• Anonym (M)

    Kommer aldirg nånstans i livet

    Jag har ångest och social ångest. Jag tror att inte någon vill ha med mig och göra. Ingen vill att jag ska jobba på deras arbetsplats. Är 33 år och har aldrig haft ett ordentligt arbeta. Jag kommer aldrig vidare i livet känns det som. Är utbildad barnskötare men jag vill nog inte jobba som de egentligen. Jag vill komma nånstans men vet inte hur. Jag sitter fast här. Vaknar för att sedan vänta tills det ska bli kväll igen så jag kan gå o lägga mig o sova igen. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Kommer aldirg nånstans i livet
  • Litenmenhård

    Jag kan förstå dig. Ibland känns det som att man bara sitter fast. Jag tycker att du borde ta reda på vad du är intresserad av och våga prova på olika saker. Det är inte lätt, men jag tror att man borde vara öppen för saker.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Rita)

    Läs till något annat, något som inte kräver att du är social. Det finns ju både komvux, yrkeshögskola och högskola att välja kurser och program. Bara du funderar ordentligt på att yrket kommer att passa dig om du tar csn-lån så att du inte slösar lån på något du egentligen inte vill/klarar.

    Välj också ett yrke som inte kräver heltid kanske? Och gärna något som är lätt att få jobb efteråt.

    Ångest och social ångest kan man träna sig i att hantera och ibland helt träna bort. Jag har känt som du men vågade chansa och jag har idag en utbildning och ett jobb där jag känner mig trygg och vågar visa framfötterna. Jag vågar till och med tala i stora grupper något som var omöjligt för 5-10 år sedan. Visst har jag lite social ångest kvar men mitt självförtroende och min självkänsla är bättre och jag kan hantera känslorna på ett annat sätt när de kommer.

    Ta ett steg i taget, även om det blir små, små steg. För varje steg kommer ta dig framåt och få dig att må bättre.

    Har du någon som kan stötta dig, familj, vänner?

Svar på tråden Kommer aldirg nånstans i livet