• Anonym (Ledse­n)
    Sat 3 Oct 2020 07:50
    505 visningar
    24 svar
    24
    505

    Varför går jag upp i vikt!?

    Har kämpat med viktnedgång sen i slutet av förra året, fram till sommaren gick det sakta men säkert nedåt, men senaste tre månaderna har det plötsligt vänt och jag har gått upp flera kg sen dess utan att jag ändrat något. Är inga större fel på min kost, äter väldigt lite socker, ingen läsk, juice eller dyl och jag rör mig som vanligt.

    Att viktnedgången stannar av så småning om kan jag förstå, men varför går jag upp!? Nu väger jag mer än jag gjorde innan jag började!

  • Svar på tråden Varför går jag upp i vikt!?
  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Sat 3 Oct 2020 07:53
    #1
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 08:01
    #2
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-10-03 07:53:24 följande:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/overlakaren-darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt


    Jag är inte fet och det där var under längre tid, inte att det från en månad till en annan plötsligt gör en helvändning.
  • Anonym (Jojo)
    Sat 3 Oct 2020 08:18
    #3
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-03 08:01:20 följande:

    Jag är inte fet och det där var under längre tid, inte att det från en månad till en annan plötsligt gör en helvändning.


    Jo, men du har ändå något som kallas ?trivselvikt?. Din kropp har ställt in sig på den vikt som du hade innan viktnedgången. Nu kämpar din kropp för att komma tillbaka. Det spelar ingen roll om du har fetma eller inte, utan det är en gammal överlevnadsreflex för att man inte skulle svälta ihjäl.

    Det är därför man pratar om jojobantning. Man går ner i vikt, kroppen slår bakut och man går upp igen, så kämpar man för att gå ner osv...
  • Sat 3 Oct 2020 08:22
    #4

    Du har slutat med något och börjat med något.

  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Sat 3 Oct 2020 08:24
    #5
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-03 08:01:20 följande:
    Jag är inte fet och det där var under längre tid, inte att det från en månad till en annan plötsligt gör en helvändning.
    Det handlar om varför man snabbt går upp i vikt igen, det är ju exakt som för dig. Såg du ens inslaget?
  • Sat 3 Oct 2020 08:36
    #6

    Du äter mer än du springer

  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Sat 3 Oct 2020 08:39
    #7
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-10-03 08:24:15 följande:
    Det handlar om varför man snabbt går upp i vikt igen, det är ju exakt som för dig. Såg du ens inslaget?
    Och haka inte upp dig på att han sa "nåt år", de som går upp i vikt pga det han pratar om kan gå upp mycket snabbare. När man blir äldre går man upp i vikt pga hormoner oavsett.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 09:06
    #8

    Men så plötsligt och för några kg skull? Jag hade tagit mig från 67 till 63 på den tiden, så borde ju inte vara en sån chock för kroppen.

    Jag är 30 och har haft de här extrakilona sen sista barnet som är fem. Jag är precis över gränsen att öht räknas som överviktig.

  • Anonym (Jojo)
    Sat 3 Oct 2020 11:03
    #9
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-03 09:06:40 följande:

    Men så plötsligt och för några kg skull? Jag hade tagit mig från 67 till 63 på den tiden, så borde ju inte vara en sån chock för kroppen.

    Jag är 30 och har haft de här extrakilona sen sista barnet som är fem. Jag är precis över gränsen att öht räknas som överviktig.


    Jag förstår att det är jobbigt och att du är ledsen, men det är så kroppen fungerar. Det spelar ingen roll om du är överviktig eller inte.

    Testa att räkna kalorier och se om du äter lagom.Tänk på att 1-2 kilos viktuppgång är helt okej och egentligen bara bra för kroppen . Det kan behövas för att du ska kunna fortsätta gå ner i vikt igen.
  • Anonym (A)
    Sat 3 Oct 2020 11:27
    #10

    Lyssna inte på övriga i tråden, samma skitsnack som alltid. Människor som tror att alla går ner i vikt så länge man rör på sig mer och äter mindre. Det fungerar tyvärr inte så för alla. Det kan finnas medicinska orsaker.

    Be din läkare kolla sköldkörteln, genom att ha gått ner i vikt kan du ha rubbat din ämnesomsättning. Eller så kan du allmänt ha problem med sköldkörteln. Det är ett enkelt blodprov.

  • Anonym (Jojo)
    Sat 3 Oct 2020 11:38
    #11
    Anonym (A) skrev 2020-10-03 11:27:05 följande:

    Lyssna inte på övriga i tråden, samma skitsnack som alltid. Människor som tror att alla går ner i vikt så länge man rör på sig mer och äter mindre. Det fungerar tyvärr inte så för alla. Det kan finnas medicinska orsaker.

    Be din läkare kolla sköldkörteln, genom att ha gått ner i vikt kan du ha rubbat din ämnesomsättning. Eller så kan du allmänt ha problem med sköldkörteln. Det är ett enkelt blodprov.


    Haha! Läs övriga kommentarer innan du förutsätter vad ?alla? har svarat. Visst finns det ett par sådana kommentarer, men de dominerar inte direkt flödet...
  • Sat 3 Oct 2020 13:07
    #12
    Anonym (A) skrev 2020-10-03 11:27:05 följande:

    Lyssna inte på övriga i tråden, samma skitsnack som alltid. Människor som tror att alla går ner i vikt så länge man rör på sig mer och äter mindre. Det fungerar tyvärr inte så för alla. Det kan finnas medicinska orsaker.

    Be din läkare kolla sköldkörteln, genom att ha gått ner i vikt kan du ha rubbat din ämnesomsättning. Eller så kan du allmänt ha problem med sköldkörteln. Det är ett enkelt blodprov.


    Om man äter mindre kalorier än man förbrukar går man ner i vikt.
  • Anonym (A)
    Sat 3 Oct 2020 13:12
    #13
    Steven01 skrev 2020-10-03 13:07:09 följande:
    Om man äter mindre kalorier än man förbrukar går man ner i vikt.
    Ta och läs lite vetenskaplig fakta. Nej, för alla så fungerar det inte så.
  • Anonym (fit)
    Sat 3 Oct 2020 13:31
    #14
    Anonym (A) skrev 2020-10-03 13:12:37 följande:

    Ta och läs lite vetenskaplig fakta. Nej, för alla så fungerar det inte så.


    Nej det finns undantag för allt men för 99,9% fungerar det så, därav det vanligaste tipset.

    Vad som förvirrar många är att man går efter tabeller när man räknar på förbränningen, olika människor förbränner olika.

    Kan ju ta mej själv som ett exempel. Man 35+, fysiskt jobb, fysiskt fritid, tränar kampsporter och styrketränar. Går man efter kalkylatorer förbränner jag ca 4000/dag, jag äter periodvis 3000/3500 för att behålla min fettprocent runt 10-12%. Fullt frisk i alla prover.
  • Anonym (Googl­e is your friend­)
    Sat 3 Oct 2020 13:31
    #15
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-03 09:06:40 följande:

    Men så plötsligt och för några kg skull? Jag hade tagit mig från 67 till 63 på den tiden, så borde ju inte vara en sån chock för kroppen.

    Jag är 30 och har haft de här extrakilona sen sista barnet som är fem. Jag är precis över gränsen att öht räknas som överviktig.


    Hur många kg har du gått upp då? Och på hur lång tid? Om du bara hade gått ner 4 kg till att börja med och nu är uppe på ungefär samma igen så är det inte riktigt någon chockhöjning utan nåt man kan råka ut för "just because" ungefär. Man kanske börjar tulla lite på sina goda vanor och så.
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 13:39
    #16
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-10-03 13:31:26 följande:

    Hur många kg har du gått upp då? Och på hur lång tid? Om du bara hade gått ner 4 kg till att börja med och nu är uppe på ungefär samma igen så är det inte riktigt någon chockhöjning utan nåt man kan råka ut för "just because" ungefär. Man kanske börjar tulla lite på sina goda vanor och så.


    Jag har inte fått sämre vanor, snarare tvärtom. Jag har ca 15 kg jag vill bli av med, så det är ju nästan en tredjedel tillbaka igen.

    För mig är det väldigt mycket, jag är kort och har som sagt ingen extrem övervikt till att börja med. Har ätstörningar i bagaget, så det är jätteviktigt att jag inte börjar stressa över tempot, då kan det sluta med att jag inte äter alls. De kilona var jättemycket för mig och känns jättetungt när de plötsligt var tillbaka igen. Jag vet inte exakt när det vände, försöker hålla mig ifrån vågen så mycket som möjligt, men runt två månader sen skulle jag gissa på, innan dess visade vågen neråt varje gång.
  • Sat 3 Oct 2020 14:35
    #17

    Köp en ny våg, kanske din gamla har slutat fungera som den ska.

  • Sat 3 Oct 2020 15:15
    #18
    Anonym (A) skrev 2020-10-03 13:12:37 följande:
    Ta och läs lite vetenskaplig fakta. Nej, för alla så fungerar det inte så.
    Detta är ju revolutionerande nyheter! Du kan alltså skapa energi ur tomma intet?
    Har du kommit på ett sätt att komma runt termodynamikens första huvudsats borde du få nobelpriset! 
  • Anonym (Hm)
    Sat 3 Oct 2020 15:19
    #19
    Tow2Mater skrev 2020-10-03 14:35:45 följande:
    Köp en ny våg, kanske din gamla har slutat fungera som den ska.
    Något att testa.
  • Anonym (Jojo)
    Sat 3 Oct 2020 16:42
    #20
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-03 13:39:09 följande:

    Jag har inte fått sämre vanor, snarare tvärtom. Jag har ca 15 kg jag vill bli av med, så det är ju nästan en tredjedel tillbaka igen.

    För mig är det väldigt mycket, jag är kort och har som sagt ingen extrem övervikt till att börja med. Har ätstörningar i bagaget, så det är jätteviktigt att jag inte börjar stressa över tempot, då kan det sluta med att jag inte äter alls. De kilona var jättemycket för mig och känns jättetungt när de plötsligt var tillbaka igen. Jag vet inte exakt när det vände, försöker hålla mig ifrån vågen så mycket som möjligt, men runt två månader sen skulle jag gissa på, innan dess visade vågen neråt varje gång.


    Tyvärr kan nog dina fd ätstörningar spöka här. Personer med ätstörningar i bagaget har generellt svårare att gå ner i vikt.
Svar på tråden Varför går jag upp i vikt!?