• Anonym (Ts)

    När man inte känner sig ämnad för livet man har?

    Betyder det enkom depression? Eller är det möjligt att känna sig vilsen, inte hemma utan att vara deppig?

    Känner mig liksom inte deprimerad för övrigt. Men känner mig aldrig hemma, längtar bort och kan aldrig fullt ut uppskatta det jag har i detta nu.

    Det senaste (men ändå något som legat där i bakhuvudet länge) är att längsta ut till skogen, naturen, helt själv. Men vet inte varför. Det känns mer för varje år.

    Är en trasslig barndom grunden till att aldrig känna sig hemma? Aldrig kunna landa och "nöja sig"?

    Mycket funderingar. Men är trött på den konstanta känslan att längta efter något annat jag inte kan sätta ord på.

  • Svar på tråden När man inte känner sig ämnad för livet man har?
  • AnnaSthlm

    Tillåter du dig själv att komma ut i naturen då? Eller är du rädd för vad du kommer att finna inom dig? Du kan endast kämpa emot tills dess att du sprängs inifrån.

  • annabellelee

    Jag älskar att vara ute i naturen och är ofta på ensamma långvandringar (eller jag var innan jag fick barn). Men nej, jag längtar inte konstant. Jag skulle säga att det låter som en depression faktiskt, eller i alla fall en oförmåga att njuta av nuet.

    Har du pratat med någon om din trassliga barndom? Eller pratat med någon om övningar för att lära dig stanna upp och njuta? Mindfulness?

    Sen är det också så att människor är olika till kynnet. Vissa är mer tillfreds med livet. Jag är en sån som ständigt grubblar och funderar framåt, bakåt hit och dit och har svårt att vara nöjd. Man får försöka lära sig leva med att man är som man är, eller så får man försöka ändra på sig.

  • Anonym (D)

    Det är inte så konstigt att vi människor känner oss malplacerade i vår tillvaro. Vi lever ju totalt främmande från det vi är byggda för.

    Att du har en längtan till naturen är också en del av det. Härligt att du känner den! Det är ju många som inte gör det trots att vi alla har behovet av naturen.

    Spendera så mycket tid som du kan i naturen. Och du är inte ensam om det här. Det är något vi alla borde göra. Men du kanske är en klokare själ eftersom du verkligen känner ett kall.

  • Anonym (Anna)

    Känner mest att jag stampar på samma ställe, kommer inte vidare i livet. Det är ofta ett steg fram och två bak med alldeles för mkt prövningar. Psyket tar stryk, hur mkt ska man orka?? Tänker ofta att det blir bättre i nästa liv.

  • Anonym (Ts)
    AnnaSthlm skrev 2020-10-03 21:45:38 följande:

    Tillåter du dig själv att komma ut i naturen då? Eller är du rädd för vad du kommer att finna inom dig? Du kan endast kämpa emot tills dess att du sprängs inifrån.


    Nej, inte så ofta som jag vill. Är så slut mentalt så jag knappt orkar med en promenad, som jag älskar!

    Ironiskt nog så bor jag mitt i stan. Alltså stan.
  • Anonym (Ts)
    annabellelee skrev 2020-10-03 21:56:30 följande:

    Jag älskar att vara ute i naturen och är ofta på ensamma långvandringar (eller jag var innan jag fick barn). Men nej, jag längtar inte konstant. Jag skulle säga att det låter som en depression faktiskt, eller i alla fall en oförmåga att njuta av nuet.

    Har du pratat med någon om din trassliga barndom? Eller pratat med någon om övningar för att lära dig stanna upp och njuta? Mindfulness?

    Sen är det också så att människor är olika till kynnet. Vissa är mer tillfreds med livet. Jag är en sån som ständigt grubblar och funderar framåt, bakåt hit och dit och har svårt att vara nöjd. Man får försöka lära sig leva med att man är som man är, eller så får man försöka ändra på sig.


    Nja. Kanske halvhjärtade försök till samtal till ointresserade psykologer. Jag är en i statistiken liksom. Har väldigt svårt att känna tacksamhet även om jag är det. Tror nog att jag kanske inte mår så bra ändå.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2020-10-04 05:23:17 följande:

    Det är inte så konstigt att vi människor känner oss malplacerade i vår tillvaro. Vi lever ju totalt främmande från det vi är byggda för.

    Att du har en längtan till naturen är också en del av det. Härligt att du känner den! Det är ju många som inte gör det trots att vi alla har behovet av naturen.

    Spendera så mycket tid som du kan i naturen. Och du är inte ensam om det här. Det är något vi alla borde göra. Men du kanske är en klokare själ eftersom du verkligen känner ett kall.


    Tack. Behövde nog verkligen göra det, som hela tiden ifrågasätter mig själv till varför jag har just dessa känslor. Här är inte hemma. Skogen är hemma. Vart eller varför vet jag inte.

    Men jag är så förbaskat feg och försiktig till sättet. Tänker hela tiden om och men. Vågar inte ens köra bil av rädslan för att göra fel.

    Så vad ska jag göra i skogen? Gå? Stå? Blir så frustrerad på mig själv som inte bara kan ta mig ut till det stället som får mig att må bra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2020-10-04 18:37:50 följande:

    Känner mest att jag stampar på samma ställe, kommer inte vidare i livet. Det är ofta ett steg fram och två bak med alldeles för mkt prövningar. Psyket tar stryk, hur mkt ska man orka?? Tänker ofta att det blir bättre i nästa liv.


    Den tanken har slagit mig många gånger. Sen kommer tanken, tänk om detta är de sista liv /chans man får?! Försöker uppskatta allt. Friska barn, fint hem, bra sambo. Men nä, känner bara längtan efter något jag inte kan sätta fingret på.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-14 22:07:23 följande:

    Den tanken har slagit mig många gånger. Sen kommer tanken, tänk om detta är de sista liv /chans man får?! Försöker uppskatta allt. Friska barn, fint hem, bra sambo. Men nä, känner bara längtan efter något jag inte kan sätta fingret på.


    Så brukar folk säga till mig: Tänk på allt bra du har, friska barn, ett hem, hälsan osv... det finns dom som har det värre!

    För det första har jag inte hälsan utan en kronisk sjukdom men det som inte syns finns väl inte i deras värld. Och varför ska man alltid jämföra sig med dom som har det sämre????? Jag tror på det mediala, att själen vandrar vidare så jag tror definitivt på ett liv efter detta. Det är bara skalet på kroppen som är till låns :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anna) skrev 2020-10-15 12:43:55 följande:
    Så brukar folk säga till mig: Tänk på allt bra du har, friska barn, ett hem, hälsan osv... det finns dom som har det värre!

    För det första har jag inte hälsan utan en kronisk sjukdom men det som inte syns finns väl inte i deras värld. Och varför ska man alltid jämföra sig med dom som har det sämre????? Jag tror på det mediala, att själen vandrar vidare så jag tror definitivt på ett liv efter detta. Det är bara skalet på kroppen som är till låns :)
    Jag håller med. Många lider av psykiska och fysiska sjukdomar/åkommor som inte syns utanpå. Dessutom ska man inte förringa vad sociala trauman från barndomen kan ställa till med. Allt behöver inte handla om krig. Mobbning i skola och på arbetsplats, och både fysiskt våld i hemmet psykiskt våld förekommer också i Sverige.
Svar på tråden När man inte känner sig ämnad för livet man har?