• Anonym (LedsenLisa)

    Mina grannar får mig må skit

    Jag har flyttat till en lägenhet för halvår sedan och trivs så bra. Har äntligen fixat allt och kommit till ro och känner mig "hemma".

    Nu har en barnfamilj flyttat ovanför mig och dem stampar förbaskat mycket och man märker det är medvetet. Man märker hur dem tar i när dem går. Och barnen springer och drar i möbler och håller på. Detta pågår 7 på morgonen till 00-01 på natten. Varje dag. Non stop.

    Jag får ingen sömn, jag går lägger mig vid 22 för att jag vaknar 5. Ibland jobbar jag även dubbla skift och kväll, då är jag hemma 23 och duschar och går sover och tänker jag ska få sova ut. Äntligen. Men man somnar vid 1-2 när dem lugnat sig och vaknar 7 när dem är igång igen.

    Jag är helt förstörd och klarar inte jobba. Har sjukat mig nu 2 veckor och chefen ringde mig igår och frågade hur jag mår?

    Jag har sagt till hyresvärden och hon sa att jag får prata med grannen. Det gjorde jag och han blev sur på mig för att jag snällt bad dem att sluta väsnas och att vara lite medmänskliga och visa hänsyn.

    Nu har detta pågått i 3 månader och jag orkar verkligen inte mer!

    Jag tänker flytta.

    Men problemet är nu att detta är min första lägenhet, jag är 23 år, jag har ingen koll på saker och ting.

    När jag tog denna lägenhet så fick jag betala 15000 kr i deposition. I kontraktet stod det att hon behåller halva när jag flyttar ut och hon behåller hela om jag inte betalt hyra eller förstört lägenheten. Jag skrev under.

    Efteråt bråkade min syster med mig och sa att jag är dum i huvudet och frågade varför jag skrev på och varför hon ska ha halva deposition vid flytt. Att enligt lag så ska hyresgästen ha tillbaka hela beloppet om allt är bra när man lämnar lägenheten, att det är dina pengar du ska ha tillbaka.

    Men nu har jag skrivit under, jag visste inte. Har aldrig förstått det där med deposition, jag trodde det var så det gick till.

    Hur ska jag göra? Känns surt att hon ska behålla halva av deposition om jag återlämnar lägenheten i samma skick

  • Svar på tråden Mina grannar får mig må skit
  • Anonym (Tyst mellan)

    Hur unga är barnen?

    Jag hade blivit tokig om man drar möbler mitt i natten varje natt. Det ska vara tyst mellan 22:00-06:00 kan vara mellan 23;00-06:00. Skit samma mellan timme xx och timme xx ska det vara tyst. En sak du kan göra är att spela in ett par nätter när de håller på. Du får även tyvärr använda öronproppar eller sova i ett annat rum.

    Ju mer bevis du har desto bättte.

    Många här på FL ser barnfamiljer som heliga och får icke kritiseras eller klagas på. Det är en sak om det är spädbarn som skriker för att de har kolik på nätterna. Men om de är äldre och uppe mitt i natten och leker så ska föräldrarna ta itu med det.

  • Anonym (Anonym)

    Jag vet hur det känns att störas av grannar. Det gör jag med. Använder öronproppar hemma nästan varje dag.
    Jag har ring störningsjouren men de gör inte mycket.
     Angående deposition- tror inte att det är lagligt.

     Kan du rådfråga hyresgästsföreningen om hur du kan göra angående det? 
     

  • Anonym (K)

    Ring störningsjouren varje gång grannarna väsnas.

    Betala inte sista hyran...

  • Anonym (Anonym 666)

    Betvivlar att de medvetet går omkring och lever om för att störa varken dig eller nån annan. Familjer lever om, otroligt mycket, och det mesta går inte att göra nåt åt.

    Sedan är det inte din sak att prata med andra hyresgäster, det är hyresvärdens ansvar! Fortsätt klaga om det är så jobbigt, säg att du vill att det ska registreras som formella klagomål, prata med Hyresgästföreningen. Det finns säkert mer de vet som man kan göra. Passa på att fråga hur det blir med depositionen men antagligen får du ta det som en lärdom.

  • Anonym (LedsenLisa)

    Barnen är 9 och 10 år. Hade det varit en bebis som skriker om nätterna så är det fullt förståeligt. Men ett barn i den åldern är ändå stor och vet nog hur man ska bete sig.

    Mina föräldrar uppfostrade mig aldrig så där utan när jag och systern sprang och väsnades så sa föräldrarna till på skarpen och sa att vi ska visa respekt för grannarna. Och vi gjorde det. Ville vi springa så var vi tvunga klä på oss och gå ut på gården. Springa inomhus och spela fotboll? Nä.. tycker inte det är okej.

    Deras vardagsrum sträcker sig över mitt vardagsrum och sovrum så har inget annat ställe att sova på kvittar om jag sover i soffan eller säng. Och öronproppar har jag redan.

    Barn leker och låter men lite disciplin får man väl ha? Antagligen sitter föräldrarna på telefonen och den andre spelar tv spel och skiter i vilket. Sett det förr.

    Paret är för övrigt fd. alkoholist och narkomaner. Om de är rena nu de vet i tusan.

    Och ja jag kan tycka det är hyresvärdens ansvar att prata med störande grannar men när jag pratade med henne så sa hon att jag ska prata med grannarna själv?

    Ang. deposition så sa min syster också det. Att hela summan ska betalas tillbaka när jag flyttar förutsatt att allt är i fint skick som vid inflyttning. Men nu har jag ju skrivit under kontraktet där det står att halva ska hon behålla vid flytt. Så jag har ju typ godkänt detta? :( jag visste inte och kan inget om sånt här. Finns det lag på detta?

  • AnnaSturesson
    Anonym (Tyst mellan) skrev 2020-10-03 15:36:02 följande:

    Fast om barnen är uppe och leker mitt i natten och stör den som är under så att den inte kan sova ska man tåla det med?


    Nej! Läste nu att barnen är 9-10år och inga småbarn. Då ska det vara tyst. Spela in som

    Någon skrev och va på världen igen.
  • AnnaSturesson
    Anonym (LedsenLisa) skrev 2020-10-03 15:36:57 följande:

    Ang. deposition så sa min syster också det. Att hela summan ska betalas tillbaka när jag flyttar förutsatt att allt är i fint skick som vid inflyttning. Men nu har jag ju skrivit under kontraktet där det står att halva ska hon behålla vid flytt. Så jag har ju typ godkänt detta? :( jag visste inte och kan inget om sånt här. Finns det lag på detta?


    Gå med i hyresgästföreningen så får du hjälp och även något att hota med. Villkoret att du ska bli av med 7500kr när du flyttar är oskäligt och gäller troligtvis inte.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (LedsenLisa) skrev 2020-10-03 15:36:57 följande:

    Barnen är 9 och 10 år. Hade det varit en bebis som skriker om nätterna så är det fullt förståeligt. Men ett barn i den åldern är ändå stor och vet nog hur man ska bete sig.

    Mina föräldrar uppfostrade mig aldrig så där utan när jag och systern sprang och väsnades så sa föräldrarna till på skarpen och sa att vi ska visa respekt för grannarna. Och vi gjorde det. Ville vi springa så var vi tvunga klä på oss och gå ut på gården. Springa inomhus och spela fotboll? Nä.. tycker inte det är okej.

    Deras vardagsrum sträcker sig över mitt vardagsrum och sovrum så har inget annat ställe att sova på kvittar om jag sover i soffan eller säng. Och öronproppar har jag redan.

    Barn leker och låter men lite disciplin får man väl ha? Antagligen sitter föräldrarna på telefonen och den andre spelar tv spel och skiter i vilket. Sett det förr.

    Paret är för övrigt fd. alkoholist och narkomaner. Om de är rena nu de vet i tusan.

    Och ja jag kan tycka det är hyresvärdens ansvar att prata med störande grannar men när jag pratade med henne så sa hon att jag ska prata med grannarna själv?

    Ang. deposition så sa min syster också det. Att hela summan ska betalas tillbaka när jag flyttar förutsatt att allt är i fint skick som vid inflyttning. Men nu har jag ju skrivit under kontraktet där det står att halva ska hon behålla vid flytt. Så jag har ju typ godkänt detta? :( jag visste inte och kan inget om sånt här. Finns det lag på detta?


    Numera ser uppfostran annorlunda ut i många familjer, men det är inte din sak att säga till hur de ska bete sig. Om hyresvärden tycker att du ska prata med dem så säg att du redan gjort det, att det inte hjälper och att det dessutom är hyresvärdens ansvar att lösa situationen, inte din.

    Depositionen kan det mycket väl vara så att du förlorar halva av, skriftliga kontrakt gäller enligt svensk lag och det har du själv godkänt så där borde du ha varit mer vaksam innan.
  • Anonym (Tyst mellan)
    Anonym (LedsenLisa) skrev 2020-10-03 15:36:57 följande:

    Barnen är 9 och 10 år. Hade det varit en bebis som skriker om nätterna så är det fullt förståeligt. Men ett barn i den åldern är ändå stor och vet nog hur man ska bete sig.

    Mina föräldrar uppfostrade mig aldrig så där utan när jag och systern sprang och väsnades så sa föräldrarna till på skarpen och sa att vi ska visa respekt för grannarna. Och vi gjorde det. Ville vi springa så var vi tvunga klä på oss och gå ut på gården. Springa inomhus och spela fotboll? Nä.. tycker inte det är okej.

    Deras vardagsrum sträcker sig över mitt vardagsrum och sovrum så har inget annat ställe att sova på kvittar om jag sover i soffan eller säng. Och öronproppar har jag redan.

    Barn leker och låter men lite disciplin får man väl ha? Antagligen sitter föräldrarna på telefonen och den andre spelar tv spel och skiter i vilket. Sett det förr.

    Paret är för övrigt fd. alkoholist och narkomaner. Om de är rena nu de vet i tusan.

    Och ja jag kan tycka det är hyresvärdens ansvar att prata med störande grannar men när jag pratade med henne så sa hon att jag ska prata med grannarna själv?

    Ang. deposition så sa min syster också det. Att hela summan ska betalas tillbaka när jag flyttar förutsatt att allt är i fint skick som vid inflyttning. Men nu har jag ju skrivit under kontraktet där det står att halva ska hon behålla vid flytt. Så jag har ju typ godkänt detta? :( jag visste inte och kan inget om sånt här. Finns det lag på detta?


    Växte upp i villa och även jag och mina syskon blev utkörda om vi hade spring i benen. Vaknade vi tidigt på morgonen så var det lugna aktiviteter eller tv på låg volym som gällde.

    Om det är missbruk/ förredetta musbruk med i bilden så förstår jag om du inte vill tala med dem mer. Det bästa är att filma och även filma typ text tv så att det verkligen visar den natten du filmar. Annars kan det bli att de anklagar dig för att visa en film som är flera veckor gammal.

    Låt även en kompis sova över och låt denne filma med så att du har någon mer som kan intyga att du blir störd på nätterna. I sådana här fall behövs det mycket bevis.
  • Anonym (Rosie)
    AnnaSturesson skrev 2020-10-03 15:20:42 följande:

    Barn låter och det får man acceptera. Det bästa du kan göra är nog att flyta.


    Fast alltså, klart att barn låter, men man ska ju inte behöva acceptera vad som helst bara för att det är barn. Föräldrar måste ju kunna styra upp sina ungar litegrann och lära dem att visa hänsyn till grannarna. Kan dem inte det är lägenhetshus kanske inte ett alternativ för den barnfamiljen och de borde flytta till något annat.
Svar på tråden Mina grannar får mig må skit