• Fri 9 Oct 2020 22:00
    246 visningar
    10 svar
    10
    246

    Det finns ju ingenting bra i mitt liv

    Vad gör man när man inte längre finner en mening med livet? Har försökt googla efter alla sorters lösningar på att ta reda på det.

    Jag är 25 år gammal, dålig uppväxt, missbrukande föräldrar, våld i nära relationer, mobbad i skolan pga vi hade med socialen att göra , började redan i 2an och fortsatte tills jag hoppade av skolan i 8an för att jag inte längre orkade mera... alltid känt mig mer annorlunda än andra människor, aldrig klarat av saker som är så enkla för andra, ingen utbildning, inga betyg ens. I Februari detta året fick jag även mina diagnoser (adhd, asperger syndrom & ptsd komplext.) och har väl sen dess förstått varför jag varit som jag varit (dvs utbrott, dåligt tålamod, okoncentrerad osv osv) har medicin emot adhd men det hjälper inte riktigt. Jag har flyttat flertalet gånger i mitt liv och aldrig haft en fast trygg punkt.

    Jag har idag inga vänner, ingen familj som finns där för mig. Bor ensam, men tillbringar mycket tid i min pojkväns lägenhet (dock är han lastbilschaufför och ligger ute rätt mycket) har ingen direkt inkomst, får vrida och vända på varenda krona jag får in, jag klarar inte av att studera eller jobba just nu då mitt psyke inte fixar det. Jag har testat båda delarna.

    Jag kan inte kontrollera mina tankar, ser ingenting positivt med livet, och känner mig otroligt låst. Pojkvännen säger ?gå en promenad, det mår man bra av? men NEJ, det funkar inte så för mig. Ser inga möjligheter, ser inte ens en framtid. Jag får extrema panikångest attacker som är ohållbara, känns som att jag gång på gång drämmer rätt in i väggen.... om och om igen.

    Umgås med vänner säger tipsen, men jag har inga? Tänk positivt, men det är svårt när man inte har något positivt i livet, skaffa en hobby, men det är ju svårt utan pengar. Terapi? Absolut, men är inskriven på psykmottagningen pga adhd medicinen bland annat, och de sa idag att jag får fylla i en blankett, sedan bli kallad till ett bedömningssamtal, sen är det KÖTID i ETT ÅR innan man ev får en samtalskontakt!

    Alltså nej, jag fixar fan inte detta mera.... orken är slut, allt jag ser är .... ingenting, det är tomt.

  • Svar på tråden Det finns ju ingenting bra i mitt liv
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 9 Oct 2020 22:06
    #1

    Jag lider med dig. Förstår att det är svårt att hitta det som verkligen hjälper.
    Har du inget intresse du kan hålla på med, som gör dig på bättre humör? Sjunga, lyssna på musik, spela instrument, måla? 

    Lär dig ett språk...Hitta något intresse att lägga ner din själ i att lära dig? Det kan göra att du får bättre självförtroende, du kan diskutera ditt intresse med likasinnade, och du kanske till och med kan få ditt intresse att leda till jobb om  du hittar ett intresse som  du trivs med. 

    Försök sätta upp mål som leder till att du utvecklar en förmåga... exempelvis,måla, sjunga, springa... eller lära dig ett språk.  

  • Fri 9 Oct 2020 22:12
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-09 22:06:28 följande:

    Jag lider med dig. Förstår att det är svårt att hitta det som verkligen hjälper.

    Har du inget intresse du kan hålla på med, som gör dig på bättre humör? Sjunga, lyssna på musik, spela instrument, måla? 

    Lär dig ett språk...Hitta något intresse att lägga ner din själ i att lära dig? Det kan göra att du får bättre självförtroende, du kan diskutera ditt intresse med likasinnade, och du kanske till och med kan få ditt intresse att leda till jobb om  du hittar ett intresse som  du trivs med. 

    Försök sätta upp mål som leder till att du utvecklar en förmåga... exempelvis,måla, sjunga, springa... eller lära dig ett språk.  


    Jag har svårt att fastna för saker, jag hade hästar förr, men ingenting jag har råd eller möjlighet till idag. Finns inte ens medryttarhäst i närheten av där jag bor heller.

    Jag har även jättesvårt för att komma i kontakt med nya människor, har alldeles för dåligt självförtroende för det...

    förlåt om jag låter negativ, men jag kan verkligen inte rå för det...
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 9 Oct 2020 23:07
    #3
    aaanonymdelux skrev 2020-10-09 22:12:24 följande:
    Jag har svårt att fastna för saker, jag hade hästar förr, men ingenting jag har råd eller möjlighet till idag. Finns inte ens medryttarhäst i närheten av där jag bor heller.

    Jag har även jättesvårt för att komma i kontakt med nya människor, har alldeles för dåligt självförtroende för det...

    förlåt om jag låter negativ, men jag kan verkligen inte rå för det...
    Du behöver inte be om ursäkt. Men är det inte enklare via chatt att prata med nya människor? Gå in på någon hemsida där man kan diskutera intressen, som exempelvis ridsport.ifokus.se?

    Där kan du diskutera med människor och kanske få online-vänner. 
  • Anonym (Onlin­eterap­i?)
    Fri 9 Oct 2020 23:36
    #4

    Jag brukar inte rekommendera folk att vända sig till kry och liknande eftersom jag vet att det på sikt kan utarma den vanliga vården, men när man mår så dåligt som du gör kanske det trots allt är ett alternativ för att få en samtalskontakt så att du kan komma vidare? Du kanske även kan se om det finns någon annan möjlighet till webbaserad hjälp? Finns ju ibland forskningsstudier eller liknande som man kan delta i gratis

  • Anonym (pppp)
    Sat 10 Oct 2020 07:42
    #5

    Nu kanske det beror på var du bor, men i mitt landsting finns "psykiatri för unga vuxna" (det är upp till 25 år), så dit kan man vända sig om han har någon diagnos. Det brukar gå på ett par veckor, att få komma dit på en första samtalstid där man pratar om vad det är du behöver hjälp med och hur. Detta ligger under landstingets vård. De jag känner som varit där har tyckt att det varit bra. 

    Sedan finns det också något i min kommun som heter "NP-resurs" dit man också kan vända sig (tror jag upp till 25), då behöver man inte ha en diagnos men man kan tro att man borde ha en, eller att man bara känner att det är "något" som gör att man har svårigheter i samhället. Detta är en verksamhet som kommunen driver. De stöttar också anhöriga.

    Har du kollat vad som finns där du bor? Det kanske inte heter exakt samma saker men något bör finnas. 

  • Anonym (Volon­tär)
    Mon 12 Oct 2020 16:21
    #6

    Du behöver träffa nya människor, ett nytt socialt sammanhang. Sök något volontärarbete, myrorna eller något annat. Du kan söka på internet.

  • Fri 16 Oct 2020 17:34
    #7

    Jag förstår 110% Hur du känner, jag känner likadant men kanske inte lika starkt. C-ptds är ett helvete att leva med och det finns ingen promenad eller psykologsamtal som tar en därifrån.

    Stormande känslor som får en att vilja dricka sig medvetslös eller bara tankar om självmord för att man inte längre orkar höra de kritiska rösterna i sitt huvud. En känsla av att alltid vilja bort, fly.

    Aldrig kunna njuta av saker. En känsla och ett behov av att förstöra allt bra man redan har.

    En känsla av att allt sakta går under.

    Det finns hjälp att få, den bästa jag råkat på finns på Youtube. Hon heter Anna Runkle, har börjat med hennes enkla tips nyligen och de hjälper.

    Har förstått att gruppaktiviteter, typ kör, ska funka bra. Här själv anmält mig till en med start i vår.

    Du har mycket jobb framför dig och du måste välja det goda, gång på gång!!

    Önskar jag kunde få ge en kram, vi båda behöver det.

Svar på tråden Det finns ju ingenting bra i mitt liv