• Anonym (bytbi­l)
    Sat 3 Oct 2020 08:20
    1159 visningar
    10 svar
    10
    1159

    Ni med Toyota Avensis, är den billig i drift?

    Jag är eg nöjd med min bil men den är ganska dyr att äga, har en SUV diesel och bl.a. skatten är nästan 4000 kr om året och sen blir det ju lite bensin när man gasar på med alla hästkrafter även om den kanske inte drar så mycket i vanlig blandad körning. Jag är dock beredd att byta till klenare motor för att spara pengar. 

    Har ett tag funderat på Toyota Avensis och det verkar vara en bra bil. Ni som har en årsmodell 2012-2016 ca, upplever ni den som billig i drift med bränsle skatt osv?

  • Svar på tråden Ni med Toyota Avensis, är den billig i drift?
  • Anonym (bytbi­l) Trådstartaren
    Sat 3 Oct 2020 14:11
    #2
    Mackan1978 skrev 2020-10-03 13:21:41 följande:

    En Avensis är en onödigt dyr bil i inköp.

    Jag rekommenderar någon mera prisvärd bil. Du betalar mycket för ett tråkigt bilmärke.


    Jag vet att den inte är så rolig men har förstått att det är ett ganska problemfritt bilägande och det är det jag är intresserad av+ekonomin i det hela. Jag kommer byta in min bil så jag behöver nog inte lägga så mycket emellan om jag kör på årsmodell 2016.

    Vilka prisvärda bilar rekommenderar du?
  • Anonym (bytbi­l) Trådstartaren
    Sun 4 Oct 2020 08:10
    #6
    Fredde1981 skrev 2020-10-03 15:15:50 följande:

    Finns ju massor av andra bilar att köpa som är i princip problemfria.

    Vi har en XC70-15 som aldrig gått sönder (10k mil nu), har också en Skoda Superb -17 (13k) som bara haft två fel, bakluckelås samt en dämpare då den var några månader (båda under garanti).

    Haft en Toyota Avensis -12, inte ett fel på den bilen (12k mil), hade en Skoda Fabia -13 utan ett fel (8k mil).

    Vad jag vill säga är att de flesta moderna bilar är driftsäkra med få fel, kör man som ett arsle så går bilen sönder och ibland har man otur fast man inte kör som ett arsle.

    Om du nu gillar Avensis så köp en sån, om du hittar någon annan som du gillar mer - köp den :)

    Du skrev inte hur många mil du kör, men generellt ligger brytpunkten för när en diesel blir billigare vid ca 2000mil, kan ju säkert ändras med nya skatterna 2021.

    Men om du ofta kör med mycket last minskar antalet mil innan du sparar på dieseln.

    Fabian jag hade var en bensin 1.2tsi, drog ca 0,55 då jag körde den ensam. Fullt lastad med familj och allt drog den 0,8, med släp 1,5.

    XC70 och Superb är diesel och drar 0,55 med mig, 0,6 fullt lastad och 0,9 med släp - välj bil och bränsle efter hur du kommer använda bilen.


    Jag kör nog runt 2000 om året. Bor nära jobbet så vissa dagar får den stå eller blir bara kortare turer men flera släktingar bor en bit bort så vissa helger kan det bli 40-50 mil totalt. Sen är det ju en bil som drar förbi ganska fort i omkörningar vilket jag vet drar en del extra diesel.

    Vet inte om en avensis skulle bli billigare försäkring men skatten skulle ju definivit sänkas.

    Ska fundera till efter årsskiftet.
Svar på tråden Ni med Toyota Avensis, är den billig i drift?