• Anonym (Oroli­g)
    Sun 4 Oct 2020 17:53
    431 visningar
    9 svar
    9
    431

    Galloperation

    Ni som opererat bort gallblåsan, hur mådde ni efteråt? Hur länge hade ni ont? Hur länge blev ni sjukskrivna från jobbet?

  • Svar på tråden Galloperation
  • Sun 4 Oct 2020 21:15
    #1

    Mådde helt okej. Ont såklart och man var tvungen att ligga över en natt på sjukhuset. Men åkte hem själv med spårvagn och buss genom hela stan (inte att rekommera dock). Sen var jag hemma ifrån jobbet resten av veckan (blev 5 arbetsdagar då jag opererades på en måndag).

    Hade säkert kunnat jobba tidigare, men 5 dagars frånvaro räknas som normal efter galloperation så passade på att vila (så mycket man kan med 2 barn).

  • Anonym (2012)
    Sun 4 Oct 2020 21:32
    #2

    Jag hade rejält ont efteråt kunde inte gå upprätt på typ en vecka tror jag började jobba efter en vecka om jag minns rätt.

    Fick sova en natt på sjukhuset innan jag fick åka hem. Min rumskompis opererade oxå bort sin samtidigt men hon hade inte lika ont. Däremot kräktes hon som en galning halva natten.

    Nu flera år efterår känner jag aldrig av gallan men jag har gått upp 20kg och när man läser på olika forum verkar det inte helt ovanligt att många går upp mycket i vikt. Dock finns det ingen forskning på det som bekräftar att det är så

  • sextio­talist
    Sun 4 Oct 2020 21:55
    #3

    Titthålsoperation, kom hem samma dag. Hemma ett par dagar och helgen. Veckan därpå gick jag (brukar springa) promenadsträckan på blodomloppet.

    Vi började längst bak och kom in bland de första.

    Dvs en väldigt snabb återhämtning.

    Ingen viktuppgång, men kan inte längre äta råa äpplen

  • Anonym (M)
    Wed 7 Oct 2020 00:53
    #4

    Gjorde en titthålsoperation och fick åka hem dagen efter. Jag hade väldigt ont i buken och kunde inte gå upprätt under hela första veckan. Inte förrän efter ca 3 V kände jag mig helt återställd. Men jag är så nöjd att jag gjorde op för jag har inte haft några som helst problem efteråt. Det enda är väl diarréerna som man får dras med i början och om man äter mycket fet mat.

  • Anonym (M)
    Wed 7 Oct 2020 01:03
    #5

    Såg att någon skrivit om viktuppgång. Själv gick jag NER i vikt några månader efter op. Det var ett medvetet val då jag äntligen kunde minska portionerna utan att få gallstensanfall.

Svar på tråden Galloperation