• Anonym (Anonym)

    Bipolär?

    Hej

    Vet att ni självklart inte kan, veta om jag är bipolär eller inte. Men jag vill vara bolla lite tankar. Kanske är någon annan i samma situation eller har erfarenhet av det.

    Har haft problem med bland annat ångest sedan länge. Nu den senaste tiden har jag hållt lite koll om det varierar eller så. Har märkt att det svänger ganska mycket.

    När jag är glad eller uppåt pratar jag mycket, skrattar åt saker, lagar mat, städar, tvättar, diskar. Allt det där. Tränar och vill vara med vänner. Har inga problem att koncentrera mig och jag får mycket idéer och blir kreativ vilket jag alltid varit då jag gillar att måla osv. Är lugn, bättre självförtroende och har mycket mindre ångest

    När jag dippar ner och är ledsen är ingenting kul. Jag blir tystlåten, lättirriterad och ingenting duger. Får mycket mer ångest, sämre självförtroende och allt känns skit. Orkar ingenting, armarna blir liksom tunga och jag ligger bara i soffan hela dagarna i princip. Orkar inte diska tvätta eller laga mat eller ens ut och gå en runda. Vill inte umgås med någon. Har ofta panikångest och gömmer mig. Äter mindre också. Är liksom inte hungrig ens och bryr mig inte om något. Även om jag försöker tvinga mig göra saker går det inte för jag orkar inte. Vill inte göra något. Inget är kul. Är yr och trött. Är jag ute ogh går snurrar allt och jag får panik för jag tror andra tycker jag ser dum ut, är ful osv.

    Perioderna när jag är nere brukar vara i minst 2v har jag märkt. Varje gång får jag panik för jag är rädd för att jag ska vara sådan och aldrig vara glad igen. För jag vill inte vara sådan.

    En annan sak jag märkt är att i början av perioden när jag är glad så blir jag nästan helt speedad. Jag härjar runt med massa saker. Efter ett tag blir jag ju lugnare.

    Nu har jag haft en period när jag varit glad ett tag så är orolig att jag ska dippa ner igen. Är trött, var det igår med, sov 11 timmar inatt. Är lite slöare och yr.

    Vad tror ni? Är det någon som är bipolär här som känner igen sig? Eller hur kom ni på att ni var bipolära, om ni är det? Går på psykiatrin men de har mest varit inne på adhd innan, nu verkar de inte riktigt veta längre men tycker inte det stämmer.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Bipolär?
  • Litenmenhård

    Hej.

    Jag känner igen mig i det där. Har också maniska perioder där jag är jätteglad och sen för att bli sjukt deprimerad. Läkaren har sagt att jag är misstänkt bipolär, men ingen utredning har gjorts. Det ska tilläggas att jag har ADHD och Asperger med.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • FtS70

    När debuterade detta? Det brukar vara avgörande när man skiljer bipolaritet från ADHD, i synnerhet kvinnlig sådan.

  • Anonym (Anonym)
    FtS70 skrev 2020-10-07 16:02:16 följande:

    När debuterade detta? Det brukar vara avgörande när man skiljer bipolaritet från ADHD, i synnerhet kvinnlig sådan.


    Fick plötsliga problem med ångest 2007, då var jag 15 efter en infektion. Hade inga problem tidigare förutom lite blyg. Hur länge upp- och ner perioderna varit vet jag inte tyvärr men det är flera år sedan. Så innan 20.
  • Anonym (Anonym)
    Litenmenhård skrev 2020-10-07 15:50:36 följande:

    Hej.

    Jag känner igen mig i det där. Har också maniska perioder där jag är jätteglad och sen för att bli sjukt deprimerad. Läkaren har sagt att jag är misstänkt bipolär, men ingen utredning har gjorts. Det ska tilläggas att jag har ADHD och Asperger med.


    Skönt att man inte är ensam om det. Det jobbigaste tycker jag är de där depp perioderna. Det känns ju som man aldrig ska komma ur det. Som att allt bara är helt meningslöst och jobbigt. Och när man är glad, då oroar jag mig om när/om jag ska bli nere igen. Tycker det är svårt att planera saker, för man vet ju aldrig hur man är.

    Kan du känna av när du börjar bli nere igen? Tror att jag brukar bli mer irriterad och få mer ångest.
  • Anonym (Anonym)
    FtS70 skrev 2020-10-07 16:02:16 följande:

    När debuterade detta? Det brukar vara avgörande när man skiljer bipolaritet från ADHD, i synnerhet kvinnlig sådan.


    Jag är tjej får tilläggas.
  • Litenmenhård
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 17:44:49 följande:
    Skönt att man inte är ensam om det. Det jobbigaste tycker jag är de där depp perioderna. Det känns ju som man aldrig ska komma ur det. Som att allt bara är helt meningslöst och jobbigt. Och när man är glad, då oroar jag mig om när/om jag ska bli nere igen. Tycker det är svårt att planera saker, för man vet ju aldrig hur man är.

    Kan du känna av när du börjar bli nere igen? Tror att jag brukar bli mer irriterad och få mer ångest.
    Du är absolut inte ensam! När jag är nere så är det precis som du säger. Det känns som jordens undergång och att man aldrig ska få bli glad igen, men jag är optimist så jag brukar tänka att det bara kan bli bättre. .

    Jo, det kan jag absolut känna. Jag går liksom in i mig själv och pratar inte med någon och ställer mig frågan: Vad är det för mening med allt. Jag brukar dock inte bli så deppig längre. Försöker hålla mitt humör på en stabil nivå, men visst märks det på mig när jag är deppig och när jag blir deppig då blir jag riktigt deppig!
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Anonym)
    Litenmenhård skrev 2020-10-07 17:53:55 följande:

    Du är absolut inte ensam! När jag är nere så är det precis som du säger. Det känns som jordens undergång och att man aldrig ska få bli glad igen, men jag är optimist så jag brukar tänka att det bara kan bli bättre. .

    Jo, det kan jag absolut känna. Jag går liksom in i mig själv och pratar inte med någon och ställer mig frågan: Vad är det för mening med allt. Jag brukar dock inte bli så deppig längre. Försöker hålla mitt humör på en stabil nivå, men visst märks det på mig när jag är deppig och när jag blir deppig då blir jag riktigt deppig!


    Okej, känner igen mig så mycket i det du skriver. Har du något tips på hur man kan hålla humöret uppe om man säger så? Ett tag försökte jag fundera på varför jag var ledsen hela tiden, jättejobbigt. Men insåg att ibland är det bara ingen anledning och att det inte gör något. Ibland får man vara ledsen. Liksom.
  • Anonym (mine)

    Min partner har bipolär typ 2,5. Det är versionen som de flesta tänker på när man pratar om bipolär sjukdom, eller manodepressiv sjukdom som det hette förr. Korta perioder av att vara antingen deprimerad eller hypo/manisk som svänger snabbt. Det är väldigt sällan mellanlägen, utan det oftast antingen eller.

    Min partner medicinerar i depressionerna om det behövs. I första hand tar han till andra metoder för att depressionerna inte ska bli för djupa. Sköta sömn, mat, träning, hygien, försöka bryta tankar och mönster, ta pauser i vardagen, göra saker han gillar extra mycket. Manier tar han som en gåva, vilket fungerar så länge han inte blir destruktiv.

  • Litenmenhård
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-08 22:43:51 följande:
    Okej, känner igen mig så mycket i det du skriver. Har du något tips på hur man kan hålla humöret uppe om man säger så? Ett tag försökte jag fundera på varför jag var ledsen hela tiden, jättejobbigt. Men insåg att ibland är det bara ingen anledning och att det inte gör något. Ibland får man vara ledsen. Liksom.
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-08 22:43:51 följande:
    Okej, känner igen mig så mycket i det du skriver. Har du något tips på hur man kan hålla humöret uppe om man säger så? Ett tag försökte jag fundera på varför jag var ledsen hela tiden, jättejobbigt. Men insåg att ibland är det bara ingen anledning och att det inte gör något. Ibland får man vara ledsen. Liksom.
    Något tips har jag direkt inte, tyvärr. Man måste få vara ledsen innan allt blir bra igen, för utan de dåliga stunderna skulle vi ju inte ha de bra. Jag brukar tänka på allt bra i mitt liv när jag är ledsen, även om det inte känns som att det är så mycket just då och att tänka att när jag har varit ledsen ett tag så blir det faktiskt bättre. .

    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Troligtvis inte)

    Gör du något som skapar problem senare när du är uppåt? T.ex att ekonomin tar allvarlig skada, du får stora problem med din bekantskapskrets efteråt, du försätter dig i farliga situationer mm? Om inte så är du inte bipolär. 

Svar på tråden Bipolär?