• Anonym (Undrar)

    Nyss fött barn, ont i underlivet, fundering

    Hej,

    Jag födde i tisdags. På bb låg jag i knappt två dagar.

    Jag förstår såklart att det är fullt normalt med ont i underlivet men undrar om någon mer upplevt det här:

    Jag kan inte ligga ner, för då blir av någon anledning belastningen i bäckenbotten för stor. Det går inte att hitta någon bekväm ställning, har provat allt; raka och böjda ben, sida, rygg, kudde mellan benen etc.

    Sitta går betydligt bättre, det smärtar fortfarande men inte så intensivt som när jag provade att ligga ner.

    Är det här normalt? Tycker inte jag hört om någon annan som absolut inte kan ligga ner :(

    Fick ytliga bristningar som inte bekommer mig men är orolig att ha fått någon stor inre muskelskada som inte syntes för personalen vid förlossningen.

    Det är sveda och tyngdkänsla och blir bättre när jag lyckats gå på toaletten.

  • Svar på tråden Nyss fött barn, ont i underlivet, fundering
  • Mimosa86

    Kontakta Mvc direkt på måndag och förklara läget. Ja visst har man ont, men om man inte kan ligga ner.. låter som något är fel

  • Anonym (Undrar)
    Mimosa86 skrev 2020-10-03 08:42:26 följande:

    Kontakta Mvc direkt på måndag och förklara läget. Ja visst har man ont, men om man inte kan ligga ner.. låter som något är fel


    Tack så mycket. Jag har nu pratat med två barnmorskor på BB och Gynakuten, och fått råd.
  • Anonym (H)

    Nej det låter inte riktigt normalt. Vad har du fått för råd? Med så kort tid efter förlossning borde eventuellt missade skador kunna lagas direkt? Annars lär du troligtvis få vänta åtminstone ett år.

    Nu behöver naturligtvis inte skador ha missats.

    Har du googlat levatorskada? Kan detta kanske stämma in i din smärtbild?

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (H) skrev 2020-10-03 09:43:22 följande:

    Nej det låter inte riktigt normalt. Vad har du fått för råd? Med så kort tid efter förlossning borde eventuellt missade skador kunna lagas direkt? Annars lär du troligtvis få vänta åtminstone ett år.

    Nu behöver naturligtvis inte skador ha missats.

    Har du googlat levatorskada? Kan detta kanske stämma in i din smärtbild?


    Tack för tips. Svårt att avgöra om smärtlindring skulle kunna stämma eftersom jag ännu är så svullen och har stygn kvar.
  • Anonym (H)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-10-03 10:49:11 följande:

    Tack för tips. Svårt att avgöra om smärtlindring skulle kunna stämma eftersom jag ännu är så svullen och har stygn kvar.


    Grejen är att jag tycker att ditt tillstånd verkar över det normala utifrån den skada du fått. Du verkar ha värre smärta än vad personer med allvarligare skador har. Därför blir jag orolig om vårdens råd är att du bara ska avvakta? Har du fått kontollerat att det inte är infekterat?
  • Snowflingan

    Ett tips för när du ska sitta, rulla ihop ett stort badlakan och lägg den som en ring. Sitt på den så underlivet får mellanrum och att du inte sitter direkt på underlaget. Sedan kan jag tipsa om multimams kompresser för underlivet, samt hälla lite vatten på bindor och in i frysen och med dem. De lindrar skönt sedan. Hade rejält ont efter min fl och mycket tyngdkänsla. Knipövningar kan hjälpa blodcirkulationen och därmed hjälpa läkningen. Ta Alvedon och ipren var 6e timme.

    Tog lång tid innan jag kunde gå normalt. stressa inte kroppen men försök vara uppe och röra dig lite nu och då, kanske bara gå in till köket och tillbaka. Du behöver inte gå utanför hemmet innan det känns okej.

    Sedan ett bra tips för om du har stygn som sticks, smörj lite babyolja på dem, blir så mycket bättre.

    Lycka till, hoppas du mår bättre snart! <3

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-10-03 10:49:11 följande:

    Tack för tips. Svårt att avgöra om smärtlindring skulle kunna stämma eftersom jag ännu är så svullen och har stygn kvar.


    Istället för smärtlindring skulle det stå SMÄRTBILDEN, alltså för levatorskada.

    Jag beskrev mina symptom och bm på gynakuten trodde inte i första hand på muskelskada utan att det var stygnen och svullnaden. Så jag ska höra av mig igen om några dagar om det inte blir bättre.
  • Anonym (Undrar)
    Snowflingan skrev 2020-10-03 11:07:40 följande:

    Ett tips för när du ska sitta, rulla ihop ett stort badlakan och lägg den som en ring. Sitt på den så underlivet får mellanrum och att du inte sitter direkt på underlaget. Sedan kan jag tipsa om multimams kompresser för underlivet, samt hälla lite vatten på bindor och in i frysen och med dem. De lindrar skönt sedan. Hade rejält ont efter min fl och mycket tyngdkänsla. Knipövningar kan hjälpa blodcirkulationen och därmed hjälpa läkningen. Ta Alvedon och ipren var 6e timme.

    Tog lång tid innan jag kunde gå normalt. stressa inte kroppen men försök vara uppe och röra dig lite nu och då, kanske bara gå in till köket och tillbaka. Du behöver inte gå utanför hemmet innan det känns okej.

    Sedan ett bra tips för om du har stygn som sticks, smörj lite babyolja på dem, blir så mycket bättre.

    Lycka till, hoppas du mår bättre snart! <3


    Hej, tack för tips. Dock gör det inte (mer) ont att sitta direkt på underlaget och det är inte känsligt för beröring - har testat det där med ett lätt tryck för att kunna kissa och bajsa och det fungerar någorlunda och gör inte ont.

    Provat isbinda, det blir inte värre men tror inte direkt det blir bättre heller...

    Vara uppe funkar ibland bättre och ibland sämre. Generellt är att det går bättre efter några steg, och bättre efter att ha varit på toa.

    Det kanske kan vara levatorskada ändå men i skedet jag är nu kan jag inte säga att symptomen stämmer. Är t ex för svullen för att öht kunna uppleva muspruttar eller en vidgad känsla i underlivet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-10-03 12:13:47 följande:

    Hej, tack för tips. Dock gör det inte (mer) ont att sitta direkt på underlaget och det är inte känsligt för beröring - har testat det där med ett lätt tryck för att kunna kissa och bajsa och det fungerar någorlunda och gör inte ont.

    Provat isbinda, det blir inte värre men tror inte direkt det blir bättre heller...

    Vara uppe funkar ibland bättre och ibland sämre. Generellt är att det går bättre efter några steg, och bättre efter att ha varit på toa.

    Det kanske kan vara levatorskada ändå men i skedet jag är nu kan jag inte säga att symptomen stämmer. Är t ex för svullen för att öht kunna uppleva muspruttar eller en vidgad känsla i underlivet.


    De symptomen du beskriver med muspruttar är sådant man ofta märker av senare. Att jag nämnde Levator handlar mest om den oerhörda smärta du beskriver.

    Om de missat muskelskada så tror jag tyvärr ändå att de skulle vänta med åtgärder. Däremot blir jag faktiskt orolig att du ska ha Fått en inflammation. Håll koll på din temp ich låt inte vården vifta bort det som mjölkstockning om du skulle få feber
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (H) skrev 2020-10-03 12:28:11 följande:

    De symptomen du beskriver med muspruttar är sådant man ofta märker av senare. Att jag nämnde Levator handlar mest om den oerhörda smärta du beskriver.

    Om de missat muskelskada så tror jag tyvärr ändå att de skulle vänta med åtgärder. Däremot blir jag faktiskt orolig att du ska ha Fått en inflammation. Håll koll på din temp ich låt inte vården vifta bort det som mjölkstockning om du skulle få feber


    Tack för råd och omtanke. De jag pratade med idag frågade just om feber.
  • Anonym (H)

    Sveda och tyngdkänsla som bli bätre efter toaletten? Har su svårt att gå på toaletten? om så är fallet kanske någon form av mukgörande kan vara lämpligt, inte bra med förstoppning.
    Kan vara avföring som trycker mot slidan som gör att du upplever tyngdkänlsa?

    Hoppas allt går bra för dig!


    Anonym (Undrar) skrev 2020-10-03 12:48:55 följande:
    Tack för råd och omtanke. De jag pratade med idag frågade just om feber
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (H) skrev 2020-10-03 13:03:27 följande:

    Sveda och tyngdkänsla som bli bätre efter toaletten? Har su svårt att gå på toaletten? om så är fallet kanske någon form av mukgörande kan vara lämpligt, inte bra med förstoppning.

    Kan vara avföring som trycker mot slidan som gör att du upplever tyngdkänlsa?

    Hoppas allt går bra för dig!


    Ja, så är det. Har jag fått till ett lyckat toabesök är det som dag och natt före och efter.
Svar på tråden Nyss fött barn, ont i underlivet, fundering