värsta fall antar han att du är okej med abort eftersom du vet att han inte vill men ni båda tar risken.

  • Anonym (H)

    För att han inte tycker det är viktigt nog helt enkelt.

    För honom finns ju en massa möjligheter att fly undan ansvar om du blir gravid.

    1. Pressa dig till abort.

    2. Lämna dig och inte ha med barnet att göra.

    3. Stanna i relationen men använda "jag ville inte ha fler barn"-kortet för att tvinga på dig mer ansvar.

    Du behöver se honom för vad han är, slarvig med förtroendet er emellan och skydda dig för din egen och barnens skull, du vinner inget på att vara avig här. Skydda dig själv och uppmuntra honom att skydda sig.

    Ett annat sätt är att utåt deklarera att ni försöker bli gravida, du genom att aktivt välja bort skydd, han genom att slarva med att skydda sig själv. Det brukar ta skruv.

  • Anonym (TS)

    Han vet att jag inte skulle göra abort och han vet att jag vill ha ett till barn.

  • cosinus

    Chansen är ju ändå ganska god att det funkar med avbrutet om det är mannen som är motiverad och noga på att avbryta i tid. Han kanske inte aktivt vill skaffa barn men är ok med riskanalysen att blir det trots avbrutet så är det så.

    Vi har 4 barn som kommit till otroligt lätt och kört avbrutet sen yngsta barnet föddes för drygt 10 år sen utan att bekymra oss om ÄL och annat. Inga ofrivilliga graviditeter så det är ju inte så att alla som kör avbrutet blir gravida. Hade t o m en barnmorska som sa åt mig efter typ 5 år att "ja har ni klarat er så länge då har han bevisligen koll så då kan ni fortsätta"

    Det är nog lite väl optimistiskt att tro att han vill ha barn för att han väljer avbrutet. Han vill nog snarare verkligen undvika kondom om han kan. Vilket jag till fullo förstår. Jag tycker också det är extremt obekvämt, på nivån inte värt det. Men fråga honom rakt ut vad han förväntar sig om du skulle bli gravid och fundera sen på om du orkar gå och hoppas varje månad på att han ska misslyckas.

  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2020-10-01 14:20:35 följande:

    Han vet att jag inte skulle göra abort och han vet att jag vill ha ett till barn.


    Då är det hans ansvar att se till att det inte blir någon bebis. Det tycker jag iofs oavsett eftersom jag tycker att huvudansvaret ska ligga på den som inte vill ha barn att se till att det inte blir några barn.
  • Anonym (...)

    Jag tycker bara att det låter som att du rättfärdigar att du ska kunna bli gravid, trots att du vet att han inte vill ha fler barn. Sen är ju din man väldigt korkad...

  • Anonym (TS)

    Tack för svaren, man blir knäpp med sina egna tankar så input från andra är värdefullt.

    Vi har använt kondomer förut, i princip vid varje äl, så jag tänkte att hans val av avbrutet kanske var ett tecken på att han mjuknat lite men inte aktivt vågar försöka... men som ni säger, han kanske bara inte tänker på risken?

  • Iuopqw
    Anonym (...) skrev 2020-10-01 14:26:40 följande:

    Jag tycker bara att det låter som att du rättfärdigar att du ska kunna bli gravid, trots att du vet att han inte vill ha fler barn. Sen är ju din man väldigt korkad...


    Anonym (TS) skrev 2020-10-01 14:30:41 följande:

    Tack för svaren, man blir knäpp med sina egna tankar så input från andra är värdefullt.

    Vi har använt kondomer förut, i princip vid varje äl, så jag tänkte att hans val av avbrutet kanske var ett tecken på att han mjuknat lite men inte aktivt vågar försöka... men som ni säger, han kanske bara inte tänker på risken?


    Är det så (citat ett) TS? Om han inte sagt att han vill ha barn, vill han inte ha barn. Slarv och bekvämlighet ska inte vara grunden till en graviditet, tycker du det? Ha ett snack med din man och säg att som det är nu försöker ni få ett till barn (pga ej skydd) och om han inte aktivt vill vara med på det får han se till att skydda sig på riktigt.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-10-01 13:23:29 följande:

    Vi har två barn och sambon vill inte ha fler, men jag vill. Vems ansvar är att skydda sig? Jag har sagt till vid ägglossning och nu senast valde han avbrutet istället för kondom då. Två gånger. Då finns ju risken, varför gjorde han så om han inte vill skaffa fler?


    Fundera inte så mycket på ansvar, fundera mer på vad som händer om du blir gravid. Vad kommer han göra då? Kan du leva med det?
Svar på tråden Sambons vill inte ha barn - vems ansvar att skydda sig