• Anonym (Jag)

    Mattips för viktnedgång

    Som rubriken lyder, behöver verkligen tips som inte innebär fasta, räkna kalorier eller massa fett.

    Är också pescetarian.

    Jag har hört fast och alla överpretantiösa recept jag får upp av att googla får mig bara att vilja ge upp helt.

  • Svar på tråden Mattips för viktnedgång
  • Anonym (enkelt)

    Ät som du brukar fastän hälften så stora portioner, samt lite fett och socker. 

    Samt rör på dig!

  • Fjäril kär

    Hur du än gör så måste du veta hur många kalorier du äter respektive gör av med för att kunna nå en viktnedgång. Nyttig mat är ju inte nödvändigtvis samma sak som kalorisnål. Den kan ju vara nyttig på andra sätt med vitaminer och mineraler, fett och fibrer etc men kan ha högt antal kalorier.

    Så börja med att se över vad du redan nu äter under en hel dag och fundera utifrån det vad du kan förändra.

  • Disa35

    Satsa på ugnsbakad, ångad och kokt mat.

    Och rör mer på dig.

    Ekvationen ser ut såhär; mindre energi in = kroppen tar av egna reserver = viktnedgång. Det funkar, oavsett om du äter godis eller potatis.

    Men man ska ju helst må bra och vara snäll mot kroppen också, och därför; ugnsbakad, ångad och kokt mat.

    I kombination med motion; simning t ex, bra och skonsamt för leder, osv.

    Eller vardagsmotion; gå i trappor, gå/cykla till jobbet, låna en hund och gå en lång runda, lek med barn, vinterbada, börja segla, ta ridlektiober, osv.

    Lycka till ????

  • Anonym (Jag)
    Anonym (enkelt) skrev 2020-10-05 10:14:34 följande:

    Ät som du brukar fastän hälften så stora portioner, samt lite fett och socker. 

    Samt rör på dig!


    Det är tyvärr inte så enkelt. Jag äter redan lagom portioner och knappt något socker. Steker i olivolja och enda smör jag äter är på macka nån gång i veckan och jag rör mig på dagligen. Det fungerar inte.

    Att träna styrka tex får jag inte, så det är promenader som gäller.
  • Mrs Moneybags

    Hur mycket väger du och hur mycket vill du gå ner?
    Om du redan äter hälsosamt och rör på dig så kanske du har en bra vikt inom normalspannet?

    Annars får du helt enkelt äta mindre, t ex hälften av vad du äter idag. 

  • Anonym (Jag)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-05 10:52:14 följande:

    Hur mycket väger du och hur mycket vill du gå ner?

    Om du redan äter hälsosamt och rör på dig så kanske du har en bra vikt inom normalspannet?

    Annars får du helt enkelt äta mindre, t ex hälften av vad du äter idag. 


    Jag är 155 cm, väger 68. Vill ner till runt 50.

    Jag kan inte äta mindre, jag måste äta annorlunda, men jag hittar inget som känns hållbart. Har redan flera olika rätter jag behöver fixa varje måltid, så får inte vara för avancerat.
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-05 11:07:58 följande:

    Jag är 155 cm, väger 68. Vill ner till runt 50.

    Jag kan inte äta mindre, jag måste äta annorlunda, men jag hittar inget som känns hållbart. Har redan flera olika rätter jag behöver fixa varje måltid, så får inte vara för avancerat.


    Vad äter du för mat nu då? Svårt att ge tips när vi inte ser hur ditt matintag ser ut
  • Anonym (...)

    Prova dukandieten. Den har hjälpt många när vågen står still.

  • Sid
    Jag testade med LCHF och i kombination med lite annat har det fungerat för mig. Resultatet blev att jag har gått ner från ca 104 till 92 kg på ca 4 månader.

    Antar att allt funkar inte för alla och var och en får prova sig fram men här är i alla fall taktiken som verkar ha funkat för mig: 

    Började med att min bror lyckades gå ner några kilo med hjälp av LCHF så jag blev intresserad och läste på lite. Jag sökte efter information, råd och recept på nätet. En bra svensk sida är Dietdoktorn där det finns tillräckligt med information för att komma i gång, men det rekommenderas att kolla och inhämta information från flera olika källor.
    Efter att jag har läst på lite har jag bestämt mig att inte rivstarta med någon hård diet och drastiska förändringar i mina rutiner och vanor på en gång, utan satsade hellre på små steg i rätt riktning. Det påstås vara vetenskapligt bevisat att risken är större att man tröttnar och ger upp när man tar i för mycket på en gång. Med facit i hand kan jag nog säga att det verkar stämma. 
    Det viktigaste i LCHF verkar vara att avstå från kolhydrater och socker så det blev det första jag tog tag i. Jag minskade successivt intaget av kolhydrater och socker och så småningom lyckades nästan fasa ut dessa helt. Det har nog varit lite av "två steg fram, ett steg tillbaka" under resans gång, men det gick efter ett tag. Man får fundera lite på vad är det för onyttig mat som man gillar mest och sedan successivt byta ut dessa maträtter mot något som är gott, mättande och roligt att tillägga. Jag har med tiden tagit fram ett eget receptpärm med LCHF maträtter som jag tyckte om och jag lägger till nya recept i den så fort jag hittar något nytt och spännande.
    Lite grovt sammanfattat:
    I stället för potatis, pasta, bröd och ris blev det kål, blomkål, broccoli, zucchini, pumpa och andra "LCHF godkända" grönsaker. 
    Det blir en hel del ägg, avokado och nötter som snacks eller i sallader. Förut har jag faktiskt tyckt att en sallad kan inte anses vara måltid om man inte är en kanin Flört men nu blir jag faktiskt mätt av det.
    Bär (frysta = billigare) med yoghurt och musli (egen tillverkning, musli alltså) är väldigt gott och mätande till frukost eller kvällsmat.
    Potatis, ris, bröd, stärkelser och annat kolhydratrikt har jag nästan helt slutat med. Socker i kaffet har jag först bytt ut mot Stevia droppar. Nu funkar det även utan stevia. Choklad och godis går tyvärr bort, knappra nötter i stället.
    Allt sånt är ju bara våra vanor och dessa går att ändra "bara" man hittar ett sätt som funkar för en själv. 
    Sedan tror jag inte att endast förändringar i kosten räcker. Jag promenerar så mycket jag bara kan och då är det rask promenad som gäller. Kan tyvärr inte jogga pga dåligt knä (gammal opererad meniskskada + fick diagnosticerad artrös i knäna nyligen) men det påstås att en powerwalk funkar lika bra som joggingtur. Jag tränar inte regelbundet än men provar lite sporadiskt olika övningar då och då. Hittar för det mesta råd om lämplig träning som passar mig på Youtube och min plan är att jag ska prova mig fram tills jag hittar något som känns fungerande för mig och som jag kan göra till en vana.
    Kan uppge skillnaden i resultaten mellan mig och min bror som pekar på att det är viktigt att röra på sig. Jag har gått ner 3-4 ggr mer än vad han har. Största skillnaden är att jag rör på mig mer.

    Det kan vara bra och påpeka att jag har haft ett antal "återfall" och fallit för en och annan frestelse då jag åt något som inte är helt i linje med den nya kostschemat, Jag har valt att inte göra en stor sak av såna händelser. Sånt händer och lär hända igen, men man ska inte få för sig att man har totalt misslyckats pga några enstaka snedsteg. Man får lära sig något av det och fortsätta framåt. Det kan t.ex. vara bra och identifiera vad som triggade "incidenten" i fråga och i framtiden kanske välja en annan väg än att gå förbi den där pizzerian när man kommer hem från jobbet.. Skrattande 
    Om man är medveten vad som triggar ett visst beteende hos en själv då är chansen större att kunna undvika/stå emot liknande frestelser i framtiden. 
    De flesta av dessa snedsteg inträffar redan i matbutiken, när man handlar "fel" matvaror och jag försöker utveckla mina egna metoder för att kunna stå emot alla läckert förpackade onyttiga saker på hyllorna, t.ex. undvika vissa gångar i butiken... 

    Ett sätt att peppa mig själv är att notera och ge mig själv kredd för alla positiva förbättringar, stora som små, som man kan relatera till dessa förändringar. T.ex. att mitt onda knä gör inte ont lika mycket och ofta, att jag är allmänt piggare och har mer energi osv. Sånt stärker ens självbild och ger motivation att fortsätta.

    Om det är någon som undrar, så är jag en 53 år gammal man. Det betyder att jag har haft en del dåliga vanor länge, men det går tydligen och lära en gammal hund sitta.. Glad

    Ooops, det blev långt inlägg...  
    Ber om ursäkt för det men hoppas samtidigt på att TS eller någon annan tycker att det var någorlunda bra och användbar information.

    Lycka till!
  • Anonym (Jenny)

    Ät mer grönsaker! Ta lika mycket mat på tallriken, men låt grönsakerna ta upp en större del av den. Och blir du inte mätt så ta mer av bara grönsakerna. Blomkål, broccoli, en vanlig grönsallad, selleristavar ... det behöver inte vara komplicerat. Undvik energirika dressingar, men det är helt ok att pressa på citron och krydda för att få lite smak på det.
    Om du ökar ditt intag av grönsaker väldigt snabbt kan magen behöva anpassa sig, men det gör den nästan alltid med lite tålamod.

Svar på tråden Mattips för viktnedgång