• Anonym (Ts)

    Barn som ”tyr sig” mer till en förälder som inte är närvarande?

    Jag har ett barn på strax under året som bor heltid hos mig och som träffar den andra föräldern ca 8-9 timmar / vecka - ofta ännu mindre än så. Kanske konstigt att känna sig nojig över en sådan här sak men barnet tyr sig nästan mer till den andre föräldern när denne är här, vill gärna bli upplockas av denne och inte mig osv. Vad beror det på tro?

    Jag blev lite nojig att det är våran anknytning det är fel på men så kanske det inte behöver vara? Tycker det känns snopet mest att barnet beter sig på det viset när det ändå spenderar nästan all tid med mig, som att det inte har betydelse alls.. men jag kanske tänker helt fel i detta och därför vänder jag mig hit. Har ni några kloka tankar?

  • Svar på tråden Barn som ”tyr sig” mer till en förälder som inte är närvarande?
  • Anonym (Ts)

    Som inte är lika närvarande - ska det stå i rubriken!

  • Fågel Flax

    Hej ts!

    Jag växte upp med en förälder som inte var positivt och kärleksfullt närvarande, och som sällan var hemma. Jag var fixerad vid att rätta till den relationen, gav presenter och till synes gick all min uppmärksamhet åt det hållet. Föräldern som jag redan hade en fantastiskt stabil och fin anknytning med, kände litegrann som du!

    Men jag ska säga dig, att det är den föräldern som jag har en bra anknytning med som är min riktiga anförvant idag, och om båda två höll på att trilla nerför ett berg finns det ingen tvekan vem jag skulle rädda.

    Missförstå mig inte, jag älskar båda mina föräldrar djupt. Men när jag var liten handlade det om överlevnad och att självvärdet etc var i fara så länge där fanns en trasig anknytning till en primär vuxen. Det fanns ju också en stark längtan, och vilja att vara så bra att föräldern skulle vilja ha en.

    Mitt svar är att det handlar om att deras anknytning är trasig och dålig, något barnet försöker desperat kompensera för och rätta till.

    Det handlar INTE om att er anknytning är dålig, tvärtom. Barnet är trygg med din kärlek. Och den kärleken är vad som till syvende och sist är, innerst inne, barnets finaste skatt.

    Kram

  • greeneyes

    Hej!

    Oroa dig inte. Ditt barn är tryggt med dig och får all kärlek denne behöver. Men den andra föräldern är den liksom utsvulten av, så barnet vill ha så mycket som möjligt av den föräldern som det går den korta tiden.


    2007 & 2013
  • Anonym (Ts)
    Fågel Flax skrev 2020-10-07 08:35:00 följande:

    Hej ts!

    Jag växte upp med en förälder som inte var positivt och kärleksfullt närvarande, och som sällan var hemma. Jag var fixerad vid att rätta till den relationen, gav presenter och till synes gick all min uppmärksamhet åt det hållet. Föräldern som jag redan hade en fantastiskt stabil och fin anknytning med, kände litegrann som du!

    Men jag ska säga dig, att det är den föräldern som jag har en bra anknytning med som är min riktiga anförvant idag, och om båda två höll på att trilla nerför ett berg finns det ingen tvekan vem jag skulle rädda.

    Missförstå mig inte, jag älskar båda mina föräldrar djupt. Men när jag var liten handlade det om överlevnad och att självvärdet etc var i fara så länge där fanns en trasig anknytning till en primär vuxen. Det fanns ju också en stark längtan, och vilja att vara så bra att föräldern skulle vilja ha en.

    Mitt svar är att det handlar om att deras anknytning är trasig och dålig, något barnet försöker desperat kompensera för och rätta till.

    Det handlar INTE om att er anknytning är dålig, tvärtom. Barnet är trygg med din kärlek. Och den kärleken är vad som till syvende och sist är, innerst inne, barnets finaste skatt.

    Kram


    Åh va fint och utförligt svar! Tackar så hjärtligt :)

    Så detta gäller alltså även fast barnet är så pass litet som hen är? Dom har en anknytning men en trasig anknytning, och det känner barnet av och försöker kompensera för - trots hens låga ålder? Ursäktar om jag låter lite tafatt.. hur märker man av en trasig anknytning då?

    I min värld känns det som att det borde bli lite tvärtom på något vis, annars blir det väl lätt lite så att man (den andre föräldern) kanske tänker att deras relation är bra och att de inte behöver träffas oftare, i och med hur barnet beter sig när den andre föräldern väl är här. Om du förstår hur jag tänker :)

    kram tillbaka!
  • Anonym (Ts)
    greeneyes skrev 2020-10-07 09:12:07 följande:

    Hej!

    Oroa dig inte. Ditt barn är tryggt med dig och får all kärlek denne behöver. Men den andra föräldern är den liksom utsvulten av, så barnet vill ha så mycket som möjligt av den föräldern som det går den korta tiden.


    Tack för ditt svar, uppskattas enormt och lugnar. Känns snopet bara som sagt men det är nog som du säger :)
  • Anonym (Är väldigt naturligt.)

    Den föräldern som inte är där så ofta kompenserar genom att vara rolig när han (eller hon för den delen) väl är där.

    Barn gillar att ha roligt och få konstant uppmärksamhet. Det är ganska lätt att ge ett barn det varannan helg, betydligt svårare att ge det hela tiden förutom varannan helg.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Är väldigt naturligt.) skrev 2020-10-08 17:06:07 följande:

    Den föräldern som inte är där så ofta kompenserar genom att vara rolig när han (eller hon för den delen) väl är där.

    Barn gillar att ha roligt och få konstant uppmärksamhet. Det är ganska lätt att ge ett barn det varannan helg, betydligt svårare att ge det hela tiden förutom varannan helg.


    Ja förmodligen är det väl något sånt men kan inte låta bli att tycka att det känns lite jobbigt. Glad att dom har kul ihop såklart men ändå på något vis jobbigt.
  • Anonym (Lflf)
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-07 06:36:49 följande:

    Jag har ett barn på strax under året som bor heltid hos mig och som träffar den andra föräldern ca 8-9 timmar / vecka - ofta ännu mindre än så. Kanske konstigt att känna sig nojig över en sådan här sak men barnet tyr sig nästan mer till den andre föräldern när denne är här, vill gärna bli upplockas av denne och inte mig osv. Vad beror det på tro?

    Jag blev lite nojig att det är våran anknytning det är fel på men så kanske det inte behöver vara? Tycker det känns snopet mest att barnet beter sig på det viset när det ändå spenderar nästan all tid med mig, som att det inte har betydelse alls.. men jag kanske tänker helt fel i detta och därför vänder jag mig hit. Har ni några kloka tankar?


    Vet bara hur jag själv är. Min pappa är snäll och sådär. Men han säger inte så mycket. Pratar gärna bort saker. När jag var liten om jag eller mamma var ledsna eller arg för något gick han ut i garaget.

    Tror det kan vara att jag vet att mamma bryr sig. Pappa vet jag väl det också, men inte lika mycket. Man vill väl ha bekräftelse på nåt sätt. När jag hade hemsk ångest var det mamma som tröstade mig.

    Har faktiskt funderat över varför jag gör så själv. Men jag skulle tro att det kan bero på nåt sånt.
  • Anonym (Lflf)
    Fågel Flax skrev 2020-10-07 08:35:00 följande:

    Hej ts!

    Jag växte upp med en förälder som inte var positivt och kärleksfullt närvarande, och som sällan var hemma. Jag var fixerad vid att rätta till den relationen, gav presenter och till synes gick all min uppmärksamhet åt det hållet. Föräldern som jag redan hade en fantastiskt stabil och fin anknytning med, kände litegrann som du!

    Men jag ska säga dig, att det är den föräldern som jag har en bra anknytning med som är min riktiga anförvant idag, och om båda två höll på att trilla nerför ett berg finns det ingen tvekan vem jag skulle rädda.

    Missförstå mig inte, jag älskar båda mina föräldrar djupt. Men när jag var liten handlade det om överlevnad och att självvärdet etc var i fara så länge där fanns en trasig anknytning till en primär vuxen. Det fanns ju också en stark längtan, och vilja att vara så bra att föräldern skulle vilja ha en.

    Mitt svar är att det handlar om att deras anknytning är trasig och dålig, något barnet försöker desperat kompensera för och rätta till.

    Det handlar INTE om att er anknytning är dålig, tvärtom. Barnet är trygg med din kärlek. Och den kärleken är vad som till syvende och sist är, innerst inne, barnets finaste skatt.

    Kram


    Ditt svar fick även mig att tänka till. Det är nog därför jag gjort som jag gjort och gör.
  • Fågel Flax
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-08 16:46:03 följande:

    Så detta gäller alltså även fast barnet är så pass litet som hen är? Dom har en anknytning men en trasig anknytning, och det känner barnet av och försöker kompensera för - trots hens låga ålder?


    Av vad jag har läst så är åren 0-2 år de viktigaste i barnets liv vad gäller det här, för det är då grundläggande anknytning sker. Om den inte sker på ett korrekt sätt då, så går det aldrig att helt och hållet korrigera för senare i livet. Som vuxen blir det ofta svårare att skapa stabila relationer då.

    (Det är min gissning att det under dessa första två år av barnets liv finns en stark inbyggd instinkt i barnet att ta vad det behöver för att utvecklingen ska bli så optimal som möjligt.

    Vi har ju en medfödd livsinstinkt, och så gör resten av livet omkring oss, vare sig det är en solrosplanta eller en bäver.)

    ***

    Med andra ord så är barnet i en ålder där dess grundläggande anknytning till er föräldrar är i full färd att etableras, men är inte färdig ännu.

    Om den andre föräldern är bra för barnet, så är det i anknytningssyfte snarare optimalt att de ses mycket mer, om det alls är möjligt.

    Oavsett -

    Om du och ditt barn har det bra med varandra, så tycker jag att du ska vara glad, för en god relation med en primär vuxen i den åldern är ovärderligt för barnet, och når absolut fram till barnet på alla sätt!

    Det är det ingen som kan ta ifrån er, och med kärlek vet man aldrig om det är en planta som kommer upp och blommar samma dag den sås, eller åratal senare.

    (Vare sig ditt barn uppmärksammar er relation och dess betydelse just nu eller senare, så är ditt tålamod och din kärlek inte förslösade i det stora hela! Är väl min huvudsakliga mening.)

    Önskar er allt gott!
Svar på tråden Barn som ”tyr sig” mer till en förälder som inte är närvarande?