• Anonym (Någon)

    "Köpa" hysterektomi

    Någon med erfarenhet av det? Hittade en gammal artikel om en som gjort det när hon blivit nekad det av olika läkare, kan man fortfarande göra det?

  • Svar på tråden "Köpa" hysterektomi
  • Anonym (Hold my beer)

    Knappast. Om det är ett onödigt kirurgiskt ingrepp så lär du inte hitta en svensk läkare iaf som gör det. Varför vill du ha en hysterektomi?

  • Anonym (Någon)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-10-03 13:28:52 följande:

    Knappast. Om det är ett onödigt kirurgiskt ingrepp så lär du inte hitta en svensk läkare iaf som gör det. Varför vill du ha en hysterektomi?


    Det är inte onödigt. Varför vill jag inte gå in på, jag vill bara veta om det är möjligt.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Någon) skrev 2020-10-03 13:33:50 följande:
    Det är inte onödigt. Varför vill jag inte gå in på, jag vill bara veta om det är möjligt.
    Nä men om vi ska vara såna då...

    Om det verkligen är nödvändigt så behöver du inte "köpa" en hysterektomi, i så fall kommer vården att bekosta det åt dig. Så frågan är hur nödvändigt det egentligen är. Om vården anser att det inte behövs så är det väl så. Eftersom du inte vill berätta (och du måste så klart inte) så är det riktlinjerna som man går efter. I övrigt har du redan fått mitt svar. 
  • Anonym (Någon)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-10-03 13:37:53 följande:

    Nä men om vi ska vara såna då...

    Om det verkligen är nödvändigt så behöver du inte "köpa" en hysterektomi, i så fall kommer vården att bekosta det åt dig. Så frågan är hur nödvändigt det egentligen är. Om vården anser att det inte behövs så är det väl så. Eftersom du inte vill berätta (och du måste så klart inte) så är det riktlinjerna som man går efter. I övrigt har du redan fått mitt svar. 


    Läkare har inte alltid rätt. Hon jag läste om borde också ha fått det beviljat redan från start.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Någon) skrev 2020-10-03 13:40:45 följande:
    Läkare har inte alltid rätt. Hon jag läste om borde också ha fått det beviljat redan från start.
    Nej men så är det ju, men den diskussionen får du väl ta med dem då och kämpa för din sak. Om det verkligen ÄR nödvändigt pga medicinska skäl förstår jag inte varför de skulle neka dig, så det är bara att fortsätta.
  • Anonym (läkare)

    Saker är sällan så svart eller vitt. Varje dag gör vi i Sverige massor av operationer som inte är livsnödvändiga, utan som syftar till en förbättrad livskvalitet för patienten. Diskbråck, halsmandlar, starr, gallblåsor.... för att inte tala om alla ortopediska ingrepp som höftleder och knäleder pga artros hos äldre. Det går ju att leva med smärtor och dålig syn, men nu har vi tekniken att hjälpa stora patientgrupper och då gör vi ofta det, just för att ge patienten en bättre livskvalitet. Varför detta inte omfattar gynekologin är ett litet mysterium om ni frågar mig. Livmodern är ju trots allt ett av de mindre nödvändiga organen. Självklart finns det risker med alla operationer, men att gynekologin ska vara så styvmoderligt behandlad bara för att patienterna är kvinnor, när vi gör så många andra halv-omödiga operationer, kan inte betraktas som annat än ren könsdiskriminering.

  • Anonym (Hon)

    Jag skulle också vilja göra en hysterektomi. Jag har ingen användning av min livmoder alls. Den tvingar bara på mig mens varje månad som jag gärna vill slippa. 

Svar på tråden "Köpa" hysterektomi