• Anonym (TS)

    Ni som blivit friska av antidepp, hur lång tid tog det?

    Jag har ätit Brintellix sedan april och fick en omedelbar effekt på det kognitiva men har varit väldigt uttröttbar och svag fysiskt hela sommaren ända fram till nu.

    Jag mår nu mycket bättre från en vecka till en annan och känner tvärtom att min energi är helt normal som när jag var frisk för 10 år sen.

    Jag vet inte om det är medicinen då effekten isåfall var väldigt fördröjd och sedan plötsligt small till fem månader in i behandlingen.

    Ni som blivit friska på antidepp, hur lång tid tog det och skedde det successivt eller har någon upplevt samma plötsliga förändring som jag.

  • Svar på tråden Ni som blivit friska av antidepp, hur lång tid tog det?
  • sextiotalist

    Två år innan jag började fasa ut mina SSRI.

    Då hade jag mått bra under ett år ungefär

  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2020-10-08 10:18:34 följande:

    Två år innan jag började fasa ut mina SSRI.

    Då hade jag mått bra under ett år ungefär


    Ah, så då är det inte så konstigt om jag börjat må bättre först nu egentligen?
  • Anonym (w)

    Visst att det de kan ha en viss effekt men meningen är ju inte att de ska göra en frisk på det sättet :) Utan saker blir ofta bättre med tid.

  • Anonym (Utmattad)

    Antidepressiva gör dig inte frisk, de tar bort vissa symtom bara. Tyvärr så stoppar de hjärnans egen utveckling så det är som konstgjord andning. Jag har tagit SSRI -preparat i ca 2 år men aldrig mer efter att jag läst forskning om biverkningar. Jag blev återställd efter att jag slutade och har aldrig känt suget efter att börja igen.

  • sextiotalist
    Anonym (Utmattad) skrev 2020-10-10 07:43:36 följande:

    Antidepressiva gör dig inte frisk, de tar bort vissa symtom bara. Tyvärr så stoppar de hjärnans egen utveckling så det är som konstgjord andning. Jag har tagit SSRI -preparat i ca 2 år men aldrig mer efter att jag läst forskning om biverkningar. Jag blev återställd efter att jag slutade och har aldrig känt suget efter att börja igen.


    Misstänker att min depression stoppade min utveckling än mer.

    Ibland behöver man konstgjord andning.

    För de med svår ångest är dessa mediciner livsnödvändiga.

    Om jag hamnar i lika djup depression igen, så skulle jag inte tveka att medicinera.
  • Anonym (förälder)

    Min son åt medicin I 3 år ungefär, sedan tog det nästan ett år efter utfasningen till att man började känna igen att han var "sig själv" helt igen, hade energi att göra saker på en mer normal nivå osv. 

  • Anonym (w)
    Anonym (Utmattad) skrev 2020-10-10 07:43:36 följande:

    Jag blev återställd efter att jag slutade och har aldrig känt suget efter att börja igen.


    Vem sjutton känner sug efter att börja äta antidepp? Det är nödvändigt för vissa personer helt enkelt. Om man inte verkligen är i behov så är det såklart onödigt att dra på sig biverkningar men även helt vanliga mediciner mot fysiska åkommor har biverkningar fast de måste tas.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Utmattad) skrev 2020-10-10 07:43:36 följande:

    Antidepressiva gör dig inte frisk, de tar bort vissa symtom bara. Tyvärr så stoppar de hjärnans egen utveckling så det är som konstgjord andning. Jag har tagit SSRI -preparat i ca 2 år men aldrig mer efter att jag läst forskning om biverkningar. Jag blev återställd efter att jag slutade och har aldrig känt suget efter att börja igen.


    Vad säger forskningen om biverkningarna menar du?

    Jag har provat två mediciner för flera år sen och jag upplevde att de gjorde mig sämre och sämre med tiden så jag slutade och fick inte bort vissa biverkningar. Fem år senare utan medicin blev jag brutalt mkt sämre plötsligt. Kunde inte duscha mer än två ggr i månaden, kunde inte öppna matförpackningar som burkar, mjölkpaket och godispåsar och jag kunde heller inte bajsa utan att kroppen bröt ihop resten av dagen av ansträngningen. Antingen är det en slump att jag blivit bättre av Brintellix eller så har den verkligen lyft mig till upprätt läge.
  • Anonym (TS)
    Anonym (förälder) skrev 2020-10-10 08:30:22 följande:

    Min son åt medicin I 3 år ungefär, sedan tog det nästan ett år efter utfasningen till att man började känna igen att han var "sig själv" helt igen, hade energi att göra saker på en mer normal nivå osv. 


    Slutade din son äta medicin innan han var bra igen alltså?
Svar på tråden Ni som blivit friska av antidepp, hur lång tid tog det?