• Anonym (Ledsen)

    Hur gör vi? Allergi :(

    Vi bor på en gård där vi har hästar, höns och kaniner samt både hund och katt. Nu har ett av barnen visat sig inte tåla pälsdjur och vi är förkrossade.

    Finns det någon annan som varit i samma sits? Vad tusan gör man?

  • Svar på tråden Hur gör vi? Allergi :(
  • Jemp

    Mardröm :( med bra rutiner borde ni ju kunna ha utedjuren kvar, men hund och katt är ju svårare tyvärr.

  • Pope Joan II

    Det finns väl redan vaccin mot pälsdjursallergi? Och bättre (som man inte behöver ta lika ofta) är vad jag förstår på väg och kommer att finnas inom en nära framtid. Tills dess funkar kanske någon medicinering? Hur gammalt är barnet?

  • Anonym (Zxcv)

    Vilka pälsdjur är barnet allergiskt mot? Jag tål inte hund och katt men har inga problem med häst och kanin.

    Bara ?pälsdjur? låter som slarvigt tagna prover eller en slarvig läkare.

  • Anonym (Ledsen)

    Häst, hund och katt, kanin kollade de inte, men hen verkar reagera på det också.

  • Anonym (Y)

    Jag har alltid varit pälsdjursallergiker, men är uppväxt med både hund, katt och diverse gnagare. Katten lever än idag och jag känner inget av honom, inte heller av de andra djuren.

    Poängen är att även om man är allergisk så kan man vänja sig vid en specifik individ.

  • Anonym (Anonym)

    Det beror på hur allergisk barnet är men det bästa blir antagligen att leva ett liv utan djur.

  • Anonym (allergisk)

    Många år av att kontinuerligt utsättas för allergener kan ge värre problem som tex kronisk astma. 

  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-02 18:38:59 följande:

    Häst, hund och katt, kanin kollade de inte, men hen verkar reagera på det också.


    Ok, tufft läge. Vill bara berätta att jag växte upp med en allergisk far med astma, men han tålde vår hund. Jag red och hade mina hästsaker i ett särskilt skåp, det gick bra men han kunde inte gå in i stallet.

    Man kan alltså bygga upp tolerans men att ständigt utsättas för allergener medför också risker. Pappas astma låg i alla fall relativt konstant, den blev inte värre med åren.

    Jag blev allergisk vid 32, troligen av att en granne hade ställt björkris /påskris ute i trapphuset ovanför min lägenhet. Har dock klarat mig hittills från astma. Är allergisk mot björk, gråbo, hund och katt.

    Hoppas ni får bra hjälp vidare. Utedjuren kan ju som någon skrev gå bra, men då gäller det att ha disciplin på byte av kläder, kanske med sluss någonstans ute. Så att inga grejer finns i huset.
  • cosinus

    Jag antar att barnet uppvisar symtom eftersom ni fått reda på att denne är allergisk.

    Jag skulle säga så här. Djur ut ur huset är prio 1 och sanering av bostaden.

    Hunden blir svår han kvar, katterna beror ju på hur vana de är att vara inne. Kanske ev kan vara stallkatter beroende på hur det ser ut där och hur mycket sällskap de får där och såna saker.

    Övriga djur kan gå att ha kvar men med egen ingång/klädbyte/dusch för de som arbetar/leker med djuren.

    Det luriga är att det är svårt veta vad normalläget är om man varit utsatt för en allergi en längre tid så allra bäst hade varit att sanera huset och sen åka iväg en vecka med barnet till något garanterat djurfritt ställe och sen se om det funkar med utedjuren när man kommer hem igen. Blir barnet sämre hemma igen så är det antingen saneringen som inte varit fullständig eller djuren som är kvar.

    Sen måste man praktiskt tänka på syskonen hur stora de är och vilket ansvar de kan ha. Kommer de komma ihåg att inte klappa ett djur i förbifarten utan att tvätta händer/byta kläder.

  • Anonym (Elna)

    Vad säger läkaren?

    Viktigt att få ut alla djuren ur huset och städa bort alla spår. Dessutom viktigt att barnet inte känner skuld.

    Vet vuxna allergiska personer som haft katt eller hund, de har med tiden fått sämre lungkapacitet. Blev också ständigt förkylda.

  • Glinda från Oz

    Köp luftrenare och ha i varje rum, städa ofta och borsta gärna katterna och hundarna. I värsta fall finns det schampo till djuren som tar bort mycket av deras allergener.

Svar på tråden Hur gör vi? Allergi :(