• Anonym (Myret­)
    Fri 2 Oct 2020 11:29
    156 visningar
    36 svar
    36
    156

    Vilken ras tror ni kan passa mig?

    Har läst på väldigt mycket om flera olika hundraser, men nu skulle jag vilja veta vilken hundras NI tror skulle passa mig?Planerar att skaffa hund inom en snar framtid. Ni kanske har flera förslag? :)

    ???????-

    Jag är en ung tjej som studerar på heltid. Jag bor i en studentlägenhet vid mitt universitet. Har träffat många hundar och varit hundvakt flera gånger åt nära och käras hundar. Hundar brukar älska mig.

    Jag tror inte på det där om att man inte ska skaffa vissa typer av hundar om man aldrig har ägt en hund förut. Om man sätter sig in i rasen och är beredd på att ge hunden det den behöver och verkligen är seriös och ansvarsfull så vet jag att i alla fall jag skulle klara av det.

    Hur är jag då och hur ser mitt liv ut?

    Jag är ansvarstagande, seriös och ordentlig. Jag vill ha en hund som kan vara aktiv med mig. En hund som kan följa med på typ allt. Vill inte bara gå på långpromenader, utan är även sugen på att hålla på med bruksgrenar som spår, sök och rapport. Kan tänka mig att hitta på allt möjligt med min hund. Det vore även roligt om det är en ras som gillar att bada. Lydnadsträning är också något jag vill lägga ner mycket tid på, då det verkar roligt.

    Vill ha en hund som både vill ha fysisk aktivering och mentalträning. Jag vill inte ha en liten hund, utan helst en stor hund, eller eventuellt medelstor. Pälsen spelar ingen större roll. Helst inte en ras som skäller mycket.

    Självklart ska det ju vara en fin ras också.

    Välkommen med era förslag!

  • Svar på tråden Vilken ras tror ni kan passa mig?
  • Anonym (Myret­) Trådstartaren
    Fri 2 Oct 2020 11:29
    #1

    Oj, det blev massa frågetecken i inlägget när det egentligen skulle vara något helt annat.

  • Anonym (Myret­) Trådstartaren
    Fri 2 Oct 2020 11:31
    #2

    Vill ha en hund som är kärleksfull och vill vara nära. :)

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 2 Oct 2020 12:00
    #3

    Kul att du vill ha hund! :) Men en som är så krävande har du nog inte tid med om du studerar på heltid, det ska vara att du skaffar en valp under sista året isf så du kan vara hemma med den under första levnadsåret för det är jätteviktigt.

    En medelstor hund skulle kanske vara bra för dig, dalmatiner eller golden retriever är fina hundar :)

  • Anonym (Vatte­n)
    Fri 2 Oct 2020 12:03
    #4

    En vattenhund om du vill ha en badglad hund.

  • Anonym (Linda­)
    Fri 2 Oct 2020 12:23
    #5

    Du vill ha en medelstor-stor hund som gillar att bada, och som kan funka i brukssammanhang, detta verkar dock inte vara prio 1. Du vill ha en smart hund, men kanske inte en typisk lydnadshund. En allroundhund helt enkelt.

    Jag har några tips.

    Labrador

    Tollare

    Storpudel

    Men kika också lite på de olika stötande spanielraserna om någon av dem kan vara något, kanske inga givna lydnadschamipons men ofta väldigt allround och lätta att intressera för olika aktiviteter, för oss som hellre hobbytränar än tävlar. Idag är det många uppfödare som har linjer mer avlade åt aktivt sällskap snarare än ren jakt. Kanske kan Engelsk eller Welsh springer spaniel eller en Koiker vara det du söker?

  • Anonym (Myret­) Trådstartaren
    Fri 2 Oct 2020 12:24
    #6
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-02 12:00:53 följande:

    Kul att du vill ha hund! :) Men en som är så krävande har du nog inte tid med om du studerar på heltid, det ska vara att du skaffar en valp under sista året isf så du kan vara hemma med den under första levnadsåret för det är jätteviktigt.

    En medelstor hund skulle kanske vara bra för dig, dalmatiner eller golden retriever är fina hundar :)


    Jag har visst tid med det. Annars hade jag inte skrivit att det är det jag vill göra med hunden. :)
  • Anonym (Myret­) Trådstartaren
    Fri 2 Oct 2020 12:26
    #7
    Anonym (Linda) skrev 2020-10-02 12:23:34 följande:

    Du vill ha en medelstor-stor hund som gillar att bada, och som kan funka i brukssammanhang, detta verkar dock inte vara prio 1. Du vill ha en smart hund, men kanske inte en typisk lydnadshund. En allroundhund helt enkelt.

    Jag har några tips.

    Labrador

    Tollare

    Storpudel

    Men kika också lite på de olika stötande spanielraserna om någon av dem kan vara något, kanske inga givna lydnadschamipons men ofta väldigt allround och lätta att intressera för olika aktiviteter, för oss som hellre hobbytränar än tävlar. Idag är det många uppfödare som har linjer mer avlade åt aktivt sällskap snarare än ren jakt. Kanske kan Engelsk eller Welsh springer spaniel eller en Koiker vara det du söker?


    Bada är inte prio ett. Prio ett är tvärtom, ska funka i brukssammanhang.

    Ska kika och läsa mer om de olika raserna du gav som förslag, men storpudel vet jag redan nu att det är nog inget för mig.

    Tack!
  • Fri 2 Oct 2020 12:26
    #8

    En dammråtta.

  • Anonym (Hedvi­g)
    Fri 2 Oct 2020 12:50
    #9

    Det som du måste tänka på också är hur ditt liv kommer se ut om några år när du inte studerar längre. Kommer du ha tid att ha hund då? Och kommer du gå ut på långa VFU perioder (praktik) nu under utbildningen, har du någon som i så fall kan ta ut hunden på dagen på promenad? Funderar du på att ta en termin utomlands? Vill du arbeta utomlands när du är klar?
    Och nuläget då, hur stor lägenhet har du? Hur mycket utrymme kräver den stora hundrasen som du vill ha?
    Vad händer om du skaffar en pojk- eller flickvän?

    (Finns det någon här på FL som kan detta, kan man ha ex en stor pitbull i en liten en-rums studentlägenhet? Kanske fungerar utmärkt om den bara är ute jättemycket? Spelar det någon roll hur stor bostad man har i förhållande till vilken hundras man väljer? Skulle vara väldigt intressant att veta).

    När man skaffar husdjur är det jätteviktigt att man tänker långsiktigt.

  • Anonym (Linda­)
    Fri 2 Oct 2020 13:10
    #10
    Anonym (Myret) skrev 2020-10-02 12:26:07 följande:

    Bada är inte prio ett. Prio ett är tvärtom, ska funka i brukssammanhang.

    Ska kika och läsa mer om de olika raserna du gav som förslag, men storpudel vet jag redan nu att det är nog inget för mig.

    Tack!


    Just för spår/sök/apport är ju Labben och de Spaniels jag räknade upp utmärkta, kan man tänka sig en ras med lite mer jakt i sig så är Field Spanien en superhund. Är kanske mer renodlade spårhundar av intresse? Jag själv har en jaktsetter och 2 beaglar, och har ganska precis förlorat min Labbe. När det ska sökas/spåras har beglarna klart bättre förutsättningar naturligt, men låt oss säga som så att jag inte hade tagit med dem på en lydnadstävling ;)
Svar på tråden Vilken ras tror ni kan passa mig?