• Anonym (Magd)

    Varför är ”styvföräldrar” Hemska?

    Varför är styvföräldrar hemska, elaka och falska?

    Vad är det med människorna som har en relation med någon som redan har barn som gör dem sådana?

    (Självklart är inte alla så. Finns otroligt fina styvföräldrar som är riktiga föräldrar för barnet! Detta inlägg berör endast dem som är elaka och falska och dåliga styvföräldrar!! Jag har sett ofantligt många sådana i mitt arbete och privat tyvärr.

    Hur ser ni på det? Ni som är styvföräldrar, ogillar ni barnen för att de inte är era egna? Och varför isåfall?

  • Svar på tråden Varför är ”styvföräldrar” Hemska?
  • Hyllemor

    Jag är själv uppvuxen i styvfamiljer och möter dagligen på jobbet barn uppvuxna i styvfamiljer. Majoriteten av familjerna är bra. Ibland går det sämre, och där har jag har haft stor vinning av mina egna erfarenheter av hur min uppväxt var och hur min relation till min styvfar förändrades till det bättre när jag var vuxen och flyttade hemifrån, eftersom jag har haft möjligheten att prata med honom om det hela. Både jag och min bror flyttade med 2 års mellanrum hemifrån när vi var 19 år gamla, eftersom situationen hemma var fruktansvärd med vår styvfar och ständiga bråk. Idag har jag en mycket bra relation till min styvfar (igen - den var faktiskt bra från början) och min son ser honom som sin morfar.

    Man har ju en särskild relation till sitt eget barn. Man kan bortse från en miljon saker som man aldrig hade gjort om det var någon annans barn - fundera på olika situationer, så kommer du nog på minst en situation som är så. Det kan röra sig om alltifrån att det är liiite äckligare när andras ungar slickar upp sitt eget snor, som när ens eget barn gör det (även om det också är äckligt) till konflikter på lekplatser och i mataffärer. Tålamodet sträcker sig alltid lite längre med de egna barnen (eller kanske inte - men man har i alla fall mer överseende i små fall av konflikter.)

    Själv arbetar jag inom förskolan. På min arbetsplats, så ser jag barnen som otroligt nära barn. Jag är med dem 6-9 timmar varje dag. Jag tror att jag känner dem, och jag bryr mig inte ett dugg om deras små egenheter och deras föräldrars eventuella brister - men nu har jag också utbildning kring det hela och träffar dem enbart periodvis under dagen. Skulle allt skita sig i någon situation, så kan jag sitta med kolleger och reflektera kring hur vi kan göra för att lösa situationen, så att allt blir bättre i relationen mellan barnet och kring oss i personalen, eftersom vi alla har utbildning och erfarenhet.

    Jag TROR att jag är enormt pedagogisk och reflekterande i samspel med andra vuxna och deras barn, utanför jobbet, men jobb är jobb och privatliv är privatliv. Jag säger ALDRIG något nedvärderande om mitt barns kompisar inför deras föräldrar, men jag tänker helt klart på ett annat vis när jag är med dem än när jag är med mitt eget barn eller på jobbet (där jag hela tiden har en levande dialog med kolleger kring hur vi ska hantera olika situationer.)


    När man själv blir styvförälder, så kan jag tänka mig att tålamodet tryter lite oftare. Man har inte någon att jämlikt diskutera med, eftersom den andra föräldern kan uppfattas som jävig. Om man själv vill "lägga sig i", så kan nog situationen eskalera eftersom den biologiska föräldern tar barnet i försvar på ett helt annat vis än vad man som styvförälder gör, även om man "tror" att man tycker att man känner barnet. Jag tror också att det kan bli värre på grund av faktorer som hur sent styvbarnet kom in i ens liv eller vilken erfarenhet man har kring barn.

    (Förlåt att senaste stycket blev understruket. Jag vet inte hur man tar bort det.)

  • Ester69

    Ofta ogillar man inte barnen utan situationer som man hamnar i på grund av barnen. Ofta är den ena eller båda biologiska föräldrarna bovarna i dramat. Som i alla förhållanden så är det allt som oftast inte bara en som är skyldig.

  • Anonym (L)

    Det är väl lite samma sak som med svärmödrar: det är någon som kommer in i ens privatliv på grund av att man båda älskar samma person, men man har inte valt varandra.

  • Anonym (Hind)

    Jag har inga bonusbarn, men jag vet att egna barn kan vara ganska jobbiga - de vill inte äta maten man ägnat timmar åt att laga, de trotsar och strular, trots att man tjatar glömmer de sina saker överallt och de lyckas alltid få kräksjuka precis när man planerat in en romantisk kväll med maken osv.

    Det som räddar det hela är ju att man älskar dem så förbaskat, och den kärleken gör att man tolererar allt det jobbiga och tycker om dem ändå. Men om man inte har den där grundkärleken har jag full förståelse för att man faktiskt tycker att barnen är ganska besvärliga.

  • Anonym (A)
    Ester69 skrev 2020-10-07 04:58:52 följande:
    Ofta ogillar man inte barnen utan situationer som man hamnar i på grund av barnen. Ofta är den ena eller båda biologiska föräldrarna bovarna i dramat. Som i alla förhållanden så är det allt som oftast inte bara en som är skyldig.
    Håller med
  • Anonym (Magd)

    Tack för svaren! Och tack för er tid!

Svar på tråden Varför är ”styvföräldrar” Hemska?