• Anonym (Ts)
    Fri 9 Oct 2020 21:01
    377 visningar
    17 svar
    17
    377

    Gråta sig till sömns?

    Har en tjej på 14 månader med stort närhetsbehov. Vill sova tätt. Somnar med mig tätt intill och jag smyger ut när hon sover djupt.

    Hon vaknar flera gånger på kvällen när jag inte är bredvid.

    Jag och pappan har diskuterat. Kan det vara så att hon vaknar upp, märker att jag inte längre är kvar och blir därför orolig? Kan detta undvikas genom att vi lär henne somna själv. Då blir det ju inte konstigt för henne att också vakna ensam 1 timme senare. Hon kanske kan söva om sig själv.

    Så vi skulle testa detta. Han föreslog någon variant på 5-minutersmetoden vilket jag sa tvärnej till. Enda sättet jag kunde tänka mig var att vi börjar försiktigt med att han eller jag sitter bredvid henne i sängen istället för att ligga ned. Så kan man flytta längre och längre bort allt eftersom.

    Ikväll skulle vara första kvällen. Han var taggad. Jag var tveksam. Sa att jag helst ville vänta tills man kan kommunicera med henne, men han ville ge det en chans.

    Så jag sitter i soffan och hör hur hon panikgråter på övervåningen. Ställer mig upp och sätter mig ner flera gånger om. Men efter 40 minuter får jag nog. Skriver sms men får inga svar så jag går in i hennes sovrum och säger att jag klarar inte detta. Vi får vänta några månader.

    Nu är han skitsur. Tycker att jag saboterade. Och att jag skadade deras relation genom att komma in och rädda henne från elak pappa.

    Jag vet inte. Var det fel av mig? Skulle hon fått gråta sig till sömns? Förstår hans känsla men modersinstinkten var så stark.

    Ska jag be om ursäkt?

  • Svar på tråden Gråta sig till sömns?
  • Fri 9 Oct 2020 21:09
    #1

    Du lät en 14 månaders panikgråta i sin ensamhet i 40 jävla minuter. Så fruktansvärt vidrigt...

    Och du undrar om du ska be aset till pappa om ursäkt??

    Var är det för fel på er?

    Skulle du låta din man panikgråta i 40 min utan att trösta? Skulle din man låta dig panikgråta ensam i 40 minuter utan att trösta?

    Jag spyr...

  • Fri 9 Oct 2020 21:16
    #2
    +1

    Nej, du har inget att be om ursäkt för. Han valde själv att skada deras relation, men om han inte gör om det, så går skadan att reparera.

    Jag har 7 barn. Somliga har bara somnat i min famn i den åldern och somliga har somnat själva. Ingen skillnad på hur de betett sig om de vaknat på kvällen/natten; de har gråtit och ropat på mig.

    Det jag har gjort för att slippa en massa uppvaknanden på kvällen, är att lägga dem i TV-rummet. Bäddat till på golvet bara och lagt ned dem där när de somnat. Lite bakgrundsljud och lite svagare belysning och de har sovit hur gott och tryggt som helst. Sedan har jag bara tagit med dem till sängen när jag lagt mig. Jag har aldrig lagt dem ensamma i ett mörkt sovrum.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 21:17
    #3
    Drottningen1970 skrev 2020-10-09 21:09:07 följande:

    Du lät en 14 månaders panikgråta i sin ensamhet i 40 jävla minuter. Så fruktansvärt vidrigt...

    Och du undrar om du ska be aset till pappa om ursäkt??

    Var är det för fel på er?

    Skulle du låta din man panikgråta i 40 min utan att trösta? Skulle din man låta dig panikgråta ensam i 40 minuter utan att trösta?

    Jag spyr...


    Oj nej du missförstår nog helt. Barnet var aldrig ensamt. Pappan satt bredvid hela tiden och klappade, nynnade och smekte kinden. Vid ett par tillfällen tände han lampan och läste en sida till ut boken, tog upp henne och gav en kram osv. Men hon var ledsen. Hon ville ju ha det på sitt sätt. Näsa mot näsa med mamma som vanligt.

    Självklart vad barnet inte ensamt i 40 minuter. Pappan tröstade så mycket han bara kunde.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 21:21
    #4
    lövet2 skrev 2020-10-09 21:16:33 följande:

    Nej, du har inget att be om ursäkt för. Han valde själv att skada deras relation, men om han inte gör om det, så går skadan att reparera.

    Jag har 7 barn. Somliga har bara somnat i min famn i den åldern och somliga har somnat själva. Ingen skillnad på hur de betett sig om de vaknat på kvällen/natten; de har gråtit och ropat på mig.

    Det jag har gjort för att slippa en massa uppvaknanden på kvällen, är att lägga dem i TV-rummet. Bäddat till på golvet bara och lagt ned dem där när de somnat. Lite bakgrundsljud och lite svagare belysning och de har sovit hur gott och tryggt som helst. Sedan har jag bara tagit med dem till sängen när jag lagt mig. Jag har aldrig lagt dem ensamma i ett mörkt sovrum.


    Tack för svar. Vet inte om det är aktuellt här riktigt. Då funkar det bättre som vi brukar göra. Jag nattar och sen går jag in när hon vaknar.

    Vill för säkerhets skull förtydliga även för dig: barnet var aldrig ensamt. Rummet var inte mörkt. Pappan var där och tröstade efter bästa förmåga. Han anser nu att jag bekräftade för barnet att han var ?skurken? som höll henne ifrån mig, genom att komma in och ?rädda henne?
  • Fri 9 Oct 2020 21:28
    #5
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-09 21:21:05 följande:
    : barnet var aldrig ensamt. Rummet var inte mörkt. Pappan var där och tröstade efter bästa förmåga.
    Nej, men se det ur barnets synvinkel. Tänk dig att hon var 3 år och kunde prata. Hon är ledsen och gråter. Vill vara i famnen och bli tröstad, fast hon inte riktigt vet varför hon är ledsen. Hon vet bara att allt känns jobbigt och läskigt. Pappas trygga famn finns där inom räckhåll, men han vägrar. Han vill inte ta upp och trösta henne, hur ledsen och förtvivlad hon än blir. Han avvisar henne; ger kalla handen. Bryr sig inte. Den där trygga kärleken hon trodde på, den verkar vara borta. Kanske pappa inte älskar henne längre?

    Att avsiktligt stöta bort ett ledset litet barn är helt obegripligt för mig. Hur kan man ens komma på något så grymt?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 21:33
    #6
    lövet2 skrev 2020-10-09 21:28:24 följande:

    Nej, men se det ur barnets synvinkel. Tänk dig att hon var 3 år och kunde prata. Hon är ledsen och gråter. Vill vara i famnen och bli tröstad, fast hon inte riktigt vet varför hon är ledsen. Hon vet bara att allt känns jobbigt och läskigt. Pappas trygga famn finns där inom räckhåll, men han vägrar. Han vill inte ta upp och trösta henne, hur ledsen och förtvivlad hon än blir. Han avvisar henne; ger kalla handen. Bryr sig inte. Den där trygga kärleken hon trodde på, den verkar vara borta. Kanske pappa inte älskar henne längre?

    Att avsiktligt stöta bort ett ledset litet barn är helt obegripligt för mig. Hur kan man ens komma på något så grymt?


    Jag vet inte ringt hur du läser in detta. Han gav henne inte kalla handen. Han tröstade. Plockade upp och kramade. Klappade på henne. Pratade med henne. Brydde sig.

    Han stötte inte bort henne. Vet inte hur du kommer fram till det.

    Men det var inte nattningen hon var van vid. Hon är van vid mig och endast mig. Pappa duger inte hur nära han än är. På dagarna gör han det. Då vill hon gärna till honom och mysa och bli tröstad. Men nattningarna är det jag som gäller. Det är det hon är van vid.
  • Fri 9 Oct 2020 21:50
    #7
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-09 21:01:05 följande:

    Nu är han skitsur. Tycker att jag saboterade. Och att jag skadade deras relation genom att komma in och rädda henne från elak pappa.

    Jag vet inte. Var det fel av mig? Skulle hon fått gråta sig till sömns? Förstår hans känsla men modersinstinkten var så stark.

    Ska jag be om ursäkt?


    Följande är nog färgat av mina egna erfarenheter...

    Men som jag ser det så behövder du aktivt ta ett steg tillbaks i föräldraskapet och släppa in fadern rent generellt. 
    Nu spekulerar jag vilt, men jag gissar att du hanterat det mesta praktiska runt barnet? Du har varit föräldraledig på heltid?

    Om du genom att ta ett kliv tillbaks i föräldraskapet generellt o genom detta släpper in fadern mer, så ska du se att deras relation fördjupas och utvecklas.
    Det handlar om dagar, kanske veckor, innan dottern sen somnar lika bra med pappa som med dig....

    Din dotter verkar av din beskrivning att dömma ha en far som faktiskt vill och försöker axla sitt föräldraansvar, samt dela föräldraskapet på ett vettigt sätt. 

    Ta tillvara på detta, uppmuntra detta på alla sätt du kan, primärt för din dotters skull.
  • Fri 9 Oct 2020 22:20
    #8
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-09 21:17:54 följande:

    Oj nej du missförstår nog helt. Barnet var aldrig ensamt. Pappan satt bredvid hela tiden och klappade, nynnade och smekte kinden. Vid ett par tillfällen tände han lampan och läste en sida till ut boken, tog upp henne och gav en kram osv. Men hon var ledsen. Hon ville ju ha det på sitt sätt. Näsa mot näsa med mamma som vanligt.

    Självklart vad barnet inte ensamt i 40 minuter. Pappan tröstade så mycket han bara kunde.


    Ok då ber jag om ursäkt.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 22:29
    #9
    Anonvm skrev 2020-10-09 21:50:23 följande:

    Följande är nog färgat av mina egna erfarenheter...

    Men som jag ser det så behövder du aktivt ta ett steg tillbaks i föräldraskapet och släppa in fadern rent generellt. 

    Nu spekulerar jag vilt, men jag gissar att du hanterat det mesta praktiska runt barnet? Du har varit föräldraledig på heltid?

    Om du genom att ta ett kliv tillbaks i föräldraskapet generellt o genom detta släpper in fadern mer, så ska du se att deras relation fördjupas och utvecklas.

    Det handlar om dagar, kanske veckor, innan dottern sen somnar lika bra med pappa som med dig....

    Din dotter verkar av din beskrivning att dömma ha en far som faktiskt vill och försöker axla sitt föräldraansvar, samt dela föräldraskapet på ett vettigt sätt. 

    Ta tillvara på detta, uppmuntra detta på alla sätt du kan, primärt för din dotters skull.


    Tack för att du läst och förstått situationen.

    Ja, jag gissar att anledningen till att jag känner lite dåligt samvete mot min man är för att jag vet med mig att jag ogärna släpper kontrollen. Allt går så mycket smidigare för mig. Jag vet hur jag ska hantera lunchen för att hon ska äta mest, så jag gör det gärna. Jag vet vilka kläder som kommer passa bäst för morgondagens aktivitet, så jag lägger fram dem bredvid skötbordet.

    Han behöver inte tänka så mycket på det där. Allt löser sig. Men det gör ju att han alltid känner sig som en sämre förälder. Den som inte har koll. Den som vet att somnar inte barnet snart så blir jag diskvalificerad från nattningar i ytterligare några månader.

    Han vill ju gärna natta. Men det går inte. Hon vägrar låta honom. Och han är övertygad om att det bara är en vana som måste brytas. Att det är 2-3 dagar av kamp men sen kommer det gå bra. Men här kommer jag och, igen, tar över och sätter honom på avbytarbänken.

    Usch så svårt. Å ena sidan vill jag att de ska ha en lika tät relation som hon och jag. Å andra sidan är jag livrädd för kampen det innebär. För dotterns sätt att kämpa är ju att gråta. Och jag tål inte hennes gråt.

    Det blir enorm skillnad så fort han är hemma mer dagtid. För ett par veckor sedan var han ledig hela veckan och då var det bara pappa som gällde. Under sommarsemestern vad vi precis lika högt imorgon kurs. Det här är nu när han jobbar heltid.

    Tror han tycker detta är väldigt ledsamt faktiskt. Han vill så väl och är beredd att kämpa men jag låter honom inte. Är väl därför jag ville be om ursäkt.

    Men hur som helst. Jag förklarade nu att vi får hitta andra sätt, som helst inte innebär att hon gråter sådär. Kanske kan han ligga bredvid också? Och så småningom flyttar jag bort?

    Han förstod. Vad nog bara lite ledsen över misslyckandet. Har nu berömt honom för att han är en så fin pappa och allt är väl.

    Men har något några tips för min situation i övrigt får ni gärna skriva. Helst dock inte du som kommenterade första svaret... usch fick så ont i magen. Vi kämpar verkligen här! Vi vill båda göra så rätt som möjligt för lilltjejen!
  • Anonym (16 månade­r)
    Fri 9 Oct 2020 22:31
    #10

    Det är bara jag som nattar vår dotter med kan räkna på en hand alla ggr min man gjort det och det har blivit kaos alla gånger. Känner att så länge jag är hemma och har möjlighet så nattar jag henne mer än gärna. Dock somnar hon nästan alltid medan hon dricker sin mjölk så jag har inga långa nattningar, kanske hade känts annorlunda om det var så.

    Funkar det för er och inget du tycker är jobbigt så tycker jag du kan fortsätta eran rutin. Vill du däremot bryta den så tror jag ni är inne på rätt spår men kanske att pappa till en början gör precis som du brukar göra så det inte blir flera annorlunda saker direkt.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 22:37
    #11
    Anonym (16 månader) skrev 2020-10-09 22:31:10 följande:

    Det är bara jag som nattar vår dotter med kan räkna på en hand alla ggr min man gjort det och det har blivit kaos alla gånger. Känner att så länge jag är hemma och har möjlighet så nattar jag henne mer än gärna. Dock somnar hon nästan alltid medan hon dricker sin mjölk så jag har inga långa nattningar, kanske hade känts annorlunda om det var så.

    Funkar det för er och inget du tycker är jobbigt så tycker jag du kan fortsätta eran rutin. Vill du däremot bryta den så tror jag ni är inne på rätt spår men kanske att pappa till en början gör precis som du brukar göra så det inte blir flera annorlunda saker direkt.


    Tack för ditt svar! Jag har inga problem alls att natta. Tycker det är urmysigt. Problemet är att dottern alltid, alltså ALLTID, vaknar efter 15-60 minuter och är då (vad jag förstår) upprörd över att jag är borta. Då får jag lägga mig bredvid igen och den gången tar det ofta 2 timmar att natta om.

    Detta tänkte vi avhjälpa genom att, på ett så snällt sätt som möjligt, försöka lära henne att somna själv. På så sätt tänkte vi att hon kan söva om sig själv när hon vaknar till sådär. Tänkte att det nog blir enklare för henne om inget har förändrats sedan hon somnade första gången. Då behöver hon inte bli orolig och ropa på mig.

    Men du har rätt! Det var nog för stora förändringar att både byta förälder och nattningssätt!
  • Fri 9 Oct 2020 22:59
    #12
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-09 22:29:50 följande:
    Usch så svårt. Å ena sidan vill jag att de ska ha en lika tät relation som hon och jag. Å andra sidan är jag livrädd för kampen det innebär. För dotterns sätt att kämpa är ju att gråta. Och jag tål inte hennes gråt.
    Då fick jag det bekräftat...

    Jag sticker ut hakan lite o påstår att du nog är lika mycket orsak till detta problem som barnet. Du måste börja jobbba med dig själv för att hitta sätt att släppa in fadern i föräldraskapet som en jämlike.

    Kan inte fadern vara föräldraledig en tid? Ni kanske kan vara hemma båda två?

    Sen tror jag att ni alla skulle må bra av att du släppte taget lite o tog dig lite "egentid" några kvällar i veckan, gå en långpromenad? Börja med yoga?
    Det primära är inte vad du gör, utan att du kommer bort hemifrån o på så vis på ett mycket konkret sätt lägger över ansvaret för barn och hem på fadern.
    Detta tillåter honom att växa i sin roll, det kommer även stärka banden mellan barnet och honom något ofattbart.

    Har ni alls reflekterat över varför ni inte redan nu delat föräldraledigheten mer jämnt mellan er? 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 9 Oct 2020 23:08
    #13
    Anonvm skrev 2020-10-09 22:59:52 följande:

    Då fick jag det bekräftat...

    Jag sticker ut hakan lite o påstår att du nog är lika mycket orsak till detta problem som barnet. Du måste börja jobbba med dig själv för att hitta sätt att släppa in fadern i föräldraskapet som en jämlike.

    Kan inte fadern vara föräldraledig en tid? Ni kanske kan vara hemma båda två?

    Sen tror jag att ni alla skulle må bra av att du släppte taget lite o tog dig lite "egentid" några kvällar i veckan, gå en långpromenad? Börja med yoga?

    Det primära är inte vad du gör, utan att du kommer bort hemifrån o på så vis på ett mycket konkret sätt lägger över ansvaret för barn och hem på fadern.

    Detta tillåter honom att växa i sin roll, det kommer även stärka banden mellan barnet och honom något ofattbart.

    Har ni alls reflekterat över varför ni inte redan nu delat föräldraledigheten mer jämnt mellan er? 


    Ja, du satte absolut huvudet på spiken!

    Han har ännu inte varit föräldraledig. Jag kör 1,5 år helt ledig och från januari kommer han vara ledig halvtid, gå hem vid lunch i 1 års tid. Detta för att slippa långa dagar på förskolan.

    Men ja, kanske ska jag gå ut lite. Jag vet inte vad jag oroar mig för riktigt men känner mig lite dum som inte ?hjälper till? hemma. Inte ska väl han behöva stå med mat, disk, gråtig (för det kommer det vara) unge och allt. Jag kan plocka med hemmet medan de umgås, tänker jag. Sen hör jag att hon blir ledsen över något och springer genast dit. Hon vet ju att jag är hemma så hon undrar ju varför jag inte kommer när hon ropar.

    Hör ju hur dumt detta är. Ja jag måste absolut boka in lite tid borta. Vid det här laget borde jag ju kunna övernatta borde också tycker jag. Men som du förstår är det långt borta än...
  • Fri 9 Oct 2020 23:27
    #14
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2020-10-09 23:08:14 följande:
    Jag kan plocka med hemmet medan de umgås, tänker jag. Sen hör jag att hon blir ledsen över något och springer genast dit. Hon vet ju att jag är hemma så hon undrar ju varför jag inte kommer när hon ropar....
    Detta är precis anledningen till att du inte skall vara i hemmet, gör barnet medveten om att du går hemifrån o att det är pappa som gäller.

    Se det som en mjukstart på inskolningen på förskolan....

    Personligen tror jag faktiskt du själv har med att bearbeta kring detta än barnet.
Svar på tråden Gråta sig till sömns?