• Thu 8 Oct 2020 10:00
    1058 visningar
    16 svar
    16
    1058

    Min son på 15-år vargar gå till skolan

    Det är ju allvarligt. Just i 9:an sabbar det ju en del. Så, det måste du ta i ordentligt nu!

    Har ni pratat med honom om det finns något konkret problem? Inlärningsmässigt, eller också finns det problem med jämnåriga, mobbning eller så?  Det hänger ju mycket på vad det egentligen beror på att han inte vill gå.

    Och du säger han har ingen diagnos, men har svårigheter. Innebär det att han kan ha koncentrationssvårigheter motsvarande ADHD eller dyslexi eller annat? 

  • Thu 8 Oct 2020 10:49
    #5
    2marie skrev 2020-10-08 10:34:32 följande:

    Hej,

    Vi har pratat med skolan. Han har fått extra stöd. Vi har delvis gjort en dyslexiutredning. Dock gjordes inte alla uppgifter så det gick inte att bedöma om det var dyslexi. Den sa dock att det var problem med arbetsminnet och den gav förslag på hur man kunde göra i skolan för att underlätta för honom. Allt detta genomfördes inte i skolan. Han har gjort en utredning på förra skolan med en handlingsplan att han skulle ha reducerad skolgång. Den utredningen har den nya skolan men eftersom han inte är i skolan så kan vi inte ha möte om det. Vi får honom helt enkelt inte till skolan. Finns det några som har erfarenhet av hemmasittare och där det gått bra till slut.


    Ja, jag jobbar i en specialskola som jobbar just med hemmasittare bl.a. och jag har själv en son (med svår ADHD) som skolvägrade i 9:an. 

    Som sagt: Första prioritet: Vad säger han? Vad är största problemet? Kan man skapa någon situation då han kan tänka sig gå till skolan? Ni måste ju prata med honom och komma fram till något han går med på. Det är det som man måste göra - hitta något alternativ som han går med på, som han är införstått med. 

    Förresten - hur länge har det här pågått? Hur länge har det varit tydliga problem och hur länge har han varit hemma helt?

    Varför gjordes inte dyslexiutredningen klart, vägrade han?  Problem med arbetsminnet kan ju innebära ADD/ADHD. Reducerad skolgång har man ju först när det inte går på annat sätt. Det innebär förstås också färre betyg att söka till gymnasiet med. 
  • Thu 8 Oct 2020 10:53
    #6
    -1

    Förresten, när min son skolvägrade så var situationen sån att jag inte tyckte det var någon idé att tvinga honom gå till skolan sista halva året. Så jag sjukskrev mig på halvtid, gjorde en deal med min rektor där, och pluggade hemma med sonen. Och sedan gick vi till skolan tillsammans några gånger när han skulle skriva prov. Han blev godkänd i alla teoretiska ämnen, men inte i idrott, slöjd eller bild, för att han ju inte var där. Men han hoppade sedan av gymnasiet ganska snabbt ändå.  

    Men det är olika, en lösning funkar ju inte för alla. 

Svar på tråden Min son på 15-år vargar gå till skolan