• Anonym (TS)

    Min man vill inte uppfostra barnen, de kommer ändå bli vuxna en dag...

    Bor ihop med en man som har tre barn sedan tidigare. Jag har ett barn på 10 år. De är 15 år, 12 år och 9 år. Deras mamma avled för ett antal år sedan pga sjukdom och jag har funnits i deras liv sedan äldsta barnet var 7 år. Dvs 8 år.

    Mannen är allmänt obrydd. Det är jag som sköter de mesta rörande barnen. Allt det praktiska ligger på mig. Men alla strider och saker som kan påverka mitt förhållande till barnen negativt ser jag helst att han tar. Men han gör det inte. Jag har under alla dessa år försökt få honom att lära barnen att vara trevliga, visa respekt mot varandra och be artigt om man behöver något. Han struntar i det. Nu börjar de vara så pass stora att de är ute och flänger sena kvällar och jag har tagit upp med han detta med regler, höra av sig om man far till en kompis efter skolan, meddelar om man inte kommer hem till middagen osv. Han bryr sig inte.

    Tog upp detta på allvar igår och satte ner foten ordenligt. Sa att kommer han förstå när barnen knarkar och super och är ute hela nätterna. Han sätter inga regler och så kommer de bli annars..

    Då säger han att oavsett om han engagerar sig eller inte så kommer barnen bli vuxna en dag. De kommer bli trevliga när de är vuxna, de kommer visa respekt när de är vuxna. De kommer få alla färdigheter som ett brev på posten typ...

    Vad gör man? Han fattar ju inte att de trevliga, respektfulla vuxna människorna han träffar varje dag är det för att de fått en uppfostran...

  • Svar på tråden Min man vill inte uppfostra barnen, de kommer ändå bli vuxna en dag...
  • Anonym (S)

    Du skrver om hur de kommer bli som vuxna men om det är så att han låter dem gå vind för våg och struntar i var de är och när dekommer hem, är det ju inte främst vuxenlivet som är problemet. Utan då är det ju farligt här och nu.

    Det känns ju som det viktigaste att agera mot.

  • Anonym (ooo)

    Den äldsta är det redan för sent med, i princip.  

    Ring soc och gör en orosanmälan, så får pappan gå på samtal och de kan se vilken typ av föräldraskap han har. 

  • Anonym (RäddaDigSjälv)

    Ta ditt barn och lämna innan ditt barn blir negativt drabbad!

    Detta är inte en hälsosam relation någonstans.

  • Anonym (Anonym 666)

    Haha vilken fullständigt oupplyst syn på uppväxt och uppfostran! :D Ja, de blir vuxna, men trevliga och på olika sätt välanpassade blir de inte om inte föräldrarna ser till att forma dem under uppväxten.

  • Tow2Mater

    Du måste nog uppforstra alla barnen, annars kommer hans barn påverka ditt eget negativt. Ska de springa ute utan regler medan ditt barn ska regler att hålla sig till? Det tror jag blir en ännu storre fajt.

  • Anonym (Hjälp!)

    Vet du vad, ts? Jag förespråkar inte att folk ska gå skilda vägar men det du har skrivit gör att jag på riktigt säger: "Spring, flytta och rädda ditt barn från denna dåre!"

    Gör en orosanmälan innan så barnen i alla fall har en chans att komma på rätt bana.

Svar på tråden Min man vill inte uppfostra barnen, de kommer ändå bli vuxna en dag...