• Anonym (Mamma)

    Tid till annat med bebis som nyss börjat krypa?

    Vi har massa diskussioner hemma om fördelning av hushållsarbete, hur mycket man hinner göra trots att man har hand om bebis osv. Sambon verkar tycka att jag borde kunna göra hur mycket som helst samtidigt som jag har hand om dottern, och tycker att "det är väl bara att sätta henne i stolen" typ, medan jag tycker att det är något man bara gör för att få tid till det absolut nödvändigaste. Jag tycker det känns helt orimligt att låta henne sitta och glo mer än korta stunder, och tycker det blir väldigt mycket ensamtid för dottern om man ska både fixa frukost, lunch, mellanmål och middag plus disk, tvätt och städ däremellan. Och så kanske man själv behöver gå på toa eller ta en dusch någon gång. Det blir ju jättemycket tid som man gör annat än att vara med barnet?

    Är verkligen nyfiken på vad ni andra tycker och hur ni gör! Jag är ju själv ganska ny på "föräldrandet" och vår dotter har precis börjat krypa och äter frukost, lunch, middag med oss utöver amning. Jag tycker verkligen vissa saker är sjukt svåra att hinna med mellan varven, även om vi försökt barnsäkra är det så mycket passande samtidigt som det blir extrema mängder tvätt och disk och städa matrester etc. Känns som jag alltid ligger lite efter och önskar verkligen att sambon kunde dra ett lite större lass så att vi någon gång kunde ta det lugnt på kvällen utan att det känns som att det fortfarande är saker som behöver göras...

    Är det jag som är överdrivet ambitiös i mitt föräldraskap? Hur mycket tid per dag skulle ni säga att ni INTE aktivt spenderar med barnet (alltså typ att barnet underhåller sig själv medan ni gör annat, men utan att någon annan tar över och är med barnet)? Vad gör ni då? Vilka sysslor tycker ni är svåra eller omöjliga att göra MED barnet? Hur ser er fördelning ut hemma?

    Är på riktigt nyfiken, ibland undrar jag om det är jag som är kass och ineffektiv, eller om alla andra 7-8-mån gamla bebisar sysselsätter sig själva mer än min. Jag fixar frukost och lunch, oftast även middagen, handlar, städar undan det värsta under dagen (plockar undan leksaker och städar efter att vi ätit tex, men hinner inte alltid diska undan eftersom bebis ofta har bråttom att vila efter maten), kör minst 2-3 maskiner tvätt om dagen (vi har tygblöjor, de sorterar och packar jag men hinner sällan stå och vika kläder utan det blir kvar i korgen...) utöver det så har jag i princip 100% av allt kring barnet, och så har vi hund som jag rastar 3 gånger om dagen. Barnet har just börjat krypa i raketfart och ställa sig mot möbler, så det är fullt sjå att hålla koll på henne, ofta försöker jag planera in minst en aktivitet för henne/dag (parken, öppna förskolan, babysim etc) eftersom det verkligen känns som hon behöver det och jag blir knäpp av att jaga henne hemma Jag blir så ledsen när det känns som att min sambo tycker att jag är lat. Själv är jag helt slutkörd på kvällarna och känner att jag aldrig sitter ner, aldrig har tid för mig själv och sysslorna tar liksom aldrig slut. Det känns alltid stressigt att hinna få ihop middag och nattning och sedan är liksom dagen slut. Är det här ytterligare en grej som bara är en naturlig del av livet när man fått barn eller.... Vad gör man för att hinna med? Vad är rimligt att hinna med när man är själv med barnet?

  • Svar på tråden Tid till annat med bebis som nyss börjat krypa?
  • Anonym (BlirIrriterad)

    Du ska inte göra annat än ta hand om barnet om dagarna. Punkt. Allt utöver det är en bonus tycker jag. Du är inte hemma för att göra allt annat. Och hur skulle det funka att sätta en unge i en stol en längre stund utan att man underhåller ungen? Hade inte funkat med mina iaf.

    Vet han alls vad det innebär att vara hemma? Åk bort en dag och hitta på nåt annars (om det funkar för barnet).

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (BlirIrriterad) skrev 2020-10-09 22:04:01 följande:

    Du ska inte göra annat än ta hand om barnet om dagarna. Punkt. Allt utöver det är en bonus tycker jag. Du är inte hemma för att göra allt annat. Och hur skulle det funka att sätta en unge i en stol en längre stund utan att man underhåller ungen? Hade inte funkat med mina iaf.

    Vet han alls vad det innebär att vara hemma? Åk bort en dag och hitta på nåt annars (om det funkar för barnet).


    Så tänker jag med, samtidigt vill ju ingen leva i ett kaos av matrester och tvätt så det är klart man gör sitt bästa för att hålla efter det under dagarna. Men vissa saker är ju verkligen svårt att hinna med och byggs på hög om ingen annan tar tag i det. Upplever jag iallafall!

    Jag låter dottern sitta i sin stol om jag behöver springa på toa, ta en snabb dusch eller när jag fixar mat tex, men kan inte tänka mig att det skulle vara hållbart att göra det längre stunder eller flera gånger om dagen. Hon behöver ju krypa runt och röra sig, illa nog med all tid de blir sittande ändå tycker jag!
  • Anonym (K)
    Anonym (BlirIrriterad) skrev 2020-10-09 22:04:01 följande:

    Du ska inte göra annat än ta hand om barnet om dagarna. Punkt. Allt utöver det är en bonus tycker jag. Du är inte hemma för att göra allt annat. Och hur skulle det funka att sätta en unge i en stol en längre stund utan att man underhåller ungen? Hade inte funkat med mina iaf.

    Vet han alls vad det innebär att vara hemma? Åk bort en dag och hitta på nåt annars (om det funkar för barnet).


    För oss har det funkat väldigt bra att sköta hemmet samtidigt som barnen, oavsett om det har varit jag eller mannen som varit hemma. Klart att det är körigt ibland men såå himla jobbigt och tidskrävande är det inte att tvätta/diska/städa av lite hemma. Har fem barn för övrigt.
  • Anonvm

    Jag finner det helt normalt att utöver att ta hand om ett spädbarn även sköta dagliga driften i ett hushåll, dvs matlagning, tvätt, disk, och lättare städning.

    Sen petar man in en aktivitet om dagen, typ öppna förskolan, babysim, o liknande. Då passar man även på att handla på vägen hem...

    De timmar på dygnet som även den andra föräldern är hemma så passar ni på att göra allt sånt som kräver full koncentration...

    Kan tillägga att jag separerade när vårt 2a barn fyllde 1.... Nu har jag båda varannan vecka ensam o det går utmärkt det också...

  • mari123

    Ursäkta min lilla fråga men HUR mkt leksaker drar din lilla bebis fram? ALL respekt till dig men en liten bebis som nyss lärt sig krypa är ju måttligt rörlig? Inte som man ser i teveserier där det så fort man fött barn så är det lego över hela golvet och nallar och mjukisdjur fast babyn inte lämnat vaggan......Knepigt. 

  • Anonym (Jh)

    När dottern var i krypålder (8 månader ish) så städade, duschade, fixade jag mycket medan hon sov. Hon sov då 3 gånger per dag, samtliga pass under tiden maken var på jobbet. Jag lyssnade på ljudbok samtidigt eller hade tvn på i bakgrunden. Tyckte det var rätt chill. Jag ville inte heller ha något hushålligt kvar när han kom hem för då ville jag umgås. Och med över 2 timmar ouppbunden tid per dag var det inget svårt att hinna.

    Körde någon tvättmaskin om dagen, städade och diskade undan direkt efter måltiden (tar ju bara 5 minuter) och dammsög någon gång per dag. Så väldigt mycket mer är det väl inte? Kunde göra någon punktinsats per dag som att städa ett badrum (15 minuter) eller renbädda sängen (10 minuter). Men överlag ville jag att huset skulle hålla en god lägstanivå i rummen vi befann oss. Och inte för makens skull om ni tror det. Utan för barnets. Var supernoga med golvstädet när hon började krypa. Dammsög och torkade golven dagligen. Kan varmt rekommendera spraymopp och trådlös dammsugare!

    Sen kom en vecka då och då när allt var kaos och inget funkade. Då hjälptes vi åt på kvällarna.

    Men med det sagt: barn i den åldern blir ju superstimulerade av att vara med vid vardagssysslor. De behöver ju inte leka i ett hörn på andra sidan rummet utan låt barnet vara med. När du tar ut en kaffekopp ur skåpet kan du sätta dig på huk och visa barnet koppen och upprepa ?kopp?, knacka på det, kanske låta barnet känna försiktigt. Bunkar och skålar kan de ju leka med och känna på, samtidigt som du pratar om vad det är och röjer lite samtidigt. Allt allt allt du gör berättar du om för barnet. Inkludera! ?Mamma dricker kaffe?, ?Hälla upp vatten?, ?vattna blommorna?. Låt barnet vara med! Låt barnet känna på vattnet som rinner och på blomman i fönstret. Sysslorna tar längre tid men de blir gjorda, barnet har sällskap och blir stimulerat. Win-win!

  • Anonym (Jh)

    Och förresten, varför kör ni tygblöjor? Det verkar oerhört tidskrävande med all extra tvätt. Känner du att du har svårt att hinna med är detta det första jag skulle ändrat. Förstår inte hur det kan bli 2-3 maskiner per dag i ett 1-barnshushåll.

    Och beställ mat online hem till dörren om du inte redan gör det.

  • Anonym (Jh)

    Förlåt att jag spammar...

    Men fler saker:

    - låt barnet vara med i duschen. Blir lätt en rolig halvtimme för er båda hellre än 5 stressiga minuter för dig.

    - gör luncher som bara kräver en stekpanna för minimalt med disk. Pyttipanna, omelett, pasta som kokas i sås, stekt potatis och stekt lax. Stavmixer på barnets del och servera!

    - töm en låg låda i köket och fyll med leksaker. När du lagar mat eller diskar kan du öppna lådan och låda barnets röja på i lådan precis bredvid.

    - prata för dig själv. Låtsas att du pratar till publik. När du lagar mat håller du matlagningsprogram ?nu tar vi vitlöken här och krossar den under kniven?. Berätta om dagen ?idag är det soligt så vi ska ut och gå en promenad i skogen?. Gör tutorials om hur man tvättar ?jag lägger mörka kläder här och ljusa där?. Lovar dig att barnet kommer vara ett stort fan, känna sig tilltalad och sedd, och lära sig otroligt mycket språk! Plus att man får bättre koll på det man gör när man säger det högt för sig själv.

  • Räkan77

    Går du ut med hunden alla tillfällen när dottern sover? I så fall förstår jag att det kan bli körigt. Tror det skulle underlätta om du kunde vara hemma vid något sovpass, då hinner du både fixa hemma och få lite andrum.

    Kan du överväga att köra engångsblöjor ibland för att få ner tvättmängden? Tex en dag i veckan, var tredje blöja eller liknande?

Svar på tråden Tid till annat med bebis som nyss börjat krypa?