• Anonym (det igenkända)

    Är det rasism att bara vilja dejta svenskar?

    Funderar på det här med strukturell rasism som ju är svår att komma ifrån för att rädsla för olikheter ligger till grund för sådant beteende.

    Jag anser mig inte vara rasist alls, men på senare tid har jag tänkt en del på det eftersom jag helt väljer bort män med visst utländskt utseende eller annan hudfärg än vit, trots att jag har flera vänner med olika nationalitet och bott i länder där jag själv varit en minoritet och även då dejtade människor med annan hudfärg och kultur. Har dock aldrig dejtat någon med annan religionstillhörighet iallafall ingen som praktiserat sitt troende, vilket jag skulle välja bort oavsett eftersom jag är ateist.
    För mig är språket viktigast och att man känner igen varandras kultur och kan kommunicera djupgående, samt delar värderingar och politisk syn. Så egentligen är det inte hudfärger eller utländskt påbrå som avgör mina val, även om jag faller mer för vissa typer av färger och utseende generellt än andra. Kan attraheras mycket av sydligare länders utseenden och även mellanösterns men skulle alltså välja bort dessa främst pga kultur och religion.

    Hur ser ni andra på detta och hur upplever ni rasismen i samhället?

  • Svar på tråden Är det rasism att bara vilja dejta svenskar?
  • AndreaBD

    Det är en sak om man tycker det är ett problem om personen inte kan svenska tillräckligt bra (och engelska) så att man inte kan kommunicera tillräckligt bra. Det  brukar jag ha ett problem med. Det kan också vara så att man inte orkar krångla med allt för stora kulturskillnader. Men om du även skulle nobba en person som är adopterad - då är det nog rasism.

    Samtidigt - visst man kan tycka att man bara gillar ljusa killar, inte mörka. Men det skulle för mig aldrig vara ett hinder eftersom utseendet för mig inte är en avgörande faktor. Jag gillar mörkhåriga män, och blev ändå ihop med högst mörkblonda, tre i rad. Är utseendet verkligen så avgörande för dig? 

  • Anonym (Samma)
    AndreaBD skrev 2020-10-04 15:34:12 följande:

    Det är en sak om man tycker det är ett problem om personen inte kan svenska tillräckligt bra (och engelska) så att man inte kan kommunicera tillräckligt bra. Det  brukar jag ha ett problem med. Det kan också vara så att man inte orkar krångla med allt för stora kulturskillnader. Men om du även skulle nobba en person som är adopterad - då är det nog rasism.

    Samtidigt - visst man kan tycka att man bara gillar ljusa killar, inte mörka. Men det skulle för mig aldrig vara ett hinder eftersom utseendet för mig inte är en avgörande faktor. Jag gillar mörkhåriga män, och blev ändå ihop med högst mörkblonda, tre i rad. Är utseendet verkligen så avgörande för dig? 


    Man attraheras ju av vissa saker. Jag skulle aldrig attraheras och har aldrig attraherats av en mörkhyad man, en man med Mellanösternyrsprung, en asiatisk man etc etc. Även om tex hårfärg, ögonfärg etc varierar så attraheras jag bara av svenska/nordiska/slaviska män typ - nu menar jag att de har den typen av utseende alltså. Hur trevlig någon än är så ser jag inte övriga som potentiella män jag skulle vilja ha tex sex med
  • Jonnynilsson

    Man skall nog hålla sig inom liknade kultur som man själv vuxit upp med. Det är väldigt lätt med kulturkrockar som kan leda till massa tråkiga saker.

    Och innan alla vänstertokar och superfeminister hoppar på mig skriker rasist vill jag bara klargöra att det finns orsak till mitt uttalande. Jag har sett hur illa det kan gå på väldigt när håll. Har du som nu sitter och formulerar ett hatsvar till mig egen personlig erfarenhet av kulturkrock? Om inte tycker jag du skall hålla käft!

  • Anonym (JP)

    Nej, varför skulle det vara det? Jag är en mörkhyad man och inte bryr jag mig vem du dejter eller inte dejtar? Undrar mest vad människor som uttalar sig som du vill med tråden? De brukar nämligen spåra ur och det blir att folk spyr ur sig massa skit om mörkhyade. Man kan dejta vem man vill men man behöver inte nedvärdera andra.

    Jag tycker inte svenska kvinnor är speciellt attraktiva men det är inget jag talar högt om, det krävs mycket för att göra er snygga med en massa smink, hår, smalhet och ni ser gamla ut tidigt ..sånt som medelhavskvinnor och andra mörkare inte behöver tänka på.

    Jag respekterar alla människor.

  • AndreaBD
    Anonym (Samma) skrev 2020-10-04 15:42:57 följande:
    Man attraheras ju av vissa saker. Jag skulle aldrig attraheras och har aldrig attraherats av en mörkhyad man, en man med Mellanösternyrsprung, en asiatisk man etc etc. Även om tex hårfärg, ögonfärg etc varierar så attraheras jag bara av svenska/nordiska/slaviska män typ - nu menar jag att de har den typen av utseende alltså. Hur trevlig någon än är så ser jag inte övriga som potentiella män jag skulle vilja ha tex sex med
    Pratar vi om en one-night-stand here (så kan jag förstå det) eller pratar vi om en relation? Som sagt, mina relationer - där såg männen inte ut som mitt ideal. Utseendet är ju då inte en avgörande faktor. Allt annat skulle jag tycka är ytligt. 
  • Anonym (Kvinna)

    Jag själv är en kvinna med utländsk bakgrund och har ju också mina preferenser, gillar t.ex inte svenska utseenden heller och det är absolut ingenting jag skäms över. Varför skulle det vara fel? Jag tror nog du själv vet svaret på din fråga.

  • Anonym (det igenkända)
    AndreaBD skrev 2020-10-04 15:34:12 följande:

    Det är en sak om man tycker det är ett problem om personen inte kan svenska tillräckligt bra (och engelska) så att man inte kan kommunicera tillräckligt bra. Det  brukar jag ha ett problem med. Det kan också vara så att man inte orkar krångla med allt för stora kulturskillnader. Men om du även skulle nobba en person som är adopterad - då är det nog rasism.

    Samtidigt - visst man kan tycka att man bara gillar ljusa killar, inte mörka. Men det skulle för mig aldrig vara ett hinder eftersom utseendet för mig inte är en avgörande faktor. Jag gillar mörkhåriga män, och blev ändå ihop med högst mörkblonda, tre i rad. Är utseendet verkligen så avgörande för dig? 


    Ja kommunikationen är signifikant. Är inte förtjust i att prata engelska egentligen heller eftersom jag inte kan uttrycka mig obehindrat och därmed inte kan vara helt sann eller få uttryck för alla behov. Religion är en no no eftersom jag inte kan respektera någon av dem. Jag skulle knappast nobba en adopterad förutom för om jag inte klickade som person eller gillade deras utseende.  Har svårare för att tända på vissa nationaliteters utseenden helt klart. Utseende är en mycket viktig faktor för om jag ska attraheras men det är mer harmonin i ansiktet än färger och drag. Är däremot väldigt känslig för frisyrer och hår. Faller mer för tjocka hårmaner och oftast mörka.
  • Kexsmula

    Det är inte rasistiskt att inte vilja ha en partner som har en totalt annan religion och framför allt kulturell bakgrund än en själv, det är inte ens rasistiskt att inte tända på människor med t. ex. arabiskt utseende eller svarta (eller vita heller för den delen) och har inget som helst med ?strukturell rasism? att göra. Ofta söker man ju en partner som man kan fungera relativt friktionsfritt med under ett längre perspektiv, risken att det inte skulle funka med t. ex. en arab som kom till Sverige 2015 är ju skyhög jämfört med en svensk som delar ens värderingar.

  • BeautifulLiz

    Nej, det är verkligen inte rasism.
    Man har sina premisser och det är inte mer med det.

    Man kan väl inte dejta ointressanta personer bara för "att"?

  • Anonym (Jag)

    Man har den smak man har. Det är inte rasism. A och o är ju kommunikation tycker jag också. Just därför gick skåningar bort för min del.   F.ö har de jag varit intresserade av och även kär i haft alla möjliga utseenden utom riktigt mörk. Från sydamerika var det mörkaste och en pojkvän med svartlockigt hår, bruna ögon och som blev så brun att han blev tagen för utlänning fast han var en äkta hälsing. Skrattande Annat viktigt var samma tro och värderingar och livsmål. Precis alla som inte delade det gick bort. 

Svar på tråden Är det rasism att bara vilja dejta svenskar?